2017. augusztus 1., kedd

Derek Prince: A szenvedélyes hitről

„Kéré pedig őt egy a farizeusok közül, hogy ő vele egyék; annakokáért bemenvén a farizeus házába, leüle enni. És ímé a városban egy asszony a ki bűnös vala, mikor megtudta, hogy ő a farizeus házában leült enni, hoza egy alabástrom szelencze drága kenetet. És megállván hátul az ő lábainál sírva, könnyeivel kezdé öntözni az ő lábait, és fejének hajával törlé meg, és csókolgatá az ő lábait, és megkené drága kenettel.” (Lukács 7, 36-38)
Jézus szenvedélyesen szeret minket, és azt akarja, hogy mi is szenvedélyesen szeressük Őt. Ebben a történetben az asszony egy korsó drága kenetet - ami valószínűleg az ő legdrágább kincse volt - öntött Jézus lábaira. A jelenlevő farizeusok megbotránkoztak ezen a jeleneten. De Jézus egészen másképp nézte ezt az asszonyt. Ez a hölgy tudta magáról, hogy bűnös, de a szívében hitte, hogy Jézus a megoldás a problémáira. Amit tett azt szeretetből tette, és ezután a találkozás után valóban más emberként ment el, mint ahogyan odajött.
„És monda annak: Megbocsáttattak néked a te bűneid. És a kik együtt ülének vele az asztalnál, kezdék magukban mondani: Ki ez, hogy a bűnöket is megbocsátja? Monda pedig az asszonynak: A te hited megtartott téged. Eredj el békességgel! „ (Menj be a békességbe! angol ford.) (Lukács 7, 48-50)
Ez az asszony teljes szenvedéllyel szerette az Urat, úgy, hogy a számára legdrágábbat is beleadta ebbe a szeretetbe. Ne félj az érzelmeidet is kifejezni az Úr felé. A vallásos emberek azok, akik félnek az érzelmektől.
Ez a történet annyira fontos, hogy mind a négy evangéliumban le van írva. A Máté 26, 6-13, Márk 14, 3-9 ben leírtakból az is kiderül, hogy ez a kenet nagyon sokat ért. Egy dénár egy napi bérnek felelt meg akkor, tehát háromszáz dénár körülbelül egy évi fizetéssel volt egyenértékű. Ez az asszony pedig nem sajnálta ezt feláldozni Jézusért. Gondolkoztál már azon, hogy mennyit ér neked igazából Jézus? Mennyit lennél képes feláldozni érte? A János evangéliumából még többet megtudunk erről a hölgyről. Az asszony akiről ez a történet szól Mária, Lázár és Mártha testvére.
A Máriát kritizálóknak Jézus azt válaszolta:”Hagyj békét néki; az én temetésem idejére tartogatta ő ezt”.(János 12, 7) Ebből azt is látjuk, hogy Máriában volt egy profetikus szellem, amely tudta, hogy mi fog történni majd Jézussal.
A Lukács 10, 38-42 szintén Máriáról szól. „Lőn pedig, mikor az úton menének, hogy ő beméne egy faluba; egy Mártha nevű asszony pedig befogadá őt házába. És ennek vala egy Mária nevezetű testvére, ki is Jézus lábainál leülvén, hallgatja vala az ő beszédét. Mártha pedig foglalatos volt a szüntelen való szolgálatban; előállván azért, monda: Uram, nincs-é arra gondod, hogy az én testvérem magamra hagyott engem, hogy szolgáljak? Mondjad azért néki, hogy segítsen nékem. Felelvén pedig, monda néki Jézus: Mártha, Mártha, szorgalmas vagy és sokra igyekezel: De egy a szükséges dolog: és Mária a jobb részt választotta, mely el nem vétetik ő tőle.”
Vannak olyan emberek akiknek az az elhívásuk, hogy Márthák legyenek, és az ő szerepük is nagyon fontos, de vannak olyanok, akiknek az az elhívásuk, hogy Máriák legyenek. Mária soha nem kente volna meg Jézus lábait drága kenettel, ha előtte nem ült volna ott a lábainál, és nem hallgatta volna. A szenvedélyes szeretet az Úr felé tehát így tud kialakulni benned.
Amikor Mária eltörte a korsót, az egész ház megtelt kenettel, és még a kritikusok is áldást vettek. Ne féljetek Jézust szenvedéllyel szeretni!
(84 Zsoltár 7) „Átmenvén a Siralom völgyén, forrássá teszik azt; bizony áldással borítja el korai eső.” Néha át kell mennünk a sírás völgyén, de ez nem azt jelenti, hogy ott is kell maradnunk. Isten a sírás völgyét is kúttá, forrássá tudja tenni az életünkben.
Ha csodát szeretnél Istentől, akkor meg kell tenned azt, amit megtehetsz, és akkor Jézus is megteszi azt, amit te már nem tudsz megtenni. Például a poklos Naámánnak is meg kellett mártóznia a Jordánban hétszer és csak azután gyógyult meg. Naámánnak le kellett lepleznie a poklosságát is mielőtt meggyógyult, és néha Isten is ezt teszi velünk mielőtt megváltoztat.
Mária még egyszer szerepel az evangéliumokban. (Márk 16, János 20) Jézus neki jelenik meg először a feltámadása után. Egy olyan nőnek, akiből előtte hét démont űzött ki. Megrázó ez a történet: Itt ez az asszony, akinek teljesen össze van törve a szíve. Jézus pedig ott áll előtte és Mária először nem is ismeri fel. Megdöbbentő Jézus alázatossága ebben a helyzetben. Ott áll Jézus, aki legyőzte a sírt, a Sátánt, a hálált, és mégis úgy áll ott, hogy Mária először kertésznek nézi.
A 16. versszakban pedig két ember áll szemtől szembe, és mindegyik csak egy szót mond. „Mária! Rabbóni! „ (Mesterem, Uram, tanítóm) Itt ez a megtört szívű asszony, aki teljesen Istenre van utalva, és csak egy célja van, hogy megtalálja Jézus testét és eltemesse. Jézus egy szót mond, nevén szólítja, és akkor minden megváltozik. Jézus annyira törődött Mária megtört szívével, hogy addig az Atyához sem ment fel, amíg nem beszélt vele. (17 vsz) Jézus törődik a megtört szívűekkel, azokkal, akik úgy érzik, hogy senkinek sem kellenek.
Ha te most megtört szívvel vagy itt, ha az élet értelmét keresed, ha úgy érzed, hogy nincs miért élned akkor tudd meg, hogy Jézus szenvedélyesen szeret Téged. Jézus ugyanazt meg akarja tenni érted ma, amit ezért az asszonyért megtett.

Derek Prince: A test helye az Úr szolgálatában

„Kérlek azért titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket. És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó és tökéletes akarata.” (Róma 12, 1-2.)

A Bibliának sok mondanivalója van a testünkkel kapcsolatban. Pál a rómaiakhoz írt levelében az első 11 részben áttekinti a megváltás tervét. Bemutatja, hogy mindenki megváltásra szorul, majd rávilágít arra, hogyan működhet a megváltás az emberek életében. A 9-11 részekben Isten Izraelre vonatkozó tervét ismerteti. A 12. rész elején aztán hirtelen váltás következik: látszólag földhözragadt témára tér át, a testünk Istennek való odaszánására. Ebből látszik, hogy az egyedüli helyes reakció a megváltásra a testünk élő áldozatként való odaadása Isten számára. Megtetted-e már ezt az életedben? Ha igen, akkor többé nem te rendelkezel a tested fölött, nem te döntöd el, hogy hol lakjon a tested, hová utazzon, mit egyen, mit igyon…, hanem ezeket a kérdéseket Isten akaratának rendeled alá. A 2. versből kiderül, hogy a test odaszánása az alapja az elme megújításának is. A megújulás nélküli elme egocentrikus. Minden helyzetben azt vizsgálja, hogyan húzhat hasznot a maga számára. A megújult elme gondolkodásának középpontjában azonban Isten áll, minden körülményben Isten megdicsőülésének lehetőségét keresi.
I.Kor. 6, 19-ben Pál megkérdezi a hívőket: „Avagy nem tudjátok-é, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Léleknek temploma, a melyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?” Ezt a mai keresztények többsége nem tudja. Nem lehetsz egyszerre magadé is és Istené is. A templom Isten megszentelt helye. Nem mindegy, hogyan bánunk a testünkkel. Sok keresztény annyit sem ápolja a testét, mint a házát vagy az autóját, pedig ezek pótolható dolgok, a tested helyett azonban nem vehetsz másikat. Isten számon fogja kérni mindenkitől, hogyan gondozta a testét.
A Ján. 4, 24-ben Jézus arról beszélt, hogy az Ő eledele az Atya akaratának megcselekvése, az Ő dolgának véghezvitele. Ez a mi elhívásunk is. Ehhez azonban életben kell maradnunk. Ez egy kihívás a testünk számára. Csak egy példa: rendszeres mozgásra van szükséged ahhoz, hogy tested egészséges maradjon!
Jézus vére kiváltott minket az ördög kezéből (Kol. 1, 14.). Ahhoz azonban, hogy ez a vér működni tudjon az életünkben egyrészt világosságban, vagyis engedelmességben és nyíltságban, másrészt egymással közösségben, vagyis becsületességben és alázatosságban kell járnunk (I.Ján. 1, 7.). Jézus folyamatosan megszentel minket, elválaszt Isten számára (Zsid. 13, 2.).
Róma 6, 13-ban Isten azt kéri tőlünk, hogy szánjuk oda tagjainkat az igazság fegyvereiül Istennek, vagyis vegyünk részt a szellemi hadviselésben az Ő oldalán. El kell döntened, hogy melyik oldalon harcol a nyelved, ki irányítja a tagjaidat! A bizonyságtételünk által győzzük le a Sátánt (Jel. 12, 11). Mindenben, amit teszel, legyen az bármilyen „földhözragadt” tevékenység, mint pl. az evés, vagy az ivás, Isten dicsőségét kell keresned (I.Kor. 10, 31). A szemedet egy célra kell összpontosítanod: a hitnek fejedelmére és bevégezőjére, Jézusra (Zsid. 12, 2). Így leszel tele Isten világosságával, így válik a tested világossághordozó edénnyé (Máté 6, 22).
Róma 8, 1-ben kijelenti az Ige, hogy nincsen már semmi sem, amivel az ördög vádolhatna minket, mert Jézus elhordozta a bűneinket, és megbocsátotta azokat. Jézus vére által igazságossá vagyunk nyilvánítva, mintha soha nem vétkeztünk volna (Róma 5, 9). Isten az üdvösség ruhájával öltöztetett fel minket és Jézus Krisztus igazságossága, mint egy palást, teljesen beborít minket (Ézs. 61, 10). Jézus Krisztus testében vitte fel bűneinket a keresztre, az Ő sebei miatt gyógyulunk meg (I.Péter 2, 24).
Jel. 12, 11-ben olvassuk, hogy „életüket nem kímélték mind halálig”, tehát az Urat még az életüknél is jobban kell szeretni.
Isten testünkkel kapcsolatos akaratának ismerete azonban nem elegendő ahhoz, hogy az Ige megvalósuljon az életünkben. A zsidókhoz írt levél Jézust a mi vallásunk apostolának és főpapjának nevezi (Zsid. 3.1). A vallás megvallást jelent, vagyis ugyanazt mondani magunkról mint amit az Ige állít rólunk. Jézus csak akkor tud főpapként cselekedni az életünkben, ha megfelelő megvallásokat teszünk. Az ószövetségi páska áldozatra vonatkozó rendtartás segít megértenünk a megvallás jelentőségét (Móz. 12, 22.). Izrael fiainak házanként egy bárányt meg kellett ölniük. A vért fel kellett fogni, majd ki kellett vinni a házból, és izsóp segítségével a szemöldökfára és az ajtófélfára kellett kenniük. Ez a vér védelmezte meg őket a gonosz angyal pusztításától. Fontos azonban megérteni, hogy ha a vér az edényben maradt volna, nem használt volna semmit. A felkenés kulcsfontosságú volt a védelem szempontjából. Az izsópot kellett használniuk. Az izsóp egy kistermetű, Közel-Keleten igen elterjedt, étkezésre használt növény, mely mindenki számára könnyen hozzáférhető. Jézus vére közel 2000 éve kifolyt a kereszten. Ez a tény azonban olyan, mint az edényben lévő vér. Ahhoz, hogy ez a vér megmosson, megvédelmezzen minket, az életünkre kell helyezni. Ezt csak megvallás által tehetjük meg. A megvallás tehát olyan mint az izsóp. Bár vannak erők (kárhoztatás, kísértések, nehézségek, terhek stb.), melyek el akarnak bizonytalanítani minket, tántoríthatatlanul meg kell tartanunk a reménységnek megvallását (Zsid. 10, 23., 4, 14.). A megvallásunk határozza meg, hogy mit kapunk a jövőben. A 12 kém története is egyértelműen bizonyítja ezt (IV. Móz. 13, 14. fejezet).
Végezetül Isten testünkre vonatkozó igazságainak birtokba vételéhez szolgáljon mintaként a fent áttekintett Igék alapján megfogalmazott megvallás:
A testem a Szent Szellem temploma, melyet Jézus vére megváltott, megszentelt, megtisztított. Tagjaim az igazság fegyverei, melyeket átadok Isten szolgálatára és dicséretére. Szememet egyetlen célon tartom, és az egész testem tele van világossággal. Az ördögnek nincs helye bennem, nincs hatalma fölöttem, nincsenek jogos követelései velem szemben, mivel Jézus vére mindent elrendezett. Legyőzöm a Sátánt a Bárány vére által és a bizonyságtételem beszéde által, és nem kímélem az életemet mindhalálig. A bizonyságtételem pedig a következő: maga Jézus hordozta el bűneimet testében a keresztfán, hogy a bűnöknek meghalva, az igazságnak élhessek. Jézus sebeiben meggyógyultam.

Derek Prince - A legnagyobb próba

Ha most feltenném azt a kérdést mindegyikőtöknek, hogy Te személy szerint mit tartasz a legnagyobb keresztény próbatételnek? Valószínűleg más és más válaszokat kapnék. Az én válaszom talán sokakat meglep, mégis több mint ötven év teljes idejű szolgálaton alapszik. Úgy hiszem, hogy a legnagyobb próba - amellyel valószínű, hogy szembekerülünk és a legkevésbé valószínű, hogy kiálljuk - a SIKER. Salamon így figyelmeztet: „A dolgok vége jobb mint azok kezdete és a szellemében türelmes jobb, mint a szellemében büszke.” (Prédikátor 7,8)
Más szóval: nem attól leszel győztes, ahogy elkezded a versenyt, hanem attól ahogy befejezed. Egy veterán kínai pásztor, aki több mint húsz évet töltött börtönben a hitéért, és nemrégiben az Úrhoz költözött, a következő megjegyzést tette: „Sok olyan embert láttam, aki jól kezdte, de keveset, aki jól is fejezte be.” Én ugyanezt tudom mondani. Vizsgáljunk meg szemléltetés gyanánt néhány olyan izraeli királyt, akik sikeresek lettek.
Az első három király
Az első király, Saul, erős és kiemelkedő képességű fiatalember volt, aki karrierje korai szakaszában számos katonai győzelmet szerzett. Viszont amikor Isten az amalekiták ellen küldte őt, hagyta hogy az emberektől való félelem meghiúsítsa teljes engedelmességét Isten parancsával szemben. Ezért Sámuel próféta azzal az üzenettel jött elé, hogy Isten elutasította őt, mint királyt. Saul problémájának a lényegét Sámuel üzenete pár szóval összefoglalja: „Hát nem Izrael királya voltál már akkor is, amikor még kicsiny voltál a saját szemedben?” (1.Sám.15,15).
Amíg tehát Saul alázatos maradt, Isten meg tudta őt áldani. De amint gőgössé vált, az Úr félreállította őt. Ez mindnyájunkra nézve igaz. Amikor kicsik vagyunk a magunk szemében, van hely Isten nagysága számára. De amikor nagyokká válunk magunk előtt, nem hagyunk helyet Istennek, hogy rajtunk keresztül érvényesíthesse nagyságát. Saul gőgje tragikus véghez vezetett. Életének utolsó éjszakáján boszorkányhoz ment tanácsért, másnap pedig a csatatéren öngyilkos lett.
A következő király, Dávid, Isten szíve szerint való férfiú volt. Éveken át menekültként tengődött, Saul király üldözte és vadászott rá. Mégis győztesen került ki mindebből és végül csodálatos bizonyságot tett Isten mellett:
„Az Úr megfizetett nekem igazságom szerint, kezeimnek tisztasága szerint fizetett meg nekem. Mert megőriztem az Úrnak útjait és gonoszul nem távoztam el az én Istenemtől.” Ám később Dávid megváltozott, és vele együtt a beszéde is:„Könyörülj rajtam én Istenem a te kegyelmességed szerint; irgalmasságodnak sokasága szerint töröld el az én bűneimet! Egészen moss ki engem az én álnokságomból, és az én vétkeimből tisztíts ki engem.” (Zsolt.51,1-2)
Mi történt vele? Mi változott meg? Dávid megtapasztalta a teljes sikert. Miután király lett egész Izrael felett és legyőzte minden ellenségét, a siker gyümölcseit ízlelgette. Nem ment már ki a csatába. Otthon maradt Jeruzsálemben, hogy szabadon kiélhesse magát kénye-kedve szerint. Így hát habozás nélkül elcsábította Bethsabét, a szomszéd Uriás feleségét, majd megszervezte Uriás halálát, csakhogy elfedezze bűnét. A siker idején Dávid elfelejtette milyen elvek szerint élt, mielőtt király lett. Hála Istennek, hogy Dávid végül megtért és Isten megbocsátotta bűnét. Azonban vétke mégis sötét árnyként vetült leszármazottjaira az őt követő nemzedékekben. Isten így figyelmeztette őt: „Ezért a kard nem távozik majd házadtól…” (2.Sám.12,10).
Fontos megemlékeznünk arról, hogy Isten megbocsátása nem törli el szükségképpen a bűn minden következményét. Dávid fia, Salamon, aki apját követte a trónon, Isten szeretettje és választottja volt. Mivel alázatosan elismerte, hogy bölcsességre van szüksége, Isten neki is gazdagságot és tisztességet adott. Az izraeli királyok közül ő volt a legbölcsebb, leggazdagabb és leghíresebb. Mégis, minden bölcsessége ellenére nem állta ki a siker próbáját: „És mikor megvénült Salamon, az ő feleségei elhajtották az ő szívét az idegen istenek után… Mert Salamon követte Astoretet a szidonbeliek istenét és Milkómot az ammoniták utálatos bálványát. És gonosz dolgot cselekedett Salamon az Úr szemei előtt…” (1.Kir.11,4-6). A dicsőséges kezdet ellenére Salamon bálványimádóként halt meg.
---------------------

Derek Prince: A legnagyobb próba 2. rész (bef)

Két másik király
Salamont követően a királyság két részre szakadt. Az északi, izraeli királyság minden uralkodója bálványimádó lett és az Úr elutasította őket. A déli országrész, Júda királyai közül többen szintén elfordultak az Úrtól és bálványimádásra adták fejüket. Azonban volt néhány valóban igaz király Júdában, de egyiknek sem sikerült tökéletesen átesni a siker próbáján.
Például Ezékiás elsöprő erejű reformokat vezetett be és helyreállította Jahve igazi imádását. Amikor Asszíria királya Szenakherib ostromzár alá vette Jeruzsálemet, Isten beavatkozott és csodálatos szabadulással ajándékozta meg Ezékiást és népét. Később, amikor Ezékiás halálosan megbetegedett, Isten nem csupán meggyógyította őt, hanem természetfeletti jelet is adott: visszafordította a nap járását. Ezen kívül további tizenöt évet ígért Ezékiásnak. A csodálatos jel után Ezékiás hírneve elterjedt más nemzetekben is. Nagykövetek érkeztek Babilonból. Miután hízelgett büszkeségének a babiloniak figyelme, megmutatott nekik minden értéket királyságában. De ezért nem Istennek adta a dicsőséget!
A Szentírás két tanulságos megjegyzést tartalmaz Ezékiás viselkedésével kapcsolatban: „De Ezékiás nem viszonozta a jót, az ő hozzá való jótétemény szerint, mert magában felfuvalkodott…” „De mivel a babiloni fejedelmek követeivel megbarátkozott, akik ő hozzá küldettek, hogy megtudakozzák a csodálatos jelt, amely azon a földön lett, elhagyta őt az Isten, hogy megpróbálja, mi van az ő szívében.” (2.Krón.32,21)
Ezékiástól két dolgot tanulhatunk: Először is, ha Isten különleges csodával ajándékoz meg téged, attól még nem leszel különleges személy; ez csak annyit jelent, hogy különleges Istened van. Másodszor, ha Isten visszavonja jelenlétét és látszólag nincs aktívan jelen az életedben, lehet, hogy éppen megpróbál, mert látni akarja, hogyan viselkedsz, amikor magadra maradsz.
Júda történelmének későbbi szakaszában újra egy igaz király, Jósiásemelkedett trónra. Ezékiáshoz hasonlóan szintén radikális reformokat vezetett be és helyreállította Jahve imádását, sőt még a bételi bálványimádó oltárt is leromboltatta.Azonban Jósiás sikerei túlzottan magabiztossá tették őt és meggondolatlan dolgot művelt. Anélkül, hogy az Urat megkérdezte volna és törődött volna a komoly figyelmeztetéssel, szembeszállt Nékó fáraóval, Egyiptom királyával, és a csatában életét vesztette. Vele együtt Júda utolsó reménysugara is kihunyt.
Sikeremberek az Újszövetségben
De mit találunk az Újszövetségben? Itt vajon más szabályok érvényesek? Vizsgáljuk meg a legkiemelkedőbb személyiségeket: Jézust magát és három vezető tanítványát, Pétert, Jánost és Pált. Ők hogyan végezték?
Jézus természetesen egyedülálló – Isten tökéletes, bűntelen Fia. Soha nem élt át kudarcot. Mégis kereszten függve végezte meztelenül, a gúnyolódó bűnösöknek kiszolgáltatva. A világ utoljára ezt látta Jézusból. Az ezt követő feltámadás és dicsőség csak az „Istentől eleve választott bizonyságoknak” jelentetett ki (Ap.Csel.10,41). A világnak viszont Isten soha nem akarta bizonyítani a feltámadást.
Na és Péter, a tizenkét apostol vezetője? A jó öreg tradíció szerint Péter is kereszten végezte. Saját kérésére fejjel lefelé feszítették meg, mert nem érezte magát méltónak ahhoz, hogy ugyanúgy szenvedjen, mint Ura.
János halálának körülményeiről nincsenek hiteles feljegyzések. Azt azonban tudjuk, hogy vénségére Patmosz kietlen, sziklás szigetére száműzték, ahol megkapta a Jelenések könyvében megörökített látomásokat.
Mi a helyzet Pállal? Ő maga írta le, hogyan élt apostoltársaival egyetemben: „Mindez ideig éhezünk is, szomjazunk is, meztelenkedünk is, bántalmaztatunk is, bujdosunk is, fáradozunk is, tulajdon kezünkkel munkálkodva; ha szidalommal illettetünk, jót kívánunk, ha háborúságot szenvedünk, békességgel tűrjük; Ha gyaláztatunk könyörgünk: szinte a világ szemetjévé lettünk, mindeneknek söpredékévé egész mostanig.” (1.Kor.4,11-13)
Végül, egy erőteljes és csodálatos szolgálat után, amely megnyitotta az evangélium számára az utat a pogány világ előtt, Pál láncra verve végezte egy hideg római zárkában. Néhányan még legközelebbi munkatársai közül is elhagyták őt. Onnan nyilvános kivégzésre vitték és lefejezték.
A Jézusról, Péterről, Jánosról és Pálról szóló feljegyzések azt jelentenék, hogy minden elkötelezett kereszténynek szükségképpen mártírhalált kell halnia? Vagy hogy az elszánt keresztények nem lehetnek gazdagok? Korántsem! Azonban nagyon is hangsúlyoznak egy rendkívül lényeges dolgot: soha ne engedjünk a világ szerinti siker csábításának. Soha ne keressük a világ jóváhagyását. A népszerűség utáni vágy mindig veszélyes. Jézus ez ellen komolyan figyelmeztetett.
A farizeusoknak ezt mondta: „…mert ami az emberek közt magasztos, az Isten előtt utálatos.” (Luk.16,15) A saját tanítványainak pedig: „Jaj nektek, mikor minden ember jót mond felőletek. Apáik éppen így mondtak jót a hamis prófétákról.” (Luk.6,26)
Magamban összehasonlítottam az ószövetségi öt királyt Jézusnak és tanítványainak sorsával. Mi lehet a titka – morfondíroztam – a tartós sikernek? Az Úr két igéhez vezetett. Elsőként Pál szavaihoz az első Korintusi levélben: „de tanácsot adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hűséges legyek.” (1.Kor.7,25) Megértettem, hogy ha hűséges akarok maradni, teljes függőségben kell élnem az Úr kegyelmétől. Nem bízhatok az értelmiségi háttérben, a szellemi ajándékaimban, a korábbi eredményeimben, a szolgálatban eltöltött években. Egyetlen dolog tud csak hűségben megtartani: Isten kegyelme.
Életem legnagyobb céljává kell tennem, hogy tudatosan és folyamatosan Isten kegyelmétől függjek. Őrizkednem kell mindentől, ami tompítja vagy elhomályosítja a függőség érzését. Különösen vigyáznom kell a büszkeség bármely formájára, ami lényegében nem más, mint az éntől való függőség. Isten ezután az Úr Jézus szavaihoz vezetett: „Az én eledelem az, hogy annak akaratát cselekedjem, aki elküldött engem” (Ján.4,34) Jézus eledele – életének és erejének forrása – az a céltudatos elhatározás volt, hogy a végsőkig Isten akaratát cselekedte. Ez az igazi siker, amelyre neked és nekem egyaránt törekednünk kell.

https://keskenyut-

Derek Prince: Isten ünnepi asztala


 „Asztalt terítesz nékem az én ellenségeim jelenlétében. Felkened fejem olajjal; csordultig van a poharam.” -Zsoltárok 23.5-

Az igevers tartalma az előző versekhez hasonlóan az első mondatban kijelentett fontos, alapvető kapcsolatból származik. „Az Úr az én pásztorom.” Ha ez a közösség egyszer megalapozódott életünkben, a folytatás mindannyiunk számára olyan lehet, mint Dávid számára.

Az itt idézett ötödik versszak Isten ellátásának három fő vonatkozását mutatja meg: terített asztal; fejünk elárasztva olajjal; csordultig töltött pohár. Először arra gondolhatnánk, hogy ezek olyan helyzetre vonatkoznak, amikor minden úgy megy, ahogy szeretnénk, és nincs semmi problémánk, nincs akadály előttünk. De pont ellenkező a helyzet! Istennek ez a bőséges ellátása a mi ellenségeink jelenlétében válik elérhetővé számunkra. Fontos tudatosítanunk, hogy az ellenségeink jelenléte nem tud bennünket távol tartani attól, hogy élvezzük Isten számunkra készített tökéletes ellátását.

Ellenkezőleg: ez éppen az a helyzet, amikor Isten gyönyörködik abban, hogy bemutassa az Ő hatalmát és gazdagságát. Az ellenségeink jelenlétében terít nekünk ünnepi asztalt. Majd így szól az ellenségeinkhez: „Íme, így gondoskodom a gyermekeimről. Mindezt a szemetek előtt fogják élvezni, és nem tudtok nekik ártani vagy elvenni azt tőlük.”

Néha azonban hajlamosak vagyunk arra, hogy levegyük tekintetünket az Úrról, és az ellenségeinkre koncentráljunk. Ilyenkor elkezdjük mondogatni: „ Ha ez a dolog nem lenne az ellenségeimmel, tudom, Isten megáldana és gondoskodna rólam.” Ehelyett így kell gondolkodnunk: „Ellenségeim miatt Istentől a legjobbat várom.”

Megvallás:

Nem engedem, hogy az ellenségeimtől való félelem visszatartson a legjobb dolgok élvezésétől, amit Isten tartogat számomra.

Derek Prince: teljes, totális dicséret és imádás ereje

„De eljő az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók szellemben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten szellem: és a kik őt imádják, szükség, hogy szellemben és igazságban imádják.” (János 4, 23-24.)



Az ember személyisége három részből áll: test, lélek és szellem. Isten imádása szellemi tevékenység. Mivel a dicséret lelki tevékenység, az imádás magasabb szintű a dicséretnél. A mindenható Isten, olyan embereket keres, akik szellemben és igazságban imádják Őt.

„Annakokáért ő általa vigyünk dicséretnek áldozatát mindenkor Isten elé, azaz az ő nevéről vallást tevő ajkaknak gyümölcsét.” (Zsidó levél 13,15) 
A dicséret áldozat. Az ószövetségi áldozatnak nagyon tisztának, tökéletesnek kellett lennie, hogy kedves legyen Isten előtt. Például a gabona áldozatot meg kellett tisztítani a pelyvától. Az ételáldozatnak kovász nélkülinek kellett lennie. A kovász a hazugság, a bűn jelképe. Az ételáldozatban méz sem lehetett, mert a méz nem állja ki a tűznek próbáját. Hiába édes a méz, mert ha megég, korom és kátrány lesz belőle. A méz a hízelgő beszéd jelképe a Bibliában. Tömjént viszont kellett rakni az ételáldozatra, mivel ez a jó illatával kedves volt Isten előtt. A tömjén az imádást jelképezi. Só is kellett, hogy legyen az ételáldozatban. A só a szövetség jelképe. Istent imádni csak úgy lehet, ha szövetségben járunk Vele. A szövetség Istennel Jézus Krisztus által valósul meg az életünkben. 
Az imádáshoz azonban kell a testünk is. Vannak bizonyos testhelyzetek, amik kifejezetten imádó testhelyzetek. Ilyen például a fej meghajtása (I. Mózes 24,48), a kezek széttárása Isten felé (II. Krónika 6, 12-13), a térd meghajtása (Efézus 3,14), az arcra borulás (I. Korintus 14, 25). 
Amikor Dávid a városába vitte a frigyládát, végig táncolt az úton. Dávid ezzel a cselekedetével Istent imádta. Az imádásnak tehát a szellemből kell indulnia, de a testen keresztül valósul meg. Dávid felesége Mikál, e miatt a cselekedete miatt megutálta Dávidot, ezért meddő lett. Isten tehát megítéli azokat, akik az Őt imádókat kritizálják. 
A testünket Isten formálta a kezével, a szellemünket pedig Isten lehelte belénk. E két részünk között ott a lelkünk. A testünket a szellemünkkel a lelkünk köti össze. A lélek adja az egyéniségünket. A lelkünk dönti el, hogy mit tegyünk, a szellemünket kövessük, vagy a testünket. Mivel a testünk a földből van, romlandó dolgok után vágyakozik, a szellemünk pedig, mivel Isten lehelte belénk, Isten felé vágyakozik. A kérdés az, hogy melyik hangra hallgatunk. Az embereknek nagyon sok problémája abból adódik, hogy a testükre hallgatnak a szellemük helyett. Sokszor a szellemnek rá kell vennie a lelket, hogy mozgassa jó irányba a testet. (103. Zsoltár) Ebben a zsoltárban Dávid a szellemével buzdítja a lelkét, hogy cselekedjen, áldja az Urat. Tehát a lelkünk hozza a döntést, és irányítja a testet. 
„Elvettetik érzéki test, feltámasztatik szellemi test. Van érzéki test, és van szellemi test is.” (I. Korintus 15, 44) 
A feltámadáskor a testünk szellemi test lesz, és nem érzéki test. Ez olyan test lesz, amit közvetlenül a szellemünk fog irányítani. Jézusnak is megdicsőült teste volt, miután feltámadt a halálból (pl. átment az ajtón). 
Isten magasztalásának formái: 
hálaadás, ezzel elismerjük az Ő jóságát, elismerjük azt, hogy Tőle van mindenünk, dicséret, ezzel elismerjük Isten nagyságát, és ezért dicsérjük Őt, imádás, ezzel elismerjük Isten tökéletes szentségét. 
Isten jelenlétében folyamatos imádás van (Isten szentsége miatt), és a jelenlétébe belépni is csak imádással lehet. (95. Zsoltár) Feladatunk tehát az Atya és a Fiú magasztalása, és ebben segít nekünk a Szent Szellem. 
Isten akarata, hogy Őneki hálát adjunk, dicsérjük és imádjuk őt. Ezek a cselekedetek a szellemedből indulnak ki. A szellemed ösztönzi a lelkedet, és lelked irányítja a testedet a dicséretre.

Médiatörténeti rekorder lett a 700-as Klub

85 éves a legismertebb televíziós evangélista, Pat Robertson, akiről kevesen tudják, hogy felmenői között tudhatja Harrison amerikai elnököt és Winston Churchillt is. A műfaj és egyben a Christian Braodcasting Network (CBN) televízió alapítója már 49 éve vezeti a 700-as klub című televíziós keresztény műsort, ami világszerte több millió ember életét változtatta meg gyökeresen. Azonban Robertson élete nem volt mindig ilyen sikeres, de eljött egy nap, amikor minden megváltozott körülötte.

Zökkenőkkel indult a nagy történet
Marion Gordon Robertson, közismert nevén Pat Robertson 1930. március 22-én jómódú családba született a Virginia állambeli Lexintonban. A családot körülövezte a politika, apja Absolon Wills Robertson amerikai szenátor volt. Apján kívül további felmenői közt is találhatóak többen, akik jelentős befolyással voltak az Egyesült Államok történelmére.
Vegyük például Benjamin Harrisont, aki a függetlenségi nyilatkozat egyik aláírója volt, illetve hasonló nevű ükunokája, aki az USA 23. elnöke (1889-93) volt. Távolibb rokonai közt még Winston Churchill is megtalálható. A sorból Pat sem maradt ki, ha nem is a politikusként (bár 1988-ban az amerikai elnökválasztásokon versenybe szállt a republikánus jelöltségért), de így is elmondható, hogy tevékenysége révén ő is megváltoztatta Amerika sorsát. Sőt az Egyesült Államokon kívül is sokakét, akiknek segített utat találni Isten felé és megkeresni az igazságot ebben az értelmét vesztett világban.
Pat mindig jeles tanuló volt az iskolában, tudása meghaladta legtöbb kortársát. Ez egyetemi eredményeiben is megmutatkozott: 4 diplomát szerzett 4 különböző egyetemen.
1954-ben összeházasodott Adelia „Dede” Elmerrel, akivel a Yale egyetemen ismerkedett meg, de házasságuk kezdete korán sem volt felhőtlen... Mire kiderült, hogy nem sikerült Pat vizsgája a New York-i ügyvédi „kamarába” (New York State Bar Associtation, NYSBA), már fiatal házas apa volt. Ugyanis alig 10 héttel házasságuk után megszületett első gyerekük, Timothy. Pat szülei előtt házasságuk és gyerekük több mint egy évig titok volt, így meglehetős sokként érte őket a hirtelen jött hír. Bár Pat számára a Dede-vel való házassága a legjobb dolog volt, ami addig az életében történt, sok nehézséggel kellett megküzdeniük.


Pat Robertson 1966-ban, a 700 Klub indulásánál
David Edwin Harrell életrajzíró szerint azonban Pat édesanyja mindig imádkozott érte és leveleiben arról írt, hogy tudja, hogy Istennek nagy terve van fia életével. Pat próbálta elfedezni az igazságot és bemesélni magának, hogy anyjának nincs igaza, de egyre csak üresebbnek és értéktelenebbnek érezte életét, annak ellenére, hogy mindene megvolt.
Volt családja, szerető felesége, háza, munkája, ami sok pénzt hozott neki, jó egyetemi eredményei, járt a világ sok részén, mégis mind ez nem volt elég számára hiányzott valami az életéből és nem tudta mi volt az. Egy este, élete egyik mélypontján azonban érezte az elhívást arra, hogy Istent szolgálja. Gyülekezetről gyülekezetre járt feleségével és kereste a választ kérdéseire, közben mind erősebben érlelődött benne, hogy valami nagyot és jót kell tennie az emberiség számára.
A nagy terv azonban csak elméletben volt meg, de az ehhez szükséges változást nem ületette át tettekbe, és továbbra is korábbi életmódját folytatta. Anyjának elújságolta a nagy hírt, aki azonban nem úgy fogadta, ahogyan Pat remélte. Szembesítette a ténnyel, miszerint ahhoz, hogy Istent tudja szolgálni, meg is kell Őt, valamint Fiát, Jézus Krisztust ismernie, azaz “meg kell térnie és újjászületnie”.
Az igaz fordulat napja
A tényleges változás Pat életében nem sokkal az anyjánál tett látogatás után következett be: 1956-ban egy májusi estén, amikor Cornelius Vanderbreggen, egy holland származású keresztény evangélista férfi elhívta vacsorázni őt egy elegáns étterembe. Már Vanderbreggen külseje is megfogta Pat-et: jól öltözött, tehetős ember volt és épp az ellenkező benyomást keltette benne, mint a korábban látott többi evangélista, akik mindig kopott ruhákban járó szegény emberek voltak.
Vanderbreggen az este közepén elkezdett Jézusról beszélni a pincérnek, ami Pat-et nagyon meglepte, mert nem látott még ilyen bátor evangélistát, aki egy étteremben is nyíltan felvállalja a hitét. Pat lelki szemei előtt már látta, hogy ebből baj lesz és kiküldik őket az étteremből, azonban nem így történt. Tovább beszélgettek és az evangélista szavai hatására Pat is kimondta a sorsfordító mondatot:
HISZEM, HOGY JÉZUS KRISZTUS MEGHALT AZ EGÉSZ VILÁG BŰNEIÉRT, ÉS AZ ÉN BŰNEIMÉRT IS.
Ez igazi felismerésként hatott rá, hiszen addig nem volt soha személyes kapcsolata Istennel. Ekkor kezdte valóságosan érezni azt, hogy Isten szeretete kezdi betölteni a szívében az addig érzett hatalmas ürességet. A beszélgetés végén Vanderbreggen felolvasott egy igeszakaszt a Példabeszédek könyvéből, ami később alapigéjévé vált Pat-nek:
BIZODALMAD LEGYEN AZ ÚRBAN TELJES ELMÉDBŐL; A MAGAD ÉRTELMÉRE PEDIG NE TÁMASZKODJÁL. MINDEN TE UTAIDBAN MEGISMERD ŐT, AKKOR Ő IGAZGATJA A TE UTAIDAT.
Ez után az este után Pat is megtért, megkeresztelkedett, betöltekezett Szent Szellemmel és később felesége is. Fokozatosan egyre inkább kezdték megtapasztalni életükben Isten támogatását, áldásait.
3 dollárral indult a CBN médiabirodalma
Robertsonék 1957-ben elköltöztek New Yorkból, akkor már három gyerekükkel és a Virginia állambeli Tidewaterbe költöztek, ahol Pat feladva addigi karrierjét, megvette a csődbe jutott UHF televízióállomást. 70 dollárral a zsebében, bármiféle televíziós szakértelem nélkül belevágott a médiaszolgálatba. Mint utólag elmondta, egyedül Istenbe vetett hite vezérelte és így semmi sem tűnt számára lehetetlennek. Eleinte minden nagyon nehézkesen indult, de a projekt megállíthatatlan volt.
1960-ban megalapította a CBN-t (Christian Broadcasting Network). Ekkora a bankszámláján már csak 3 dollár volt, de Pat továbbra is kitartott hitben. A CBN később Amerika első keresztény televízió állomása lett. Egy-két helyi támogató segítségével a CBN elkezdett fél órás műsorokat sugározni.
A 700-as Klub születése
A televízió állomás hamar a csőd szélre került. Pat kiszámolta: ahhoz, hogy az állomás fennmaradjon, havonta 700 főnek 10.000 dollárral kellene hozzájárulnia a projekthez. Pat mindezt őszintén a nézők elé tárta és imatámogatást kért tőlük a cél eléréséhez. Egy év múlva, 1966-ban próbaadásként elindították a 700-as klub című műsort. Néhány adás után Isten megáldotta az adást és elérték a célt: megindultak a betelefonálások a támogatásokkal és sikerült megmenteni a csődtől az állomást. Így hát állandósították a műsort: a nevén pedig nem is kellett tovább gondolkodni. A 700-as Klub a televíziózás történetének már leghosszabban futó műsora lett. Robertson nem állt meg a médiainnovációnál: további fejlesztésként 1977-ben megalapította az észak-karolinai Virginia Beachben a Regent Egyetemet.


A CBN ma már több mint 200 országban sugározza adásait 71 különböző nyelven (igen, magyarul is, méghozzá több mint tíz éve!). Emellett huszonnégy órás telefonos ima- és tanácsadói központot hozott létre Virginia Beachben és a Tennessee állambeli Nashville-ben. A szervezet mintegy ezer embert foglalkoztat, a Regent Egyetem munkatársain kívül. Pat Robertson Virginia Beach-i központja ma már egy kis városhoz hasonlítható: itt található a CBN televízió központja, az Operation Blessing nevű nemzetközi karitatív szervezet, a Regent Egyetem, egy könyvtár, parkok, színház, kollégium, valamint egy szálloda is.
A CBN 1966 óta folyamatosan sugározza a ma már világszerte ismert 700 Klub című műsort. Az alapcsapatban Pat-en kívül 1996 óta fia, Gordon Robertson is rendszeresen vezeti a műsort Terry Meeuwsennel és 2013 óta Wendy Griffith-tel.
Pat Robertson ma már 85 éves: 4 gyermeke és 14 unokája van, de továbbra is elkötelezetten és ugyanolyan lendülettel vezeti a 700-as Klubot, mint az elmúlt közel fél évszázadban. A CBN 50. évfordulóján azt nyilatkozta, hogy számára óriási csoda, hogy Isten ennyire felemelte.
ÁLMOMBAN SEM KÉPZELTEM VOLNA, HOGY CSATORNÁNKON KERESZTÜL AZ EGÉSZ VILÁG SZÁMÁRA ELÉRHETŐ LESZ AZ EVANGÉLIUM.
85 éves pályafutása mindenki számára szolgál tanulságokkal. Megérintette Isten, megtalálta azt a szolgálatot, amire elhívást kapott, miközben “nem a láthatókra nézett”. Élete bemutatja, Isten olyan területeken is fel tud bennünket emelni, amikről nem is gondoltuk volna, hogy képesek vagyunk rá. Nekünk sem kell bármi különlegeset tenni ezek elérésére, mint amit Robertson tett: imádkozni, hinni, hogy Istennek semmi nem lehetetlen és cselekedni.
Ezt a posztot mi mással lehetne befejezni, mint amivel Pat is gyakran zárja a 700 klub műsorát:
A LUKÁCS EVANGÉLIUM SZAVAIVAL BÚCSÚZUNK: MERT AZ ISTENNÉL SEMMI SEM LEHETETLEN.

(írta: sharose)
http://vigyazo.blog.hu/2015/05/09/tudta_melyik_a_vilag_legregebben_futo_televizios_sorozata

Derek Prince - Isten népének diadala - A Sátán programja az idők végére 1.

I. Bevezetés 

A. Efé. 2:2–3. Melyekben jártatok egykor e világ folyása szerint, a levegõbeli hatalmasság fejedelme szerint, ama szellem szerint, mely most az engedetlenség fiaiban munkálkodik; A kik között forgolódtunk egykor mi is mindnyájan a mi testünk kívánságaiban, cselekedvén a testnek és a gondolatoknak akaratját, és természet szerint haragnak fiai valánk, mint egyebek is.

—Ádám engedetlenségén keresztül a Sátán annak a hatalmi területnek az uralkodójává vált, amelyet Isten eredetileg Ádámra bízott. A Sátánnak két végső célkitűzése van:

1. hogy politikailag teljes ellenőrzést gyakoroljon a világban
2. hogy az egész föld imádatát megszerezze

a. Azonban van egy hatalmas erő, amely akadályozza a Sátánt ezeknek a célkitűzéseknek az elérésében: Isten Szellemének munkája, amely az embereket visszafordítja Istenhez a megtérés és engedelmesség által

B. Zsolt. 14:3; 53:2–4; Lukács 4:5–8. Mindnyájan elhajlottak; egyetemben elromlottak, nincs, a ki jót cselekedjék, nincsen csak egy sem.
Ezt mondta a balgatag az õ szívében: Nincs Isten. Megromlottak és útálatos hamisságot cselekedtek, nincs a ki jót cselekedjék. Isten letekint a mennybõl az emberek fiaira, hogy meglássa, ha van-é értelmes, Istent keresõ? Mindnyájan elhajlottak, és valamennyien megromlottak, nincsen a ki jót cselekedjék, nincsen csak egy is.
Majd felvivén õt az ördög egy nagy magas hegyre, megmutatá néki e föld minden országait egy szempillantásban, És monda néki az ördög: Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek dicsõségét; mert nékem adatott, és annak adom, a kinek akarom; Azért ha te engem imádsz, mindez a tied lesz. Felelvén pedig Jézus, monda néki: Távozz tõlem, Sátán; mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak néki szolgálj.

—Isten Szelleme nélkül, magára maradva az ember nem fog Isten felé fordulni, és keresni Őt

1. A Sátán egy személyiségében és képességeiben kimagasló embert keres, aki tökéletesen alárendeli magát neki. Ezen az emberen keresztül fogja a Sátán ellenőrzése alatt tartani a világot, és megszerezni az egyetemes imádatot.

2. Jézust, az igazi Krisztust elutasítják

3. Az antikrisztust, a hamis krisztust elfogadják

4. Sátán két vonalon munkálkodik:

a. közvetlen beavatkozással a Sátán királyságának szellemi közvetítői által

b. a bűn romlottságán keresztül, amely egyre növekvő morális és etikai hanyatlást idéz elő

II. Minta Nóé napjaiból:

A. 1 Móz. 6:2, 4. És láták az Istennek fiai az emberek leányait, hogy szépek azok, és vevének magoknak feleségeket mind azok közûl, kiket megkedvelnek vala. Az óriások valának a földön abban az idõben, sõt még azután is, mikor az Isten fiai bémenének az emberek leányaihoz, és azok [gyermekeket] szûlének nékik. Ezek ama hatalmasok, kik eleitõl fogva híres-neves emberek voltak.

—Sátáni szellemek szexuális kapcsolatot létesítettek az emberek lányaival (vesd össze: 1 Pét. 3:19–20; Júdás 6–7)

B. 1 Móz. 6:5, 11, 12. És látá az Úr, hogy megsokasult az ember gonoszsága a földön, és hogy szíve gondolatának minden alkotása szüntelen csak gonosz.

—Morális hanyatlás:
1. gonosz gondolkodás
2. erőszakoskodás
3. szexuális romlottság

C. 1 Móz. 6:3; 7:1, 4, 7, 10. És monda az Úr: Ne maradjon az én szellemem örökké az emberben, mivelhogy õ test; legyen életének ideje száz húsz esztendõ.
Monda az Úr Noénak: Menj be te, és egész házadnépe a bárkába: mert téged láttalak igaznak elõttem ebben a nemzedékben.
Mert hét nap múlva esõt bocsátok a földre negyven nap és negyven éjjel; és eltörlök a föld színérõl minden állatot, melyet teremtettem.
Beméne azért Noé és az õ fiai, az õ felesége, és fiainak feleségei õ vele a bárkába, az özönvíz elõl.
Lõn pedig hetednapra, hogy megjöve az özönvíz a földre.

—Isten Szelleme Nóén és családján keresztül működött. Amikor ők beléptek a bárkába, Isten Szelleme visszavonatott az emberi faj bárkán kívül maradó részétől.

Néhány napon át a Sátán szellemei szabad kezet kaptak. Aztán jött a végső ítélet.

D. Lukács 17:26. És miként a Noé napjaiban lett, úgy lesz az ember Fiának napjaiban is.

—Ez a minta fog megismétlődni az idők végén

-----------------------

III. Minta Akháb napjaiból:

A. 1 Kir. 16:29–33; 21:25. Akháb pedig, az Omri fia uralkodni kezde Izráelen, Asának, a Júdabeli királynak harmincznyolczadik esztendejében; és uralkodék Akháb, az Omri fia, Izráelen Samariában huszonkét esztendeig. És gonoszabbul cselekedék Akháb, az Omri fia az Úr szemei elõtt mindazoknál, a kik õ elõtte voltak. Mert nem elégedék meg azzal, hogy Jeroboámnak, a Nébát fiának bûneiben járjon, hanem elméne és feleségül vevé magának Jézabelt, Ethbaálnak, a Sídonbeli királynak leányát, és elmenvén, a Baálnak szolgála, és meghajtá magát annak. És oltárt emele a Baálnak a Baál házában, a melyet Samariában épített. És csinált Akháb Aserát is, és jobban haragra indítá Akháb az Urat, Izráel Istenét, mint az Izráel valamennyi királya, a kik õ elõtte voltak.
[Mert] bizonyára nem volt Akhábnak mássa, a ki magát arra adta volna, hogy csak gonoszságot cselekedjék az Úr szemei elõtt, a melyre az õ felesége, Jézabel ösztökélé õt.

—Izrael királyaként, Akháb eladta magát a Sátánnak, és így az antikrisztus (hamis krisztus) egyik előképe lett. A felesége, Jézabel vitte őt hamis irányba, aki így a hamis egyház egyik előképe lett.

B. 1 Kir. 18:4, 13, 19. Mert mikor Jézabel megölette az Úr prófétáit, Abdiás száz prófétát vett [oltalmába,] és rejtette el ötvenenként [egy-egy] barlangba, és ott táplálta õket kenyérrel és vízzel).
Nem mondották-é meg az én uramnak, mit cselekedtem, mikor Jézabel megölette az Úr prófétáit? hogy hogyan rejtettem el az Úr prófétái közül száz férfiút ötvenenként egy-egy barlangba és tápláltam õket kenyérrel és vízzel.
Most azért küldj el, gyûjtsd hozzám az egész Izráelt a Kármel hegyre, és a Baál négyszázötven prófétáját, és az Aserának négyszáz prófétáját, a kik a Jézabel asztaláról élnek.

—Jézabel megölte az igaz prófétákat, és pártolta a hamis prófétákat

C. 2 Kir. 9:22. És mikor meglátta Jórám Jéhut, monda: Békességes-é a dolog, Jéhu? Felele õ: Mit békesség?! Mikor Jézabelnek, a te anyádnak paráznasága és varázslása mindig nagyobb lesz!

—Jézabel paráználkodott és varázsolt

D. 1 Kir. 17:1; 18:1. És szóla Thesbites Illés, a Gileád lakói közül, Akhábnak: Él az Úr, az Izráel Istene, a ki elõtt állok, hogy ez esztendõkben sem harmat, sem esõ nem lészen; hanem csak az én beszédem szerint.
És lõn sok idõ multán, a harmadik esztendõben, az Úrnak beszéde Illéshez, mondván: Menj el, mutasd meg magadat Akhábnak, és esõt adok a föld színére.

—Ennek a politikai és sátáni szellemi erőnek az egyesülése hívta életre Illés szolgálatát

E. Mal. 4:5. Ímé, én elküldöm néktek Illyést, a prófétát, mielõtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja.

—Ennek a korszaknak a lezárásakor ugyanez a helyzet fogja életre hívni ugyanezt a szolgálatot


IV. Hasonló irányok láthatók előre az utolsó időkről szóló próféciákból:

A. Sátáni természetfölötti beavatkozás:

1. Máté 24:11, 24. És sok hamis próféta támad, a kik sokakat elhitetnek.
Mert hamis Messiások és hamis próféták támadnak, és nagy jeleket és csodákat tesznek, annyira, hogy elhitessék, ha lehet, a választottakat is.

—hamis próféták és hamis messiások, akik jeleket és csodákat tesznek

2. 1 Tim. 4:1. A Szellem pedig nyilván mondja, hogy az utolsó idõben némelyek elszakadnak a hittõl, hitetõ szellemekre és gonosz szellemek tanításaira figyelmezvén.

—Hitető szellemek hamis tanításokkal eltérítik a keresztényeket

3. 2 Tim. 3:13. A gonosz emberek pedig és az ámítók nevekednek a rosszaságban, eltévelyítvén és eltévelyedvén.

—Gonosz emberek és ámítók (varázslók, mágusok, angol fordítás) növekednek a rosszaságban

4. 2 Tim. 3:8–9. Miképen pedig Jánnes és Jámbres ellene állottak Mózesnek, akképen ezek is ellene állanak az igazságnak; megromlott elméjû, a hitre nézve nem becsületes emberek. De többre nem mennek: mert esztelenségök nyilvánvaló lesz mindenek elõtt, a miképen amazoké is az lett.

—Az ilyen emberek éppúgy ellenállnak az igazság evangéliumának, mint az egyiptomi mágusok ellenálltak Mózesnek (lásd: 2 Móz. 7:8–13, 19–22; 8:5–7, 16–19)

B. Folyamatos morális hanyatlás:

1. Máté 24:12. És mivelhogy a gonoszság megsokasodik, a szeretet sokakban meghidegül.

—A megsokasodó gonoszság (törvénytelenség) következtében sok keresztényben a szeretet meghidegül

2. 2 Tim. 3:1–5. Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idõk állanak be. Mert lesznek az emberek magukat szeretõk, pénzsóvárgók, kérkedõk, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok, tisztátalanok, Szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértékletlenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelõi. Árulók, vakmerõk, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretõi. Kiknél megvan a kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét. És ezeket kerüld.

—Morális és etikai összeomlás, amelyhez hamis vallásosság kapcsolódik (vesd össze: 2 Tim. 2:19–22)

3. Jel. 22:10–12. Azután monda nékem: Be ne pecsételd e könyv prófétálásának beszédeit, mert az idõ közel van. A ki igazságtalan, legyen igazságtalan ezután is; és a ki fertelmes, legyen fertelmes ezután is; és a ki igaz, legyen igaz ezután is; és a ki szent, szenteltessék meg ezután is. És ímé hamar eljövök; és az én jutalmam velem [van,] hogy megfizessek mindenkinek, a mint az õ cselekedete lesz.

—Az utak egyre inkább elválnak egymástól

4. Jóel 3:14. Tömegek, tömegek! az ítélet völgyében! Mert közel van az Úrnak napja az ítélet völgyében!

—Az ítélet (döntés, angol fordítás) völgye.

http://hitrehangolva.blogspot.de/

Derek Prince - Isten népének diadala - A Sátán megfékezése és legyőzése 1-2.

I. Áttekintés

A. A Sátán létrehozott egy rivális szellemi királyságot Istennel szemben, amelyben uralkodik a bukott angyalok fölött a magasságban és a démonok fölött a földön 

B. Isten célkitűzései a földön: 

1. hogy learassa a földön a lelkek utolsó nagy aratását; 
2. hogy felkészítse az egyházat, mint Krisztus menyasszonyát 

C. A Sátán célkitűzései a földön: 

1. hogy teljes politikai ellenőrzése alá vonja a földet; 
2. hogy egyetemes imádatot szerezzen 

D. Krisztus a tanítványait két különleges felelősséggel bízta meg: 

1. hogy megfékezzék a Sátán szándékait a földön, amíg az Isten kegyelmének szándékai be nem teljesülnek 
2. hogy kivessék a Sátán királyságát a magasságból 


II. A hívők hatalma a Sátán megfékezésére

A. Máté 5:13. Ti vagytok a földnek savai; ha pedig a só megízetlenül, mivel sózzák meg? nem jó azután semmire, hanem hogy kidobják és eltapossák az emberek.

—A föld sója. A só kettős szerepe:

1. hogy ízt adjon:

a. 1 Móz. 18:23–25. És hozzá járula Ábrahám és monda: Avagy elveszted-é az igazat is a gonoszszal egybe? Talán van ötven igaz abban a városban, avagy elveszted-é, és nem kedvezel-é a helynek az ötven igazért, a kik abban vannak? Távol legyen tõled, hogy ilyen dolgot cselekedjél, hogy megöld az igazat a gonoszszal, és úgy járjon az igaz mint a gonosz: Távol legyen tõled! Avagy az egész föld bírája nem szolgáltatna-é igazságot?

—Isten soha nem úgy kezeli az igaz embert, mint a gonoszt

b. 1 Móz. 18:26–32. És monda az Úr: Ha találok Sodomában a városon belõl ötven igazat, mind az egész helynek megkegyelmezek azokért. És felele Ábrahám, és monda: Immár merészkedtem szólani az én Uramnak, noha én por és hamu vagyok. Ha az ötven igaznak talán öt híja lesz, elveszted-é az öt miatt az egész várost? És monda: Nem vesztem el, ha találok ott negyvenötöt. És ismét szóla hozzá és monda: Hátha találtatnak ott negyvenen? És monda Õ: Nem teszem meg a negyvenért. Mégis monda: Kérlek, ne haragudjék meg az én Uram ha szólok: Hátha találtatnak ott harminczan? És Õ felele: Nem teszem meg, ha találok ott harminczat. És õ monda: Immár merészkedtem szólani az én Uramnak: Hátha találtatnak ott húszan? Felele: Nem vesztem el a húszért. És monda: Ne haragudjék kérlek az én Uram ha szólok még ez egyszer: Hátha találtatnak ott tízen? És Õ monda: Nem vesztem el a tízért.

—Tíz igaz ember Sodomában meg tudta volna menteni a várost

c. 2 Kir 6:17.  És imádkozott Elizeus és monda: Óh Uram! nyisd meg kérlek az õ szemeit, hadd lásson. És megnyitá az Úr a szolga szemeit és láta, és ímé a hegy rakva volt tüzes lovagokkal és szekerekkel Elizeus körül.

—Isten tüzes lovagjai és szekerei egyetlen ember, Elizeus körül gyűltek össze

d. Zsolt. 106:23. Gondolta, hogy kipusztítja õket; de Mózes, az õ választottja, elébe állott a résre, hogy elfordítsa haragját, hogy el ne veszítse [õket.]

—Mózes közbenjárása megmentette Izraelt

e. Ezék. 22:30–31. És keresék közülök valakit, a ki falat falazna, és állana a törésen én elõmbe az országért, hogy el ne pusztítsam azt; de senkit nem találék. Ennekokáért kiontám haragomat reájok, megemésztém õket búsulásom tüzével, útjokat fejökhöz verém, azt mondja az Úr Isten.

—Egyetlen ember, ha a törésre állt volna, meg tudta volna menteni Izraelt Ezékiel idejében (vesd össze: 2 Krón. 7:14)

f. ApCsel 27:24, 37. Ezt mondván: Ne félj Pál! A császár elé kell néked állanod. És ímé az Isten ajándékba adta néked mindazokat, kik te veled hajóznak.
Valánk pedig a hajóban lélekszám szerint összesen kétszázhetvenhatan.

—Pál érdekében Isten körülbelül 275 embert megmentett a hajón.

Ugyanez az alapelv vonatkozik mostanra is: az igaz hívők jelenléte változást idéz elő.

g. 2 Kor. 5:20. Krisztusért járván tehát követségben, mintha Isten kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel.

—A menny követei vagyunk. Mielőtt Isten totális háborút hirdet a Krisztust elutasító világgal szemben, visszahívja a követeit.

2. hogy akadályozza (féken tartsa) a romlást:

a. 2 Thessz. 2:3. Ne csaljon meg titeket senki semmiképen. Mert nem [jön az el addig,] mígnem bekövetkezik elébb a szakadás, és megjelenik a bûn embere, a veszedelemnek fia.

—Az antikrisztusnak csak az egyházon belüli hitehagyás által nyílik út. A hitehagyókra igaz, hogy „ízét vesztett só”.

b. 2 Thessz. 2:6–7. És most tudjátok, mi tartja vissza, a miért [csak] a maga idejében fog az megjelenni. Mûködik ugyan már a törvényszegés titkos [bûne:] csakhogy annak, a ki [azt] még most visszatartja, félre kell az útból tolatnia.

—Működik már a „törvényszegés titkos bűne”, de a Szent Szellem jelenléte az egyházban még féken tartja azt.

A „törvénytelenség” az egyházon belül felgyorsítja a „törvénytelenséget” a világi társadalomban is.

c. Lukács 17:26. És miként a Noé napjaiban lett, úgy lesz az ember Fiának napjaiban is.

—Noé és családtagjainak jelenléte megfékezte a törvénytelenség szélsőséges megnyilvánulásait, egészen addig, amíg Isten be nem vitte őket a bárkába. A Szent Szellem mint egy személy érkezett földre pünkösd napján, hogy megformálja a Krisztus testét. Amikor ez a test tökéletessé válik, a Szent Szellem vissza fog térni a mennybe, és magával viszi a Krisztus testét.

-------------------

III. A hívők hatalma a Sátán királyságának lerontására:

A. Efé. 6:12.  Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság szellemei ellen, melyek a magasságban vannak.

—A mi tusakodásunk a Sátán királyságával van a magasságban.

Erre rendeltettünk Isten szándéka szerint. A tusakodás kimenetele győzelem kell, hogy legyen.

B. 2 Kor. 10:3–5. Mert noha testben élünk, de nem test szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem erõsek az Istennek, erõsségek lerontására; Lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, a mely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak;

—A szellemi fegyverek szellemi harchoz vannak, amelyekkel képesek vagyunk lerontani minden magaslatot, amely az Isten ismerete ellen emeltetett. Ez a Sátán királyságának egészét magába foglalja a magasságban.

C. Dán. 10:12–12, 20. 

—Angyali harc a magasságban, amely Dániel földi imádságára tört ki. Dániel imádsága volt a döntő tényező.

D. Jel. 12:7–11. És lõn az égben viaskodás: Mihály és az õ angyalai viaskodnak vala a sárkánnyal; és a sárkány is viaskodik vala és az õ angyalai; De nem vehetének diadalmat, és az õ helyök sem találtaték többé a mennyben. És vetteték a nagy sárkány, ama régi kígyó, a ki neveztetik ördögnek és a Sátánnak, ki mind az egész föld kerekségét elhiteti, vetteték a földre, és az õ angyalai [is] õ vele levettetének. És hallék nagy szózatot az égben, a mely ezt mondja vala: Most lett meg az idvesség és az erõ, és a mi Istenünknek országa, és az õ Krisztusának hatalma; mert a mi atyánkfiainak vádolója levettetett, ki vádolja vala õket éjjel és nappal a mi Istenünk elõtt. És õk legyõzték azt a Bárány véréért, és az õ bizonyságtételöknek beszédéért; és az õ életöket nem kímélték mind halálig.

—Hasonlóképpen fog történni az idők végén: Az angyalok a magasságban fognak harcolni, míg a szentek itt a földön. A Sátán végső legyőzése a szenteknek tulajdonítható a földön

E. Jel. 19:11, 19–21; 2 Thessz. 2:8. És látám, hogy az ég megnyílt, és ímé vala egy fehér ló, és a ki azon ül vala, hivatik vala Hívnek és Igaznak, és igazságosan ítél és hadakozik.
És látám, hogy a fenevad és a föld királyai és az õ seregeik egybegyûltek, hogy hadakozzanak az ellen, a ki a lovon ül vala és az õ serege ellen. És megfogaték a fenevad, és õ vele együtt a hamis próféta, a ki a csodákat tette õ elõtte, a melyekkel elhitette azokat, a kik a fenevad bélyegét felvették, és a kik imádták annak képét: õk ketten elevenen a kénkõvel égõ tüzes tóba vettetének: A többiek pedig megöletének a lovon ûlõnek kardjával, a mely az õ szájából jõ vala ki; és a madarak mind megelégedének azoknak húsával.
És akkor fog megjelenni a törvénytaposó, a kit megemészt az Úr az õ szájának lehelletével, és megsemmisít az õ megjelenésének feltûnésével;

—Az antikrisztus végső pusztulását a földön maga Jézus fogja végrehajtani.

http://hitrehangolva.blogspot.de/


Derek Prince - Isten népének diadala - Szellemi fegyverek 1-2.

I. Bevezetés

A. 2 Kor. 10:3–5. Mert noha testben élünk, de nem test szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem erõsek az Istennek, erõsségek lerontására; Lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, a mely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak;

—A szellemi fegyverek szellemi harcra vannak

1. Jel. 12:1. És láttaték nagy jel az égben: egy asszony, a ki a napba vala felöltözve, és lábai alatt vala a hold, és az õ fejében tizenkét csillagból korona;

—A Bárány vére és a bizonyságtétel beszéde.

2. Személyesen kell bizonyságot tennünk arról, hogy mit mond Isten Igéje a vér erejéről.
3. A személyes bizonyságtételünk nélkül a vér hatástalan marad.

B. 2 Móz. 12:6, 12–13, 21–23; 1 Kor. 5:7. És legyen nálatok õrizet alatt e hónap tizennegyedik napjáig, és ölje meg Izráel községének egész gyülekezete estennen.

Mert általmégyek Égyiptom földén ezen éjszakán és megölök minden elsõszülöttet Égyiptom földén, az embertõl kezdve a baromig, és Égyiptom minden istene felett ítéletet tartok, én, az Úr. És a vér jelül lesz néktek a házakon, a melyekben ti lesztek, s meglátom a vért és elmegyek mellettetek és nem lesz rajtatok a csapás veszedelmetekre, mikor megverem Égyiptom földét.

Elõhívá tehát Mózes Izráel minden véneit és monda nékik: Fogjatok és vegyetek magatoknak bárányt családaitok szerint és öljétek meg a páskhát. És vegyetek egy kötés izsópot és mártsátok a vérbe, a mely az edényben van, és hintsétek meg a szemöldökfát és a két ajtófelet abból a vérbõl, a mely az edényben van; ti közûletek pedig senki se menjen ki az õ házának ajtaján reggelig. Mikor általmegy az Úr, hogy megverje az Égyiptombelieket és meglátja a vért a szemöldökfán és a két ajtófélen: elmegy az Úr az ajtó mellett és nem engedi, hogy a pusztító bemenjen öldökölni a ti házaitokba.

Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk.

—Izrael számára a szabadulás a bárány vére által történt, de az edényben levő vér senkit nem váltott meg.

1. A vért izsóppal kenték fel a házaikra.
2. Az az izsóp, amely a Krisztus vérét hatékonnyá teszi az életünkben, a személyes bizonyságunk.

-------------------

Derek Prince - Isten népének diadala - Szellemi fegyverek 2.

II. Mit mond az Isten Igéje a vérről?

A. Efé. 1:7. A kiben van a mi váltságunk az Õ vére által, a bûnöknek bocsánata az Õ kegyelmének gazdagsága szerint.

—Váltság (Krisztusban) (vesd össze: 1 Pét. 1:18–19)

1. Zsolt. 107:3.   [Ezt] mondják az Úrnak megváltottai, a kiket megváltott a szorongatónak kezébõl;

—Kiszabadít az ördög kezéből. Csak akkor hatékony, ha ezt ki is mondjuk

2. Zsolt. 91:2. Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem õ benne bízom!

—Azt mondom . . . A helyes bizonyságtétel (megvallás) a belépés a 91. zsoltár által leírt teljes védelembe.

Bizonyságtételem: Jézus vére által megszabadultam az ördög kezéből.

B. Efé. 1:7. A kiben van a mi váltságunk az Õ vére által, a bûnöknek bocsánata az Õ kegyelmének gazdagsága szerint.

—Bűnök bocsánata (vesd össze: Máté 26:28) A teljes megváltás teljes bűnbocsánatot jelent. Ha nem tökéletes a bűnbocsánat, akkor az nem tökéletes megváltás. Bizonyságtételem: Jézus vére által minden vétkem megbocsáttatott.

C. Megtisztít minden bűntől. Figyeljünk meg három dolgot, amelyek összefüggnek egymással:

1. A világosságban járás,
2. Közösség,
3. Megtisztítás.
4. A közösségen kívül = a világosságon kívül. A vér csak a világosságban tisztít meg.
5. 1 János 1:9. Ha megvalljuk bûneinket, hû és igaz, hogy megbocsássa bûneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól.

—A megvallás (ha szükséges) azt jelenti, hogy kijövünk a világosságra

Bizonyságtételem: Jézus Krisztusnak, az Isten Fiának vére megtisztít engem, most és folyamatosan, minden bűntől.

D. Róma 5:9. Minekutána azért most megigazultunk az õ vére által, sokkal inkább megtartatunk a harag ellen õ általa.

—Megigazultunk = igazzá tétettünk; mintha soha nem is vétkeztünk volna (vesd össze: Róma 3:24–25; 2 Kor. 5:21)

1. Péld. 28:1. Minden istentelen fut, ha senki nem üldözi is; az igazak pedig, mint az ifjú oroszlán, bátrak.

—Az igazság bátorságot ad

2. Ézs. 32:17.  És lesz az igazság mûve békesség, és az igazság gyümölcse nyugalom és biztonság mindörökké.

—Az igazság békességet, nyugalmat és biztonságot teremt

Bizonyságtételem: Jézus vére által megigazultam, igazzá tétettem, mintha soha nem is vétkeztem volna.

E. Zsidó 10:29; 13:12; 1 Kor. 6:13. 
Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb büntetésre méltónak ítéltetik az, a ki az Isten Fiát megtapodja, és a szövetségnek vérét, melylyel megszenteltetett, tisztátalannak tartja, és a kegyelemnek Szellemét bántalmazza?
Annakokáért Jézus is, hogy megszentelje az õ tulajdon vére által a népet, a kapun kívül szenvedett.
Az eledelek a hasnak és a has az eledeleknek [rendeltetett.] Az Isten pedig mind ezt, mind amazokat eltörli. A test azonban nem a paráznaságnak [rendeltetett,] hanem az Úrnak, és az Úr a testnek.

1. Megszentelődés = Szentté tétel, különválasztás Isten számára

2. Általvitettünk a sötétség hatalmából az Isten országába

Bizonyságtételem: Jézus vére megszentel, szentté tesz, és különválaszt Isten számára.

F. 1 Kor. 6:19–20. Avagy nem tudjátok-é, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Szellemnek temploma, a melyet Istentõl nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?
Mert áron vétettetek meg; dicsõítsétek azért az Istent a ti testetekben és szellemetekben, a melyek az Istenéi.

—A hívők teste a Szent Szellem temploma, amely Jézus saját vérével vásárolt meg.

1 Kor. 6:13. Az eledelek a hasnak és a has az eledeleknek [rendeltetett.] Az Isten pedig mind ezt, mind amazokat eltörli. A test azonban nem a paráznaságnak [rendeltetett,] hanem az Úrnak, és az Úr a testnek.

—A test az Úrnak rendeltetett, az Úr pedig a testnek

Bizonyságtételem: A testem a Szent Szellem temploma, amelyet megváltott, megtisztított és megszentelt a Jézus vére, ezért az ördögnek nincs helye bennem, és nincs hatalma fölöttem.

Forrás: http://hitrehangolva.blogspot.de

Turbolya vagy bürök – Dr. Ruff Tibor teológus pünkösdi írása

Pünkösd – többek között, de legfőképp – a Szent Szellem eljövetelének ünnepe az egyház számára. Pál apostol azt írja, hogy a teremtett világ maga is egy kinyilatkoztatás, hiszen a Teremtő Logosz, az Ige, az isteni Bölcsesség hozta létre, magán viseli tehát a Logosz ujjlenyomatát minden elemében, vagyis Istenről tanít: “hiszen mindaz, ami Istenben láthatatlan – tudniillik az Ő isteni ereje és természete -, a teremtett dolgokból megértve meglátható”. Figyeljünk rá, milyen hatalmas dolgot állít ez a mondat: MINDEN, ami Istenben láthatatlan, a teremtményekből LÁTHATÓ, ha öt érzékszervünket és intelligenciánkat együtt használjuk. Ezért nincs senkinek sem mentsége Isten előtt – folytatja Pál -, senki sem mondhatja, aki a földön leélt egy emberéletet öt érzékszervének és intelligenciájának birtokában, hogy nem ismerte meg Istent. A növényvilág is tanít tehát bennünket mindarra, ami Istenben láthatatlan, egészen részletesen és alaposan, ha elmélkedve szemléljük.

A Szentírás több helyen is figyelmeztet bennünket arra, hogy a jó és rossz szellemi erők, lények néha megtévesztően hasonlítanak egymásra, mert a Sátán igyekszik utánozni Istent, hogy félrevezethesse a jóra, Istenre vágyó embereket is. A Sátán világosság angyalaként tünteti fel magát, a démonok pedig gyakran utánozzák a Szent Szellemet. A növényvilág számtalan példát nyújt arra, hogy néha súlyosan mérgező növények majdnem ugyanolyanok, mint a legfinomabb fűszerek vagy ételek. Nemrégiben meghalt egy ember, mert a halálosan mérgező gyöngyvirágot levele miatt összetévesztette a medvehagymával; a gombák között pedig szinte minden ehető fajnak van mérgező hasonmása: például a hallucinációt okozó – az ősi magyar sámánok által is használt -, mérgező párducgalóca majdnem teljesen olyan, mint a rendkívül finom piruló galóca.

Hasonló a helyzet a turbolyával és a bürökkel is. A turbolya, ánizshoz hasonló, friss illata és aromája miatt az egyik legfinomabb fűszernövény, míg a bürök, mely a Bibliában is szerepel, halálos méreg. Külsőleg is nagyon hasonlítanak, különösen fiatalon, áprilisban, ráadásul termőidejük és élőhelyük is közel azonos: előfordul, hogy pár centire nőnek egymástól. “Ahogyan a bürök kisarjad a barázdában, úgy sarjad ki az ítélet” – mondja a próféta, ebből megtudjuk, hogy a bürök a Szentírásban Isten büntető ítéletének a szimbóluma, vagyis a Logosz azért teremtette, hogy a bűn következményét, a halált szemléltesse látható módon a természetben, hogy ezzel is szellemi igazságra tanítson minket. Végigvonul az európai kultúrtörténet más szálain is, például Szókratésznek is bürköt kellett innia, amikor Athénban halálra ítélték, mert kétségbe vonta a görög istenségek isteni mivoltát (amiben igaza is volt).

A turbolya – néha a bürök mellett – tömegesen terem akácosainkban áprilisban. Szereti a hideget, tavasszal az elsők között, de néha még télen is kizöldül – ezért is a norvégok nemzeti fűszere, akik turbolyaágyas gabonapálinkát is készítenek belőle, amit a folyami rák szezonjában a grillezett rákhoz isznak. Jó döntés, mert a turbolya egy kis borssal, sóval, mézzel szósszá turmixolva bármilyen rákhoz rendkívül jól illik, ajánlom kipróbálni, ezzel nyerte meg kislányom az iskolai főzőversenyt egyszer. De krémlevest is készíthetünk belőle, abból se hiányozzon a bors – amivel remekül összeillik – és a só mellett egy kis méz és tejszín is legyen benne. Ezt a receptet én magam tanítottam meg egyszer egy Michelin-csillagos, provance-i francia szakácsnak egy szemeteszsáknyi turbolyát mellékelve hozzá ajándékba, amit fél óra alatt összeszedtem egy akácosban, úgyhogy másnap fel is került a napi ajánlatba – nagy sikerrel -, mert egy egész vendéglőnek elég volt ez a mennyiség. (Séf ismerősöm azóta csak Monsieur Turbolyának szólít.)

Amikor a turbolya már virágzik, április vége felé – virága is hasonló a bürökéhez, miként az egész növény -, virágját is éppúgy megehetjük, mint a levelét, ételekbe főzhetjük, salátákat ízesíthetünk és díszíthetünk vele, mint a levelével, mert illatanyaga ilyenkor már a virágokban koncentrálódik. Szára azonban nem ízletes.

A turbolya levele egy árnyalatnyival világosabb a bürökénél, és kicsit kevésbé robusztus, légiesebb, de fiatalon – amikor szedni kell, még virágzás előtt – majdnem egyformák (kifejlett korukban, május vége felé már nem összetéveszthetők, mert ekkorra a bürök embermagasságúra is megnőhet, míg a turbolya lassan eltűnik – mert ebben a világkorszakban a gonosz uralja még a világot). Ilyenkor a legbiztosabban nem a szemünk, hanem az orrunk és az ízlelésünk alapján tudjuk megkülönböztetni, mert a turbolya illata és íze kellemes, finom, ánizsos, míg a büröké keserű – vagyis összetéveszthetetlen a kettő, ha nem a szemünkre figyelünk. Ezzel arra tanít bennünket a Teremtő Logosz, hogy a szellemvilágban, mivel láthatatlan, a jelenségeket egyfajta szellemi “szaglással” és “ízleléssel” tudjuk megkülönböztetni: “Ízleljétek és lássátok, hogy jó az Úr…”; “a Krisztus jó illata vagyunk…” Ez nem is meglepő, hiszen a szellem a héberben és a görögben egyaránt ugyanaz a szó, mint a lélegzés, és a rúach, ami főnévként szellemet jelent, igeként használva a héberben azt jelenti: szagolni.

Amikor nehéz megkülönböztetni, hogy egy beszéd, cselekedet, akarat, megnyilvánulás a Szent Szellemtől származik-e vagy démonoktól, “szagoljunk bele a levegőbe”, milyen a hangulata, milyen érzéseket ébreszt bennünk, milyen a kisugárzása. Ha a szeretet, öröm, béke, türelem, jóság, hűség, szívesség, szelídség, önuralom (a Szentlélek kilenc ajándéka) kíséri, valamint a szabadság, erő, józanság, igazság és igazságosság légköre, azaz kellemes, jó érzéseket és gondolatokat ébreszt, akkor a Szentlélek működik – ha ezek ellentétei, a düh, neheztelés, gyűlölet, nyugtalanság, türelmetlenség, idegesség, félelem, kényszer, zavar stb. stb. jelenléte erősödik bennünk, akkor démonok jelenléte tapasztalható, ne fogadjuk be, mert mérgező.