2017. március 9., csütörtök

Andrew Kuyvenhoven: Mindennap az Ige fényében-SZOLGÁK



A mai napon olvasandó igeszakasz: Jn 13,12-20
12 Miután megmosta a lábukat, és felvette a felsőruháját, ismét letelepedett, és ezt mondta nekik: "Értitek, hogy mit tettem veletek? 13 Ti így hívtok engem: Mester, és Uram, és jól mondjátok, mert az vagyok. 14 Ha tehát megmostam a ti lábatokat, én, az Úr és a Mester, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát.15 Mert példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek. 16 Bizony, bizony, mondom néktek: a szolga nem nagyobb az uránál, sem a küldött nem nagyobb annál, aki elküldte. 17 Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha így cselekesztek.18 Nem mindnyájatokról szólok: én tudom, kiket választottam ki, de be kell teljesednie az Írásnak: Aki az én kenyeremet eszi, az emelte fel ellenem a sarkát. 19 Már most, mielőtt ez megtörténik, megmondom nektek, hogy amikor meglesz, higgyétek, hogy én vagyok. 20 Bizony, bizony, mondom néktek: aki befogadja azt, akit elküldök, engem fogad be; aki pedig engem befogad, azt fogadja be, aki engem elküldött." 



"Az Emberfia sem azért jött, hogy szolgáljanak neki, hanem, hogy Ő szolgáljon."

(Mt 20,28)


Nyelvünkben a "szerviz" szó összekapcsolódik az üzlet fogalmával. A szerviz-állomás az a hely, ahol az áruba bocsátott "szolgáltatás kifizetődik.
"A jó szolgáltatás jó üzlet." " A hivatásosan végzett szolgáltatások" díja rendszerint igen magas. Mégsem érezzük sohasem, hogy a szerviz, azaz a szolgáltatás (szolgálat) szó indokolatlan a számlán, amelyet ki kell egyenlítenünk.
(Megjegyzés a magyar olvasónak! Az angol nyelvben a "service" szó szolgálatot és szolgáltatást is jelent. gondoljunk a magyarban is használatos "szerviz" szó értelmére. Ez a kettősség jelentkezik a fordításban.)
Mivel megszoktuk, hogy összekapcsoljuk a szerviz, azaz szolgáltatás (szolgálat) szót az üzleti élettel, nehezen értjük meg a Biblia nyelvét. A Bibliában ez a fogalom azt a fajta munkát jelenti amelyet a rabszolga végzett uránál. Nem kapott érte fizetést.
Ahogy mi nem tudjuk elválasztani a "szerviz", azaz szolgáltatás (szolgálat) és az üzlet fogalmakat, éppúgy a zsidóknak is nehezükre esett a szolga és a király szavakat összehozni. A szolga rabszolga volt és a szolgálat a rabszolga munkája. A király viszont olyan valaki volt, aki előtt még az urak is szolgai engedelmességgel hajoltak meg.
És ezért, amikor a Király azt mondta, hogy "nem azért jöttem, hogy szolgáim legyenek, hanem, hogy én legyek a szolga," akkor a zsidók egész értékrendszere felborult. És, ha mi szerét tudnánk ejteni, hogy új módon tekintsünk Jézusra, hasonló módon megütköznénk. Mégis éppen ez az, amit meg kellene kísérelnünk. Meg kell próbálnunk Őt mindig újból olyannak látni, amilyen a valóságban, a Biblia szerint. Környezetünk és neveltetésünk bizonyára eltorzította a Jézusról alkotott képünket.
Ez a Jézus, aki szolgálni jött, és nem azért, hogy neki szolgáljanak, most mindenkit követésére hív. Engedni hívásának többet jelent, mint beszédünket megtisztogatni, és rossz szokásoktól megszabadulni. Hozzáállásunk teljes megváltozását jelenti.
A szolgálat azt a munkát jelenti, amelyet a rabszolga, vagy szolga végez el. Az ember nem várhat fizetést az Urának végzett szolgálatért. És, ha bárki rangon alulinak érzi ezt a szolgáló életet, az kívül van Jézus királyságán. Másfelől viszont csak egy ilyen szolgai, alázatos, engedelmes életet élve fedezzük fel egyszerre Jézus társaságának a nagyszerűségét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése