2016. október 9., vasárnap

Mindennap az Ige fényében- MILYEN ATYÁNK VAN?

A mai napon olvasandó igeszakasz: Mal 1,6-12.

6 A fiú tiszteli atyját, a szolga az urát. Ha én atya vagyok, miért nem tisztelnek? Ha én ÚR vagyok, miért nem félnek engem? - mondja a Seregek URa nektek, ti papok, akik megvetitek nevemet. Ti ezt kérdezitek: Mivel vetettük meg nevedet?
7 - Azzal, hogy oltáromra tisztátalan kenyeret hoztok. - Mivel tettük tisztátalanná? - kérdezitek. - Azzal, hogy az ÚR asztalát lebecsülitek.
8 Mert vak állatot hoztok áldozatul, és nem tartjátok rossznak. Sántát vagy bénát hoztok, és nem tartjátok rossznak. De vidd csak azt a helytartódnak: kegyes lesz-e hozzád, és szívesen fogad-e? - mondja a Seregek URa.
9 Esedezzetek csak Istenhez, hogy kegyelmezzen meg nekünk! Ha ilyen ajándék van a kezetekben, szívesen fogadja-e tőletek? - mondja a Seregek URa.
10 Bárcsak volna valaki köztetek, aki bezárná a templom ajtaját, és ne égne hiába oltáromon a tűz! Nem telik kedvem bennetek - mondja a Seregek URa -, nem kívánok tőletek áldozatot!
11 Hiszen napkelettől napnyugatig nagy az én nevem a népek között, és mindenütt jó illatú áldozatot mutatnak be nevemnek, és az tiszta áldozat! Mert nagy az én nevem a népek között - mondja a Seregek URa.
12 Ti pedig meggyalázzátok, amikor azt gondoljátok, hogy az ÚR asztalát tisztátalanná szabad tenni hitvány terménnyel és eledellel.

"Ha én atya vagyok, miért nem tisztelnek? Ha én Úr vagyok, miért nem félnek engem?" (Mal 1,6)

Volt idő, amikor "az atya" név rangot jelentett. Bizonyos törzseknél a törzsfőnököt atyának hívták. A zsidó tanítványok a rabbijukat így nevezték: atya. Számos egyházi közösségen belül pedig még mindig arra használják az atya nevet, hogy ezzel a címmel tiszteljék meg a papot. A pápa szó a papa szóból származik, s ez az apa egyik neve. Röviden: az atya vagy apa szót valamikor olyan szóként használták, amelyik az emberekben a tekintély iránti tisztelet érzését keltette.
Az atya- vagy apakép megváltozott az évek folyamán. Az atya (apa) névről először már nem a tisztelet és a megbecsülés képzete jut az eszünkbe. Apáink szívesen viselkednek úgy, mint a fiak, és a fiak örömest kihasználják apáikat. A regényekben és a filmeken az apa gyakran komikus figura.
Ráadásul az apa számtalan családban annak a férfinak a neve, aki már régóta elment közülük. Természetesen mindig voltak hűtlen apák, és az apáknak voltak lázadó fiaik, de ezeknek társasága ezerszeresen megnőtt.
Ez a megváltozott apakép elengedhetetlenül hatással van bizonyos mértékben arra, ahogy mi az Atya nevet alkalmazzuk Istenre. Azt még elhisszük, hogy Isten atyasága azt jelenti, hogy szeret bennünket, és különösen is, hogy törődik velünk, de az nem valószínű, hogy az atya név a tisztelet mély érzésével tölt el minket.
Istennek a Bibliában sok magasztos neve van. Nevei segítségével azt mondja el nekünk, hogy kicsoda ő. A legmagasztosabb neve az Atya név. Ezt a nevet főleg az ő Fia, Jézus Krisztus jelentette ki nekünk. Tulajdonképpen a Fiúhoz kell tartoznunk, ha Istent Atyánknak akarjuk hívni. A név Isten irántunk való szeretetét jelenti ki, de megőrzi a tisztelet, a megbecsülés és a tekintély valamennyi régies képzetét.
Isten örökre ugyanolyan Atya. Szeretete nem fogy el, de tekintélyét sem lehet megkérdőjelezni. Azzal még nem ismerem meg őt, ha egy földi apát megnéztem, a földi apáknak azonban őrájuk kell nézni, hogy megtudják, mit is jelent apának lenni.
Isten csak olyan gyermekeket akar, akik szeretik őt, és töretlen tisztelettel engedelmeskednek neki. Hiába vesszük ajkunkra nevét, ha Atyának hívjuk őt, s aztán nem vagyunk hajlandók engedelmeskedni neki.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése