Alapige:1Kor 15,1-11
Eszetekbe juttatom, testvéreim, az evangéliumot, amelyet hirdettem
nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg is maradtatok. Általa
üdvözültök is, ha megtartjátok úgy, ahogy én hirdettem is nektek, hacsak
nem elhamarkodottan lettetek hívőkké. Mert én elsősorban azt adtam át
nektek, amit én magam is kaptam; hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi
bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az Írások
szerint - feltámadt a harmadik napon, és megjelent Kéfásnak, majd a
tizenkettőnek. Azután megjelent több mint ötszáz testvérnek egyszerre,
akik közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban elhunytak.
Azután megjelent Jakabnak, majd valamennyi apostolnak. Legutoljára
pedig, mint egy torzszülöttnek, megjelent nekem is. Mert én a legkisebb
vagyok az apostolok között, aki arra sem vagyok méltó, hogy apostolnak
neveztessem, mert üldöztem Isten egyházát. De Isten kegyelméből vagyok,
ami vagyok, és hozzám való kegyelme nem lett hiábavaló, sőt többet
fáradoztam, mint ők mindnyájan; de nem én, hanem az Istennek velem való
kegyelme. Azért akár én, akár ők: így prédikálunk, és ti így lettetek
hívőkké.
Imádkozzunk!
Kegyelmes Istenünk, szeretnénk engedni felszólításodnak: Szeretnénk
egy zajos nap vége felé itt a te házadban elcsendesedni előtted és
elismerni, hogy te vagy az Isten. Valljuk, hogy egyedül te vagy Isten.
Bocsásd meg, valahányszor bálvánnyá nőtte ki magát valami az életünkben. Bocsásd meg, amikor magunkat bálványozzuk.
Köszönjük, hogy most előtted hódolhatunk, tőled várhatjuk, hogy annyi
minden után, ami ma történt velünk, belsőleg is csendesíts le, és a te
halk, szelíd szavaddal vigasztalj, bátoríts, tanácsolj kegyelmesen
minket.
Köszönjük, hogy ismered mindannyiunk minden szükségét. Köszönjük,
hogy tőled kérhetünk megoldást, útmutatást, szabadítást, bocsánatot,
békességet - mindnyájunknak azt, amire szükségünk van. Kérünk, légy
ajándékozó Atyánk ma este is.
Magasztalunk megváltó Urunk Jézus Krisztus mennybemeneteledért.
Köszönjük, amikor otthagytad a mennyei dicsőséget érettünk, és
köszönjük, amikor istenségedet ezáltal is megmutattad, hogy visszamentél
oda. De köszönjük, hogy nem mentél ki ebből a világból, hiszen tudjuk,
hogy hallótávon belül vagy most is. Megígérted, hogy velünk maradsz
minden napon a világ végezetéig.
Engedd most is átélnünk jelenlétedet. Nyitogasd a szemünket, erősítsd
hitünket. Taníts minket, mi pedig úgy szeretnénk figyelni az emberi
szóra, ami mögött reméljük és kérjük is, hogy te magad szólíts meg
minket.
Ámen.
Igehirdetés
Ebben az igében látszólag nincs szó az Úr Jézus mennybemeneteléről,
de hiszem, hogy látni fogjuk majd, hogy az áldozócsütörtök nagy
evangéliuma éppen úgy szólal meg ebben a mára kijelölt igénkben, hogy
külön nem is említi Pál apostol. Három dolgot vizsgáljunk meg ma este.
Először, hogy hol helyezkedik el Jézus útján az Ő mennybemenetele,
másodszor hogyan történt pontosan a Biblia leírása szerint az Ő
mennybemenetele, harmadszor hajoljunk a most hallott ige fölé, és
örvendezzünk annak a nagy evangéliumnak, ami ebbe rejtve van.
1. Hol kezdődött Jézus útja?
Azt mondja a Biblia: nem kezdődött, nincs kezdete, mert Ő öröktől
fogva mindörökké Isten. Jézus útja nem karácsonnyal kezdődött. A Biblia
azt mondja, hogy Ő a világ teremtése előtt már mint Isten létezett, és a
teremtésben részt vett. Csak egyetlen igét hadd idézzek a sok közül,
ami erről szól. A Kolosséi levél első részében ezt olvassuk: "Ő benne
teremtetett minden a mennyen és a földön, a láthatók és láthatatlanok,
akár trónusok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok,
minden Ő általa és reá nézve teremtetett."
Akkor mi történt karácsonykor? Az, hogy az Ő öröktől fogva meglevő
isteni természete mellé magára vette még a mi emberi természetünket is.
Neki mint Istennek ez lehetséges. Ez csak neki volt lehetséges. Tudjuk,
hogy ennek az volt a célja, azért volt erre szükség, mert az ember
bűnének a büntetését csak ember szenvedhette el. Ezért lett az Ige
testté, ezért lett Ő emberré.
Az Ő testté lételével elkezdődött megalázásának az ideje. Egyre
mélyebbre alázta magát. A Filippi levél második részéből jól ismert
Krisztus-himnusz részletezi ezt: megüresítette magát, rabszolgai formát
vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és engedelmes volt egészen a
kereszthalálig. Ez az Ő földi életének a mélypontja. Mivel azonban
Isten, a harmadik napon feltámadt. Így olvassuk: felmagasztalta Őt az
Isten. Adott neki olyan nevet, amelyikre minden térd meghajol:
mennyeieké, földieké, földalattiaké, és minden nyelv vallja, hogy Jézus
Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére. Feltámadása után negyven nappal
pedig (ami alatt tanítványait készítette fel a szolgálatra) visszament a
mennybe.
Most pedig így mondjuk a hitvallásunkban: ott ül az Atya Isten
jobbján - vagyis mint az, akinek adatott minden hatalom mennyen és
földön - gyakorolja a maga hatalmát. De mi tudjuk, hogy egyszer újra
megjelenik itt a földön, minden szem meglátja Őt, magához veszi a benne
hívőket és ítéletet tart a világ felett.
Ez röviden összefoglalva Jézus életútja. Ha ezt ábrázolnánk, akkor
egy egyenessel kellene kezdeni, amelyik a végtelenből jön (nincs
kezdete), azután egy törés van benne, ahol Jézus felvette emberi
testünket és elkezdi egyre mélyebbre megalázni magát, mélypont a
kereszthalál, és onnan már a felszálló ág kezdődik, majd újra egy törés
és folytatja mennyei dicsőségében az Ő örök istenségét. Az első
töréspont a karácsony, a második töréspont áldozócsütörtök, a
mennybemenetel. Az Ő mennybemenetele is egyfajta bizonyíték az Ő
istensége mellett.
2. Hogyan történt az Ő mennybemenetele?
A Cselekedetek könyve a maga rövidségében is szemléletesen írja. Ezt
olvassuk az 1. részben: "Miután ezt mondta, szemük láttára
felemeltetett, és felhő takarta el Őt a szemük elől. Amint távozása
közben feszülten néztek az ég felé, íme, két férfi állt meg mellettük
fehér ruhában, és ezt mondta: Galileai férfiak, miért álltok itt az ég
felé nézve? Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek a mennybe, úgy jön el,
ahogyan láttátok Őt felmenni a mennybe." (9-11)
Tehát Jézus felemeltetett és egy pillanat alatt egy felhő takarta el.
Nem úgy ment fel a mennybe, hogy emelkedett, emelkedett és egyre
kisebbnek látták, hanem egyszer csak arra lettek figyelmesek, hogy a
lába nem éri a földet. Ahogy ezen elkezdtek csodálkozni, már el is tűnt
előlük. Visszalépett ebből a látható anyagi világból a láthatatlan
világba, ahonnan jött. Visszaláthatatlanodott abba a világba, amelyikben
Ő otthon van.
De nem szűnt meg létezni. Annyira nem, hogy több helyen olvassuk a
Szentírásban, hogy szüntelenül esedezik, imádkozik érettünk. Hogy helyet
készít a benne hívőknek az atyai házban. És hogy visszajön majd egyszer
nagy hatalommal és dicsőséggel. Nem szűnt meg Jézus.
És nem is ment ki ebből a világból. Nem úgy hagyta itt a
tanítványait, hogy egy időre, ki tudja milyen hosszú időre, mondjatok le
arról, hogy bármilyen érintkezés lehet közöttünk. Ilyet nem mondott.
Ellenkezőleg! Azt ígérte mennybemenetele előtt nem sokkal, hogy "ti
veletek vagyok minden napon a világ végezetéig." És a tanítványok
azonnal az Ő mennybemenetele után és pünkösd után tapasztalhatták, hogy
Jézus jelen van és munkálkodik.
A Márk evangéliumának az utolsó mondata különösen nagy örömhír ebből a
szempontból. "Az Úr Jézus pedig, miután ezeket mondta nekik,
felemeltetett a mennybe, és az Isten jobbjára ült. Azok pedig elmentek,
hirdették az igét mindenütt, az Úr pedig együtt munkálkodott velük,
megerősítette az igehirdetést a nyomában járó jelekkel."
Ez nagy evangélium ám! Nem ment ki a világból a mennybe ment Jézus,
nem hagyta magukra tanítványait. Nem beszélve arról, hogy azt is ígérte
nekik, hogy jön majd a másik pártfogó, a Szentlélek. És jött is! Kapták
néhány nap múlva már a Szentlélek ajándékát. De Ő maga is velünk van
minden napon. Ők engedelmesen elkezdtek prédikálni, és csodálkozva
tapasztalták, hogy minden képességüket meghaladó erővel tudnak
prédikálni. Úgy tudnak prédikálni, ahogy Jézust hallották. Akkor Jézus
prédikál belőlük?
Pünkösd után értették csak meg, hogy pontosan ez a helyzet. Ezt
ígérte Jézus: "Nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a ti Atyátok Lelke
szól általatok." És azért van ereje, azért hat, amit mondotok
(többségükben írástudatlan emberek voltak), azért van hatóereje és
változtatja meg a hallgatók közül a hívőknek az életét, mert maga a
feltámadott, mennybement, dicsőséges Úr Jézus Krisztus beszél rajtatok
keresztül. Mert csak emberi testére nézve távozott el közülük, de itt
maradt az Ő igéje és Szentlelke által. És ez nem valamiféle fikció,
elképzelés, vagy halvány reménység, ez tény. Ugyanúgy hatott az általuk
hirdetett ige, mint amit Jézus mondott, sőt ugyanolyan erőket is kaptak,
amikor az Úr Jézus ennek szükségét látta.
3. Most hajoljunk a felolvasott ige fölé.
Ezt a tényt fogalmazza itt meg nagy örömmel Pál apostol. Miközben le
sem írja ezt a szót: Jézus mennybemenetele, vagy a mennybe ment
Krisztus, leírt egy fontos megfigyelést. Összefoglalja azt, amit
Jézusról tudnunk kell. Ez őskeresztyén hitvallás, amit itt olvastunk
tömören: Jézus meghalt, eltemették, feltámadt és megjelent, és akkor
felsorolja a tanúkat, hogy ki mindenkinek.
Figyeljük meg, hogyan számol be erről. "Eszetekbe juttatom,
testvéreim, az evangéliumot, amelyet hirdettem nektek, amelyet be is
fogadtatok, amelyben meg is maradtatok. Általa üdvözültök is, ha
megtartjátok úgy, ahogy én hirdettem is nektek, hacsak nem
elhamarkodottan lettetek hívőkké. Mert én elsősorban azt adtam át
nektek, amit én magam is kaptam; hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi
bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az Írások
szerint - feltámadt a harmadik napon, és megjelent Kéfásnak, majd a
tizenkettőnek. aztán megjelent több mint ötszáz testvérnek egyszerre,"
és sorolja a neveket, (...) "így lettetek ti hívőkké."
Miről van itt szó? (Miközben megemlíti, hogy utoljára megjelent nekem
is, de én vagyok a legkisebb az apostolok között, mert üldöztem a
Krisztus tanítványait és a Krisztus egyházát.) Azt mondja: az élő
Krisztus engem is megszólított a mennybemenetele után. Engem egy kicsit
sajátos, egyedülálló módon, de aztán rajtam keresztül titeket szólított
meg úgy, hogy nézzetek végig magatokon, mekkorát változott az életetek.
Miközben nem említi a mennybemenetelt, (ami közben volt a feltámadás
meg Pál napjai között) úgy beszél Jézusról, mint aki jelen van,
munkálkodik, megszólít embereket, megállít ilyen embereket is, mint
amilyen Saul volt, gyűlölettől lihegve, olvassuk a Cselekedetek
könyvében. Jézus azonban egy szelíd mondattal megállítja, ez a vadember
megszelídül, leborul az Úr Jézus előtt, akiről azt sem tudja, kicsoda,
mert kérdezi tőle: Ki vagy te, Uram, aki azt mondod, üldözlek? Jézus
bemutatkozik neki: Én vagyok Jézus, akit te üldözöl. Rövid gondolkozás
és elhangzik a nagy mondat: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? Ezek
után Pál visszavonul. A csendjében megismeri Jézust. Jézus gondoskodik
arról, hogy küldjön hozzá embereket. Elkezd járni a gyülekezetbe.
Visszavonul a pusztába. Át kell dolgoznia egész filozófiáját és
teológiáját. Amikor ez készen van, beáll a szolgálatba.
És az ötvenes évek elején Korinthusban olyan erővel prédikál, hogy
ott gyülekezet jön létre. Ezt a levelet pedig akkor írja, amikor még az
evangéliumok nem voltak leírva. Ezért meri ide írni, hogy több mint
ötszáz ember egyszerre látta és hallgatta a feltámadott Krisztust,
kérdezzétek meg őket. Senki nem akadt eddig közöttük, aki azt mondta
volna, hogy nem igaz, mesebeszéd, sőt mindnyájan tanúságot tesznek róla.
Tehát a feltámadott és mennybement Krisztus ugyanúgy dolgozik, ahogy
akkor, amikor itt volt emberi testben közöttünk. Csak most vannak
eszközei. A benne hívőkön keresztül dolgozik. Adja az Ő igéjét a
szájukba, adja az Ő erejét a szónak, ami hangzik, és mivel ez sok ember
szívéhez úgy érkezik meg, mint az Ő szava, azok a szívek megváltoztak. A
bezárt szívek megnyílnak, a kőszívek meglágyulnak, a vademberek
megszelídülnek. Saulból Pál lesz. Mindannyiunkból új embert tud
formálni. Pál vagy Péter? Nem! Az a Krisztus, aki őket küldte, akinek a
küldetésében egyszerűen elmondják, hogy Jézus meghalt a bűneinkért,
eltemették, feltámadott, megjelent sokaknak, mennybement. De íme, itt
van köztünk, Ő előtte boruljunk le, és majd meglátjátok, mit csinál Ő
belőletek, hogyan változtat meg, teremt újjá egészen.
Ezzel a nagy reménységgel és bizonyossággal hirdette Pál is az igét.
Nem azzal jelent meg Athénben sem, Korinthusban sem, hogy ő, az
egyetemet végzett, diplomás ember neki gyürkőzik és majd meggyőzi ezeket
a sötét pogányokat, hanem alázatosan és csendesen elmondta azt, amit az
Írásokból Jézusról tudott, mert ő alaposan ismerte az egész
Ószövetséget, és most már hitte, hogy az teljesedett be a názáreti Jézus
életében. Valóban Ő a Krisztus, Ő a Messiás, Ő visz vissza minket
Istenhez, Ő tanít meg élni ebben a hazuggá, önzővé, gyilkossá vált
világban is harmonikusan, hálásan és boldogan. Gyertek hozzá, én már
tudom, milyen volt nélküle, és milyen vele. Ezért tudom teljes
meggyőződéssel ajánlani nektek.
Akik a hallgatók közül jöttek Jézushoz, azok vele találkoztak és nem
Pállal, Péterrel, meg a többi szolgával. Ők csak mint útjelzők, mutatták
az utat, hogy arra kell menni. De Ő az élet, az igazság, benne
találjátok meg azt, ami hiányzik nektek.
A mennybement Jézus itt maradt igéje és Lelke által, de valóságosan
érezhetően jelen van és munkálkodik továbbra is. Ahogy egyik szép
áldozócsütörtöki énekünk mondja:
Bárha nem látunk szemünkkel,
De hitünkkel megtapasztalunk.
És a hívők felsorolhatatlanul sokféleképpen tapasztalják, tapasztaljuk az Ő jelenlétét.
Valóban el lehet mondani, amivel a mai igeszakaszunkat zárja az
apostol: "...így lettetek ti hívőkké." Így lett ő is hívővé, hogy a
mennybemenetel után egyszer csak az Úr Jézus megszólította. Őt különös
módon ott a damaszkuszi úton, közülünk sokakat egy-egy templom
csendjében vagy a Bibliánk fölé hajolva, vagy egy nagy próbatételen
gondolkozva. Rengeteg útja, módja, eszköze van Őneki a szívünkhöz.
Mindannyiunkéhoz a kulcsot megtalálja, de a mennybement Krisztus
munkálkodott eddig is az életünkben és munkálkodik ezután is.
Pál, amikor Jézus itt volt a földön, nem követte Őt. Az Ő
mennybemenetele után üldözte Őt és a benne hívőket. De tanítványa lett
egészen különös módon, és azután tanítvánnyá tett sokakat. Ő általa
lettek a korinthusiak is szörnyű erkölcsi és lelki posványban élő
pogányokból Jézus Krisztus tanítványaivá.
Hogyan végzi ezt az Úr Jézus? Úgy, ahogy már említettem: igéje és
Szentlelke által. Ő ott van mindenütt, ahol a róla szóló információ
hitelesen hangzik. Ahol valaki a belé vetett hittel mutatja az utat
másoknak, vagy egyszerűen csak elmondja, hogy Ő az, aki meghalt a
bűneinkért, eltemették, de feltámadott, ma is él, és számíthatunk rá.
Éppen ezért az áldozócsütörtök evangéliuma után, hogy tudniillik a
mennybement Krisztus jelen van ebben a világban és munkálkodik az övéin
keresztül, jön az áldozócsütörtök felszólítása, hogy mindenekelőtt légy
hívővé és aztán tégy hívővé másokat. Mert ezt mondja itt az apostol: így
lettem én is és így lettetek ti is hívőkké.
Ezt a feladatot bízta az Ő első tanítványaira is mennybemenetelekor:
tegyetek tanítványokká minden népet, a pogányokat. Másokat tanítvánnyá
azonban csak Jézus tanítványai tudnak tenni. Ezért kezdődik azzal: légy
hívővé és folytatódik azzal: tégy hívővé mindenkit, aki csak az utadba
kerül, akihez az Úr Jézus küld.
Az elejét nem lehet megkerülni. Azzal kell kezdődnie, hogy valóban a
tanítványaivá válunk. Az akkori tanítvány együtt élt mesterével teljes
életközösségben, és mindent a magáévá tett, amit az a mester tanított és
igaznak tartott. Akkor nem voltak kritikus tanítványok, vagy ha
kritikus volt, elment másik mesterhez. De aki egy mester mellett
eltöltött egy bizonyos időt, az átvette az egész életszemléletét, hitét,
gondolkozásmódját.
Jézus tanítványává lenni ezt jelenti. Teljes belső azonosulás Ővele.
Ebből egyenesen következik, jó esetben nem is kell erőlködnünk, hogy
következzék az, hogy mi is az Ő tanítványaivá akarunk tenni másokat. Aki
a tanítványságnak a lelki gazdagságát, a Jézus melletti biztonságot,
békességet, azt a reménységet, amit Ő az övéinek ajándékoz, átéli, az
nem is tudja eltitkolni vagy magában tartani. Az szeretné mindenkivel
megosztani ezt, és mindenkit részesíteni ebben az ajándékban.
Jézus jelenlétében él az, aki érti a mennybemenetel evangéliumát.
Jézus jelenlétében élni pedig öröm akkor is, ha körülöttünk sok
elkeserítő esemény történik. Jézus jelenlétében élni biztonságot jelent,
védettséget, az Ő oltalmát. Jézus jelenlétében élni felelősséget is
jelent, mert minden az Ő szeme láttára, színe előtt történik, még a
legtitkosabb gondolatunk is.
Éppen ez a Jézussal való valóságos hitbeli közösség a mennynek az
előíze. Valamit a mennyből éreztet meg velünk, ami mennybement Urunk.
Ezt szintén mindazok tapasztalják, akik így, az Ő jelenlétében élnek.
A Heidelbergi Káté, a mi ősi szép hitvallásunk, gyönyörűen foglalja
össze ezeket az igazságokat. Többször szoktuk idézni az egyházról szóló
tanítását, ami szintén arról tesz vallást, hogy a mennybement Krisztus
jelen van, itt munkálkodik tovább igéje és Szentlelke által. Így hangzik
ez a kérdés: "Mit hiszel az igaz keresztyén egyházról? Hiszem azt, hogy
Isten Fia a világ kezdetétől annak végéig az egész emberi nemzetségből
Szentlelke és igéje által az igaz hit egységében magának egy
kiválasztott gyülekezetet gyűjt egybe, azt oltalmazza és megőrzi." (54)
Ezt a mennybement Krisztusról mondja. Ő folytatja ezt a gyűjtő
munkáját itt, az egész történelem ideje alatt, a világ kezdetétől annak
végéig, minden nép között. Magának gyűjti ezt a sereget, oltalmazza és
megőrzi. Mivel ez személyes hitvallás, még egy mondatot hozzátesz:
"Hiszem, hogy ennek én is élő tagja vagyok és örökre az is maradok." Ez
az a védettség, biztonság, amiről szó volt.
Amikor Jézus mennybemenetelének a célját és a részleteit próbálja
megvilágítani, akkor ilyeneket mond: "Hogyan érted azt, hogy felment a
mennyekbe? Úgy, hogy Krisztus a földről tanítványai szeme láttára
emelkedett föl a mennybe, és a mi javunkra ott van, amíg majd ismét
eljön, hogy ítéletet tartson élők és holtak felett."
És akkor jönnek a "kötekedő" kérdések, hogy ezt jól értsük: "De
nincs-e velünk Krisztus mind e világ végezetéig, amint azt nekünk
megígérte, ha felment a mennybe? Krisztus valóságos ember és valóságos
Isten; emberi természete szerint nincs többé a földön, de istenségére,
felségére, kegyelmére és Szentlelkére nézve sohasem távozik el tőlünk."
Akkor tovább kötözködik: "Nem válik-e el ily módon egymástól a
Krisztusban való két természet, ha az emberi természet nincs mindenütt
ott, ahol az isteni természet van? Semmiképpen nem, mert az isteni
természet megfoghatatlan és mindenütt jelenvaló lévén, ebből
szükségképpen következik, hogy a magára öltött emberi természeten kívül
is létezik, ugyanakkor abban magában is benne van, és azzal személy
szerint egyesülve marad."
Végül a praktikus kérdés: "Mit használ nekünk Krisztus
mennybemenetele? Először, hogy Ő a mennyben az Atya színe előtt nekünk
közbenjárónk. Másodszor, hogy a mi testünk a mennyben biztos zálog
nekünk arról, hogy Ő mint a mi Fejünk minket, tagjait szintén fölvisz
majd önmagához. Harmadszor, hogy Ő viszont zálogul Szentlelkét küldte
alá nekünk, akinek ereje által nem a földiekkel törődünk, hanem az
odafelvalókkal, ahol Krisztus van, ülvén az Istennek jobbján." (46-49.
kérdések)
És mind e mögött sok ige van, ami fel is van sorolva. Mert, hogy
Jézus felment a mennybe, azt is jelenti, hogy még többet, vagy továbbra
is ugyanolyan sokat akar nekünk adni, mint amíg itt volt emberi testben a
földön. Mindenesetre számíthatunk az Ő közbenjárására, számíthatunk
arra, hogy helyet készít a mennyben nekünk is, és közben számíthatunk
arra, hogy velünk van minden napon a világ végezetéig.
Imádkozzunk!
Dicsőséges Urunk, Jézus Krisztus, köszönjük, hogy nem emberi
csűrés-csavarás ez, hanem a tények bizonyítják számunkra, milyen közel
vagy a benned hívőkhöz.
Köszönjük, hogy hallótávon belül vagy. Köszönjük, hogy sokszor
válaszoltál már imádságunkra. Köszönjük, hogy a te kezed ma sem rövidült
meg. Te nem nézed közömbösen bajainkat, gondjainkat, nyomorúságainkat,
hanem szabadító hatalmaddal sokszor megmutatod irántunk való
szeretetedet.
Bocsásd meg, valahányszor elfelejtjük ezt, vagy nem bízunk abban,
hogy ez így van. Bocsásd meg, amikor elhagyatva éreztük magunkat, és még
téged is vádoltunk, hogy magunkra hagytál.
Bocsásd meg, ha sötét dolgainkat úgy gondoljuk, a te hátad mögött is
megcselekedhetjük. Köszönjük, hogy színed előtt zajlik az életünk.
Köszönjük, hogy szemmel tartasz bennünket. Köszönjük, hogy te ma is jó
Pásztor vagy, aki ismered, és számon tartod juhaidat.
Könyörülj rajtunk, hogy mindnyájan hadd váljunk a te juhaiddá. Hadd
legyünk tanítványaid és hadd tudjunk másokat is azokká tenni.
Ámen.