A mai napon olvasandó igeszakasz: Róm 3,9-20
9 Mi tehát az igazság? Különbek vagyunk?
Egyáltalában nem! Hiszen előbb már kimondtuk azt az ítéletet, hogy
zsidók is, görögök is mind bűnben vannak,
10 amint meg van írva: "Nincsen igaz ember egy sem,
11 nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse Istent.
12 Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem.
13 Nyitott sír a torkuk, nyelvükkel ámítanak, kígyóméreg az ajkukon;
14 szájuk átokkal és keserűséggel van tele.
15 Lábuk gyors a vérontásra,
16 romlás és nyomorúság jár a nyomukban,
17 és a békesség útját nem ismerik:
18 Isten félelmével nem törődnek."
19
Tudjuk pedig, hogy amit a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek
mondja, hogy elnémuljon minden száj, és az egész világot Isten ítélje
meg.
20 Mert a törvény cselekedeteiből
nem fog megigazulni egyetlen halandó sem őelőtte. Hiszen a törvényből
csak a bűn felismerése adódik.
"Mert
a törvény cselekedeteiből nem fog megigazulni egyetlen halandó sem
őelőtte. Hiszen a törvényből csak a bűn felismerése adódik."
(Róm 3,20)
Most jön a Római levél első része tanításának a végkövetkeztetése. "Isten
ítélőszéke előtt a törvény nem ügyvéded, hanem a vádlód. Ti zsidók, éppúgy,
mint az egész világ, ki vagytok téve Isten ítéletének. Isten kijelentett
akarata nem lesz a segítségetekre abban, hogy érdemeket szerezzetek Isten
előtt. Ellenkezőleg: a törvényből a büntetéseket olvashatjátok ki, s a
törvény megmutatja a bűnötök nagyságát."
A bűnről való tanítás, mint valami bevezetés az evangéliumhoz, egy szintre
helyez minden embert. Mindnyájan felelősségre vonhatók vagyunk az egyetlen
bíró előtt, és mindnyájan bűnösök vagyunk. Senkinek nincs joga arra, hogy
bárkit is lenézzen. Természetesen vannak fokozatbeli különbségek közöttünk,
mert az egyik ember gonoszabb bűnös, mint a másik. A mennyiséget illetően
van különbség, de nincs minőségbeli különbség. Mindannyian bűnösök
vagyunk.
Most az összes álarc lehull. Elnémul minden száj. Isten színe előtt
mindenki szótlan vétkes.
A bűn félelmetes valósága lelepleződött. Úgy látszik sokkal többről van
szó, mint csak arról a rossz magatartásról, amelyet mi emberek észlelünk, s
amelyről vitatkozunk. A bűn olyan hatalom, amely fogságban tart minket.
"Mind a bűn hatalmában vannak", (ld. 3. verset az eredeti szövegben, a
ford. megj.). És senki nem tud szabadulni ebből a börtönből, amelyben
mindnyájan börtöntöltelékek vagyunk. Senki sem tudja kiszabadítani magát, s
másokat sem.
Vannak emberek, akik szívesen beszélnek az emberi testvériségről. Ezt a
kifejezést gyakran használták az ú.n. liberálisok (liberális - szabadelvű,
a ford. megj.). Ezek azt gondolták, hogy az emberek nem is olyan rosszak
valójában, és hogy megvalósíthatnánk a békességet és a testvériséget, ha
elég erősen megpróbálnánk "rendesek lenni".
A Róm 3,20 fényében be kell vallanunk, hogy mi együtt az összes kannibállal és liberálissal, osztozunk a bűn cinkosságában. Ez a mi testvériségünk, ha úgy tetszik. Egyetlen egy igazhitű nem állhat meg csak azért, mert igazhitű. Egyetlen egy zsidó sem csak azért, mert zsidó. Egyetlen egy liberális sem csak azért, mert aranyos. Ez a nyomorúságban való testvériség azonban nem olyan hitvallás, amely megvigasztal minket. Inkább arra késztet, hogy kivezető utat keressünk.
"Úr Jézus, nézz le rám, jöjj mosd le bűnömet" (Ref. énekeskönyv 470. ének).