Ki a bűnös?
Jó krimiről akkor beszélhetünk, ha az olvasó az első laptól kezdve találgat: valóban az a bűnös, akit én bűnösnek gondolok, és ártatlan az ártatlan, vagy kiderül, hogy fordítva van?
Esetleg dupla csavar van a történetben? Ki tette? Mit tett? Miért tette? Ki a bűnös, és ki nem az?
Ami nem tesz eleget a talány feltételének, az a krimi a szememben nem töltötte be a feladatát.
A talány alaptételére a modern kor első "zártajtós" detektívtörténetétől kezdve (Edgar Allen Poe "A Morgue utcai kettős gyilkosság") tucatjával érkeznek jobbnál jobb nevezők, gondoljunk csak a filmes adaptációinak köszönhetően reneszánszát élő Agatha Christie könyvekre ("Gyilkosság az Orient Expressen", vagy a napokban, a mozikban debütáló "Halál a Níluson").
A talány alaptételére a modern kor első "zártajtós" detektívtörténetétől kezdve (Edgar Allen Poe "A Morgue utcai kettős gyilkosság") tucatjával érkeznek jobbnál jobb nevezők, gondoljunk csak a filmes adaptációinak köszönhetően reneszánszát élő Agatha Christie könyvekre ("Gyilkosság az Orient Expressen", vagy a napokban, a mozikban debütáló "Halál a Níluson").
A médium változik (könyv, rádiójáték, film, számítógépes játék) a nagy kérdés soha: Ki a bűnös?
János apostol is hasonló kérdést tesz fel röviddel az első levelének nyitása után. (János első levele 1:8-10) Ki a bűnös? Valóban ártatlan az ártatlan, vagy kettős csavar van a történetben?
Az evangélium ilyen kettős csavart rejteget a számunkra:
Hiszen az első kérdésre a válasz: mindenki. Te is, én is, mindannyian bűnösök vagyunk.
János apostol is hasonló kérdést tesz fel röviddel az első levelének nyitása után. (János első levele 1:8-10) Ki a bűnös? Valóban ártatlan az ártatlan, vagy kettős csavar van a történetben?
Az evangélium ilyen kettős csavart rejteget a számunkra:
Hiszen az első kérdésre a válasz: mindenki. Te is, én is, mindannyian bűnösök vagyunk.
Ha úgy gondoljuk, hogy ez ránk nem igaz, nem csak magunkat csapjuk be (8. vers) hanem Istent is hazuggá tesszük (10. vers). Ez az első csavar. Nem egy bűnös van, hanem egy van csak, aki ártatlan. Most jön a dupla csavar!
Nem kell bűnösnek lennünk! A mindent elsöprő önmarcangolás, eszeveszett törvényeskedés és depresszió helyett János alternatívát kínál — nem is ő, hanem az egyetlen ártatlan maga:
"Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól."
Ha felismerem a bűnös voltomat, és őszintén Isten elé tárom a fennálló problémát "hű és igaz", hogy ő feloldoz. Nincsenek feltételek. Nincsenek kitételek. Nincs kivétel, nincs apró betű.
Nem kell bűnösnek lennünk! A mindent elsöprő önmarcangolás, eszeveszett törvényeskedés és depresszió helyett János alternatívát kínál — nem is ő, hanem az egyetlen ártatlan maga:
"Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól."
Ha felismerem a bűnös voltomat, és őszintén Isten elé tárom a fennálló problémát "hű és igaz", hogy ő feloldoz. Nincsenek feltételek. Nincsenek kitételek. Nincs kivétel, nincs apró betű.
Ha megvallod, ő megbocsát.
Ki a bűnös? Mindenki.
Ki kaphat feloldozást? Mindenki.
Ekkora dupla csavart még nem látott a világ! Ez az evangélium.
(Ömböli Krisztián)
Ki a bűnös? Mindenki.
Ki kaphat feloldozást? Mindenki.
Ekkora dupla csavart még nem látott a világ! Ez az evangélium.
(Ömböli Krisztián)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése