Még sok mindent kellene mondanom nektek, de most nem tudjátok elviselni; amikor azonban eljön ő, az igazság Lelke, elvezet titeket a teljes igazságra; mert nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dolgokat is kijelenti nektek. Ő engem fog dicsőíteni, mert az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek. Mindaz, ami az Atyáé, az enyém; ezért mondtam, hogy az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek.,,- Jn 16,5-15.
Ünneplő Testvéreim az Úr Jézus Krisztusban!
Ismét egy olyan evangéliumi szakasz kerül elénk, amelyet megérteni nem egyszerű. De azt is mondhatjuk, hogy azért nem, mert Jézus nem infantilis hitet vár a tanítványaitól, hanem többre, felnőtt hitre, nagykorú hitre hívja, és készíti fel őket.
S ahogy olvassuk ezeket a szavakat, mi is ráébredhetünk, hogy Jézus nekünk sokkal többet akar adni. Így hallgassuk meg a mai vasárnap evangéliumát:
Jn 16,5-15. Jézus ezt mondta: Most elmegyek ahhoz, aki elküldött engem, és közületek senki sem kérdezi tőlem: Hova mégy? Mivel azonban ezeket mondom nektek, szomorúság tölti el a szíveteket. Én azonban az igazságot mondom nektek: jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem megyek el, a Pártfogó nem jön el hozzátok, ha pedig elmegyek, elküldöm őt hozzátok. És amikor eljön, leleplezi a világ előtt, hogy mi a bűn, mi az igazság, és mi az ítélet. A bűn az, hogy nem hisznek énbennem; az igazság az, hogy én az Atyához megyek, és többé nem láttok engem; az ítélet pedig az, hogy e világ fejedelme megítéltetett. Még sok mindent kellene mondanom nektek, de most nem tudjátok elviselni; amikor azonban eljön ő, az igazság Lelke, elvezet titeket a teljes igazságra; mert nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dolgokat is kijelenti nektek. Ő engem fog dicsőíteni, mert az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek. Mindaz, ami az Atyáé, az enyém; ezért mondtam, hogy az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek.
Nem tudom, hogy ki lenne olyan bátor, hogy néhány szóban összefoglalná, hogy miről van ebben az igében szó? Azt hiszem, hogy ez tényleg nem egyszerű feladat. Ahogy pl. egy nyelvvizsgán van szövegértési feladat, úgy lehetne igei szövegértési gyakorlatokat végezni.
Az első amit megfigyelhettünk ebből a jézusi beszédből az az, hogy megint az elmeneteléről szól. Elmegyek ahhoz, aki elküldött engem...- mondja ki. Ezekkel a szavaival igazolja, és hangsúlyossá teszi Jézus, hogy Ő küldött, követ, mandátummal érkezett. S ahogy a követ nem a maga akaratát cselekszi, úgy Ő sem a maga akaratát cselekszi, a küldetésnek van kezdete, és ez karácsony csodájában valósult meg, és van vége. Ezt pedig a Feltámadott mennybemenetelével lehet meghatározni. És minden, ami a küldetés kezdő és a végpontja között zajlott, az az Isten akaratának, az elküldő akaratának teljesítésében ment végbe.
Értelem szerint ez az elmenetel a szomorúság forrása lehet. Ezt jól tudja Jézus - szomorúság tölti el szíveteket! Nem véletlen ez, mert – ha az élet egyéb területein igaz ez - tanítványi élet útján is lehet kapunyitási pánik.
Jn 16,5-15. Jézus ezt mondta: Most elmegyek ahhoz, aki elküldött engem, és közületek senki sem kérdezi tőlem: Hova mégy? Mivel azonban ezeket mondom nektek, szomorúság tölti el a szíveteket. Én azonban az igazságot mondom nektek: jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem megyek el, a Pártfogó nem jön el hozzátok, ha pedig elmegyek, elküldöm őt hozzátok. És amikor eljön, leleplezi a világ előtt, hogy mi a bűn, mi az igazság, és mi az ítélet. A bűn az, hogy nem hisznek énbennem; az igazság az, hogy én az Atyához megyek, és többé nem láttok engem; az ítélet pedig az, hogy e világ fejedelme megítéltetett. Még sok mindent kellene mondanom nektek, de most nem tudjátok elviselni; amikor azonban eljön ő, az igazság Lelke, elvezet titeket a teljes igazságra; mert nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dolgokat is kijelenti nektek. Ő engem fog dicsőíteni, mert az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek. Mindaz, ami az Atyáé, az enyém; ezért mondtam, hogy az enyémből merít, és azt jelenti ki nektek.
Nem tudom, hogy ki lenne olyan bátor, hogy néhány szóban összefoglalná, hogy miről van ebben az igében szó? Azt hiszem, hogy ez tényleg nem egyszerű feladat. Ahogy pl. egy nyelvvizsgán van szövegértési feladat, úgy lehetne igei szövegértési gyakorlatokat végezni.
Az első amit megfigyelhettünk ebből a jézusi beszédből az az, hogy megint az elmeneteléről szól. Elmegyek ahhoz, aki elküldött engem...- mondja ki. Ezekkel a szavaival igazolja, és hangsúlyossá teszi Jézus, hogy Ő küldött, követ, mandátummal érkezett. S ahogy a követ nem a maga akaratát cselekszi, úgy Ő sem a maga akaratát cselekszi, a küldetésnek van kezdete, és ez karácsony csodájában valósult meg, és van vége. Ezt pedig a Feltámadott mennybemenetelével lehet meghatározni. És minden, ami a küldetés kezdő és a végpontja között zajlott, az az Isten akaratának, az elküldő akaratának teljesítésében ment végbe.
Értelem szerint ez az elmenetel a szomorúság forrása lehet. Ezt jól tudja Jézus - szomorúság tölti el szíveteket! Nem véletlen ez, mert – ha az élet egyéb területein igaz ez - tanítványi élet útján is lehet kapunyitási pánik.
Hallhattunk sokat erről a jelenségről, amely azt jelenti, hogy a nagybetűs élet elején sokan nem merik meghozni azokat a döntéseket, és azokat a lépéseket, amelyekre szükség lenne.
Ezért aztán a fiataloknál időben jócskán kitolódik a pályakezdés, a munkába lépés, és a családalapítás egyaránt. Vagy egy másik divatos kifejezés jutott eszembe: a „mama-hotel”.
A felnőtt férfiaknak azt a szokását nevezik így, hogy harmincon túl - esetleg jó munkahellyel is rendelkezve - az anyuka által készített reggeli, és az általa mosott és vasalt vasalt ing jelenti a biztonságot. Kilépni az önálló életbe olyan nehéz.
Kilépni az önálló tanítványi életbe semmivel sem könnyebb. Jézus árnyékában könnyebb meghúzódni, Jézus mama-hoteljében minden olyan kényelmes. Ott láthatók a csodák és a jelek, amelyek nélkül nehezebb hinni. Jézus mama-hoteljében lesz bor, még a vízből is, és lesz elegendő kenyér, hal, akár ötezer embernek is. Jézus mama-hoteljében kéznél van az orvos, és még ha a tanítványok tehetetlenek is, akkor is odalép Jézus, és meggyógyítja azt, akit a tanítványok nem voltak képesek. És Jézus mama-hoteljében kéznél van a segítség. Még ha süllyedni kezd is Péter a vízen, Jézus utánanyúl és megmenti...
De mi lesz velük Jézus nélkül. Szomorúság fogja el a szívüket, oda a kényelem, oda az egyszerű, és Jézus által kiszolgált élet. S ha a csüggedne a szívük, ki fogja azt mondani nekik, hogy mit féltek kicsinyhitűek?
Pedig Jézus rávilágít arra, hogy jobb nekik, ha Ő elmegy, mert elmenetele teret ad a Pártfogó eljöveteléhez. A görög paraklétosz szó nagyon gazdag tartalmat hordoz. Vigasztal, protezsál, közbenjár, a javunkat munkája. S ezzel utal Jézus arra, hogy az Ő elmenetele – a küldetésének vége - nem azt jelenti, hogy Isten elhagyná ezt a világot, és benne az életünket, sőt éppen az ellenkezőjét: Más, fizikailag nem kötött alakban mindenkinek a szívéhez elérhetően lesz köztünk az Isten.
Bár nagyon érdekes az a gondolatfűzés, amelyet Jézus - János evangélista lejegyzése szerint - használt. Mert nem egyszerűen azt mondja, hogy eljön majd a vigasztaló, aki megvigasztal, pártotokat fogja, közbenjár értetek,babusgat és mindent megold helyettetek!
Kilépni az önálló tanítványi életbe semmivel sem könnyebb. Jézus árnyékában könnyebb meghúzódni, Jézus mama-hoteljében minden olyan kényelmes. Ott láthatók a csodák és a jelek, amelyek nélkül nehezebb hinni. Jézus mama-hoteljében lesz bor, még a vízből is, és lesz elegendő kenyér, hal, akár ötezer embernek is. Jézus mama-hoteljében kéznél van az orvos, és még ha a tanítványok tehetetlenek is, akkor is odalép Jézus, és meggyógyítja azt, akit a tanítványok nem voltak képesek. És Jézus mama-hoteljében kéznél van a segítség. Még ha süllyedni kezd is Péter a vízen, Jézus utánanyúl és megmenti...
De mi lesz velük Jézus nélkül. Szomorúság fogja el a szívüket, oda a kényelem, oda az egyszerű, és Jézus által kiszolgált élet. S ha a csüggedne a szívük, ki fogja azt mondani nekik, hogy mit féltek kicsinyhitűek?
Pedig Jézus rávilágít arra, hogy jobb nekik, ha Ő elmegy, mert elmenetele teret ad a Pártfogó eljöveteléhez. A görög paraklétosz szó nagyon gazdag tartalmat hordoz. Vigasztal, protezsál, közbenjár, a javunkat munkája. S ezzel utal Jézus arra, hogy az Ő elmenetele – a küldetésének vége - nem azt jelenti, hogy Isten elhagyná ezt a világot, és benne az életünket, sőt éppen az ellenkezőjét: Más, fizikailag nem kötött alakban mindenkinek a szívéhez elérhetően lesz köztünk az Isten.
Bár nagyon érdekes az a gondolatfűzés, amelyet Jézus - János evangélista lejegyzése szerint - használt. Mert nem egyszerűen azt mondja, hogy eljön majd a vigasztaló, aki megvigasztal, pártotokat fogja, közbenjár értetek,babusgat és mindent megold helyettetek!
Hanem azt, hogy leleplezi a világot, - vagy a korábbi fordítás szerint, meggyőzi a világot a bűn, az igazság és az ítélet tekintetében.
Azért legyünk egy kicsit konkrétabbak, úgy tűnik, hogy a magyar bibliafordítók kesztyűs kézzel akartak bánni az olvasóikkal: az eredeti szöveg alapján azonban nyugodtan azt is mondhatjuk: a Pártfogó megfeddi a világot a bűn miatt, és leleplezi a az igazságot és az ítéletet.
Hát valahogy itt kell kilépnünk a „mama-hotel” infantilis biztonságából a nagykorúságra.
Mert ez azt is jelenti, hogy a Pártfogó – azaz Isten Szentlelke – mindenek előtt meggyőz bennünket arról, hogy a bűneink miatt ítélet alatt vagyunk, az igazság az, hogy Ő Isten fia, és az ítélet pedig az, hogy Jézus a halálával és a feltámadásával legyőzte, elítélte a világ fejedelmét, (arhón – akár főnök is lehet!) tehát azt, aki Isten helyett a világon a főnököt akarja játszani.
Hát valahogy itt kell kilépnünk a „mama-hotel” infantilis biztonságából a nagykorúságra.
Mert ez azt is jelenti, hogy a Pártfogó – azaz Isten Szentlelke – mindenek előtt meggyőz bennünket arról, hogy a bűneink miatt ítélet alatt vagyunk, az igazság az, hogy Ő Isten fia, és az ítélet pedig az, hogy Jézus a halálával és a feltámadásával legyőzte, elítélte a világ fejedelmét, (arhón – akár főnök is lehet!) tehát azt, aki Isten helyett a világon a főnököt akarja játszani.
Legyen az szellemi erő, - a sátán ereje, - legyen az akár a világot uralni akaró hatalmasság, hegemónia. Ismerünk ilyen szellemi hatalmasságokat is, de akár embereket is, akik maguk akarnak főnökök lenni ott, ahol csakis az Istenbe vetett bizalomnak lenne helye.
Tehát a Pártfogó elsősorban azzal vigasztal és bátorít, hogy leleplezi az éltünk szerves részeként jelenlévő erőket, és odavonz, vezet, hajt bennünket Krisztushoz, aki a halála révén és feltámadása által a győzedelmeskedett. (Ő az enyémből merít!- mondja Jézus.)
Ezért a Pártfogó leleplező és feltáró, Krisztushoz hajtó ereje lesz majd annak az új éneknek az eredője, amelyről a mai nap zsoltára is zengett.
Mert ahol az élet megújul a Lélek által , ott az ének is megújul.
Ámen
Tehát a Pártfogó elsősorban azzal vigasztal és bátorít, hogy leleplezi az éltünk szerves részeként jelenlévő erőket, és odavonz, vezet, hajt bennünket Krisztushoz, aki a halála révén és feltámadása által a győzedelmeskedett. (Ő az enyémből merít!- mondja Jézus.)
Ezért a Pártfogó leleplező és feltáró, Krisztushoz hajtó ereje lesz majd annak az új éneknek az eredője, amelyről a mai nap zsoltára is zengett.
Mert ahol az élet megújul a Lélek által , ott az ének is megújul.
Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése