2023. július 9., vasárnap

Tanítási Jegyzet

Németh Sándor
Budapest, Hit Park
2021.12.31.
Mihályi Dorottya jegyzete -

Németh Sándor:
Nagyon fontos, hogy tudjuk, hogy mit is várunk, mibe is vetjük a reménységünket:
1Kor 15:51-52.
Egyszerűen késznek kell lennünk arra a napra.
Máté 17:1-5.
Ez a jelenet egy prófétai tettet ír le, egy eljövendő valóságot ábrázol. Felszabadít egy, a jövőben megnyilvánuló valóságot. Hasonlóan ahhoz, ahogy Ezékiel előadott egy prófétai performance-ot (Jeruzsálem ostromát makett segítségével "játszotta el"), ami aztán be is következett. 
A Máté 17-beli jelenet az elragadtatást jelképezi, Mózes és Illés az igazakat szimbolizálja, ezen belül Mózes a már alvó (elköltözött) szenteket jelenti, Illés az élőket. 
Nagy esélyünk van arra, hogy az utóbbi csoportba tartozzunk. Szóval, hogy megússzuk Isten haragját, és Jézus evakuáljon minket. Persze, nyilván akkor, ha nem alvással vagy partizással töltjük az időnket.
2Kir 2:1-17
Mit jelentettek a történetben szereplő városok, helyek Izrael számára?
Gilgál: a megtérést, elválasztást jelképezi. A Jordánon való átkelés lezárta a visszatérés lehetőségét Egyiptomba (viszont a kivonuló generáció gyakorlatilag kihalt eddigre). A pusztai vándorlás megkeményítheti az ember szívét, emiatt az hitetlenné válhat. Később Gilgál már nem volt Isten szakrális helye, bálványimádó helyszín lett.
Béthel: az Úr háza. Jákób itt találkozott az Úrral, nagy fordulat történt itt számára. Később Jeroboám itt állított fel aranyborjút.
Jerikó: Izrael számára bevehetetlennek bizonyult, egészen addig, míg az Úr seregének a fejedelme tanácsot nem adott Józsuénak. Csak természetfeletti erővel lehetett azt megtenni. Józsué megátkozta a várost, hogy fel ne épüljön többé, persze felépítették. Súlyos ára lett.
Jordán: el kellett volna, hogy válassza Izraelt a moábiták, ammoniták kultúrájától. Ők viszont összekeveredtek velük.
Illés dolga az volt, hogy jelezze, hogy ezeket a helyeket Isten helyre akarja majd állítani.
Mit jelentenek ezek a mi számunkra?
Gilgál: megtérést, újjászületést. A megtérés értékeit meg kell őriznünk.
Sosem felejthetjük el, honnan jöttünk, milyenek voltunk. Nem hazudhatunk, hogy a megtérésünk előtt is már milyen kiválóságok voltunk.. Ha visszamegyünk, rosszabb állapotba kerülünk, mint előtte voltunk.
Ma sok olyan ember van, akin az antikrisztus szelleme vett erőt. Ezek rendszerint keresztények. Az egyszerű bűnösök már amúgy is a Sátán zsákjában vannak, őértük nem kell különösebben küzdenie az ellenségnek.
Júdás 1:16.
A görög szerint: panaszolkodók = a sorsukkal elégedetlenek, az az ellen lázadók. Jellemző rájuk a folyamatos hibakeresés, keserűség, elégedetlenség. Nem teljesült be az álmom, nem az vagyok az Úrban, aki lenni akartam… Ők azok az emberek, akik mindenért másokat okolnak. A saját rossz döntéseikért sosem magukat tartják felelősnek. Dávid nem mondta, hogy a házasságtöréséért valójában Saul a felelős, hiszen üldözte, emiatt ő (Dávid) bántalmazott lett, és csak ezeket a sérüléseket akarta kompenzálni a háziasszonnyal való szerelemmel… Valamilyen szinten mindannyian bántalmazottak vagyunk, nem sajnálhatjuk életünk végéig magunkat. Ebből az áldozati szerepből Jézuson keresztül van menekülés. Ehhez viszont le kell mondanunk a keserűség édességéről.
Béthel: a szellemben járás metaforája.
Ha fellázadunk a sorsunk ellen, mivel a sors nagyobb az embernél, egyszerűen ledarálja azt.
Istenhez tartozó emberek Béthelben, Isten házában élnek. A közösség nem zúzza szét az egyént. Persze megpróbálja, de nem pusztítja el.
Jézus közösségi lény volt. Bálám (nép nélküli) magányos próféta. Látszik is a szolgálatuk közti különbség.
Az Univerzum első metafizikai törvénye: Szeresd az Urat, a te Istenedet!
A második: Szeresd felebarátodat! Ezek az emberre, illetve az angyali rendekre is vonatkoznak. Eredetileg a természetben is, a bűn törte meg ezt a harmóniát.
Jerikó: előttünk is falak állnak, melyek lerombolása ránk vár.
Jordán: ha száraz a lábad, akkor legálisan keltél át (ahogy Elizeus is). Ha sáros: sáros vagy. Rád tapadt a világ szennye. Isten a világba küldött minket, de nekünk száraznak, tisztának kell maradnunk.
Az ötödik dolog, hogy lássuk magunk előtt a Messiás dicsőségét, ahogy Illés is célzott erre Elizeusnak.
A fő oka Isten haragjának:
Ézsaiás 4:5-6.
A törvénytelenség, a szövetségszegés.
Négy módon fejezi ki Isten a haragját:
járvány
éhség
vadállatok - gonosz államhatalmak, diktátorok
fegyver = háború
Ezek figyelhetőek meg mikor a lovak felbukkanását látjuk a pecsétek feltörésekor a Jel 6-ban.
Jelenések 11:
várható az igazak (zsidóság, kereszténység) részéről egy nagy erőfeszítés, hogy visszatartsák a világot.
Oda kell figyelnünk, mire megy el az időnk, kivel találkozunk, mivel foglaljuk el magunkat.
Mészáros István: Kol 1:12-13.
Üveges Bálint:1Kir 17.
Illés gyakorlatilag karanténban élt ekkor. Később, mikor a Jézabel ellen vívott háborúja után gyakorlatilag teljesen elmagányosodott (sokan érzik így), mikor panaszkodott Istennek, ő nem nevette ki, nem utasította el, hanem adott neki egy barátot, egy tanítványt: Elizeust.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése