2021. november 20., szombat

MÓZES ÉS JÉZUS

Mózesnek, Izráel népének történelmében megtisztelő helye van. Annak ellenére, hogy sosem volt Rabbi, mégis megkapta a „mi Mózes Rabbink” becenevet. Ő az, akitől kapta a Törvényt a népünk, csodákat tett és még prófétált is az eljövendő Messiásról. Mindennek a tetejébe ő beszélt Istennel szemtől szemben. Mindenesetre vannak emberek, akik azt állítják, hogy mi, akik hiszünk Jézusban, elutasítjuk Mózest. Ők viszont magukról azt mondják „mi hiszünk Mózesben de Jézusban nem”. 
Ám jelentős probléma van azzal, amikor ráerőltetjük másra, hogy ebben vagy abban higgyen. 
Mi Messiáshívő zsidók egyáltalán nem utasítjuk el Mózest, amikor követjük Jézust, és ahogy bemutatásra kerül, a Biblia sem erőlteti ezt ránk, de még az írástudók sem tették ezt.


Jézus és Mózes nem versengenek egymással, pont ellenkezőleg, Mózes egyenesen a Messiásra mutat- Jézusra.
Az 5Mózes 18:15 így szól: „Prófétát támaszt néked az Úr, a te Istened te közüled, a te atyádfiai közül, olyat mint én: azt hallgassátok!”

Mózes figyelmezteti a népet, hogy készüljenek, mert a jövőben valaki más jön majd, akire hallgatniuk kell. Levi ben Gershon Rabbi a XIV. században már elmagyarázza, hogy ez a próféta a Messiás, és felismeri, hogy a Messiás egyik szerepe, hogy előidézze, hogy a nemzetek (pogányok) imádják Istent.

Tudod azt, hogy a Messiás által imádják a pogányok Izráel Istenét?

Mózes után a próféták is előre látták, hogy aki eljön majd az nagyobb lesz, mint Mózes. Ebben még az írástudók is egyetértettek.
A Talmudban a Szanhedrin 99a traktátusa így szól: „Az összes próféta kizárólag a Messiás napjairól prófétált”.

A Tánhumá Midrás -ban a 14. Toldot így szól: „felmenők éneke, Felemelem a szemem a dombokra. Kicsoda vagy te Nagy Hegy? Zerubbabel előtt egyszerű vagy, Ez a Messiás, Dávid Fia. És miért hívja Őt nagy hegynek? Mert Ő nagyobb mint az Ősapák, ahogy Ézsaiás 52 szól: „Ímé, jó szerencsés lesz szolgám, magasságos, felséges és dicső lesz nagyon.” Fenségesebb mint Ábrahám, nagyobb mint Izsák, dicsőbb mint Jákob és magasabbra emelt Mózesnél… És ezt mondja: „ azt kellene mondanod nekem,-Hordozd őket a kebleden-…és magasabban mint a szolgáló angyalok, ahogy megmondatott:” és körös-körül mindenhol szemek” Vajon kicsoda Ő? Ő a Messiás.”

Egyszerű szavakkal a Tánhumá Midrás kijelenti, hogy a Messiás nagyobb Mózesnél és a pátriárkáknál.

Egy igaz és hithű prófétának két szerepe van: Előszöris át kell adnia Isten igéjét az embereknek, ami nem mindig könnyű és tetszetős feladat. Például, Ézsaiás első próféciái támadást jelentettek az erkölcsileg romlott és korrupt vezetők felé, abban az időben. A második szerepe a prófétának pedig pontosan megjövendölni a várható eseményeket, jellegzetes előrejelzésként. Isten figyelmeztette a népet, hogy óvakodjanak a hamis prófétáktól, akik próféciái nem teljesedtek be. Az a próféta, aki tévedett, az halálbüntetésre számíthatott. Ahogyan az ószövetségi próféták is, Jézus tökéletesen betöltötte mindkét szerepet. Eljuttatta Isten üzenetét az emberekhez, azokat is amelyek sokszor nem voltak túl tetszetősek a vallásos zsidó vezetők számára, akik, ismereteink alapján, igen romlottak voltak abban az időben és ezért elutasították az Ő szolgálatát. Jézus előre szólt a jövőről is. Például szólt Jeruzsálem közelgő lerombolásáról, amely be is következett úgy negyven évvel később, Krisztus után 70-ben. És mint sok más próféta Jézus is véghez vitt jeleket és csodákat és gyógyította a betegeket. Viszont eltérően a hamis prófétáktól, Jézus nem más istenek nevében tette, hanem Izráel Istenének nevében. Jézus végrehajtotta a Messiási Csodát, négy csodát tett, ami a Messiás rendeltetése volt amiket kizárólag Ő tudott véghez vinni (erről már írtunk korábban). A próféta, akit Isten ígért „Mózesre kell hasonlítson”. A 2Mózes leírja, hogy a fáraó elrendelte, hogy öljenek meg minden fiú gyermeket Izráel népéből. Ezáltal amikor Mózes megszületett, a szülei elrejtették őt és ezáltal megmentették az életét. A Fáraóhoz hasonlóan Heródes király, a Messiástól való félelmében, akinek a próféciák szerint akkoriban kellett megszületnie, elrendelte minden két év alatti gyermek megöletését a falvakban. Azért, hogy megmentsék Jézust, József és Mária Egyiptomba menekültek. Mózes Egyiptomban jelent meg Izráel népének és megszabadította őket a rabszolgasorból. Jézus szintén Egyiptomból jött, hogy megszabadítsa népét, ám annak ellenére ezúttal, Jézus megszabadítása nem fizikai, hanem szellemi királyságból származott.

Az Újszövetség dokumentál olyan párbeszédeket, Jézus és bizonyos emberek között, akik a rabbikhoz hasonlóan nem voltak oda érte: „Mondának azért néki: Micsoda jelt mutatsz tehát te, hogy lássuk és higyjünk néked? Mit művelsz a mi atyáink a mannát ették a pusztában; a mint meg van írva: Mennyei kenyeret adott vala enniök.” (János 6:30-31) Jézus válasza mindenkit meglepetésként ért: „Én vagyok az életnek kenyere, a ti atyáitok a mannát ették a pusztában, és meghaltak. Ez az a kenyér, a mely a mennyből szállott alá, hogy kiki egyék belőle és meg ne haljon.” (János 6:48-50) Más szóval Jézus kijelentette, hogy Mózes fizikailag hozott kenyeret, azért hogy a fizikai testüknek legyen élete, míg én magam, jobb kenyeret adok nektek, szellemi kenyeret, ami forrása lesz az örök életnek számotokra.

Jeremiás próféta szintén prófétált a Messiásról és az új szövetségről, különösképp Mózesra utalva és az ő Törvényére: „Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és Júda házával. Nem ama szövetség szerint, a melyet az ő atyáikkal kötöttem azon a napon, a melyen kézen fogtam őket, hogy kihozzam őket Égyiptom földéből, de a kik megrontották az én szövetségemet noha én férjök maradtam, azt mondja az Úr.” (Jeremiás 31:31-32)

Jeremiás a nép előtt prófétált, azért mert ők megrontották a Mózesi szövetséget, Isten alkotni fog egy új szövetséget.

Végezetül, Mózes csodákat tett, megszabadította az ő népét a fizikai rabszolgaságból és átadta a Törvényt a mi népünknek. Mózes nagy és csodálatos ember volt, de ő maga rámutatott egy őnála is nagyobbra és csodálatosabbra Jézusra a Messiásra. Őbenne nekünk adatott egy új szövetség, ami nem más mint a szeretet és engesztelés szövetsége.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése