Azonban sokkal kevésbé közismert az, hogy
mi volt a karácsonykor oly gyakran felidézett eseménysorozat célja,
beleértve a végső kérdést is: miért volt egyáltalán szüksége az
emberiségnek megváltóra?
A korabeli állapotokról szóló
feljegyzések nem ringatnak minket illúziókba.
Jézus baljóslatú
történelmi időszakban jött el e világra.
A zsidó nép – amelynek soraiba
Jézus megszületett, évszázadok óta idegen uralom alatt élt.
A rómaiak a
zsidó nép ősellenségének, "riválisának" számító edomiták közül származó
uralkodót, Nagy Heródest ültették a nép nyakára.
Heródes kétségkívül
tehetséges államférfi, ugyanakkor rendkívül hatalomféltő, kegyetlen
ember volt, aki saját feleségét, sőt fiait sem habozott megölni, ha
általuk látta veszélyeztetve a hatalmát.
Kegyetlenkedéseit Josephus
Flavius is megörökítette A zsidók története című nagyszabású művében.
A
rómaiak jelenléte és a prokurátorok visszaélései csak tovább táplálták
az alávetettség évszázadai alatt felerősödött messiási reményeket.
Fontos megjegyezni, hogy e
várakozások inkább politikai uralkodóra, semmint egy olyan lelki
szabadítóra irányultak, amilyenről az ószövetségi próféciák jövendöltek.
E várakozások különösen a farizeusok körében voltak felfokozottak.
Az
evangéliumok tanúsága szerint csupán egy kisebb embercsoport
ragaszkodott továbbra is az ószövetségi próféciák által megjövendölt
lelki szabadító ígéreteihez.
Ők nem egy hatalomváltástól remélték a
rossz, az igazságtalanságok és a visszaélések felszámolását, hanem
attól, amit az egyik legjelentősebb ószövetségi próféta,
Ésaiás
jövendölt meg a majdani megváltóról:
"Mert egy gyermek születik
nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom az ő vállán lesz, és hívják
nevét: csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság
atyjának, békesség fejedelmének!
Uralma növekedésének és békéjének nem
lesz vége a Dávid trónján és királysága felett, hogy fölemelje és
megerősítse azt jogosság és igazság által mostantól mindörökké.
A
seregek Urának buzgó szeretete cselekszi ezt!"
Ez a prófécia is uralkodóként
mutatja be az eljövendő Messiást, de ez az uralom merőben más
természetű, mint a földi uralkodók erőszakkal és elnyomással fenntartott
uralma: akiről a prófécia szól, az a "békesség" fejedelme lesz, és
országlása "jogosságon és igazságon" alapul.
Azonkívül a próféta
Istenként beszél róla, ami egyértelműen jelzi, hogy az eljövendő szabadító azonos a menny Urával, aki ugyanakkor csodálatos módon kisgyermekként születik a földre és emberként él kortársai között. Jelleméről is szép bizonyságot tesz a próféta:
"És
származik egy vesszőszál Isai törzsökéből, és gyökereiből egy virágszál
növekedik.
Akin az Úrnak lelke megnyugszik; bölcsességnek és értelemnek
lelke, tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének
lelke. És gyönyörködik az Úr félelmében, és nem szemeinek látása szerint
ítél, és nem füleinek hallása szerint bíráskodik. Igazságban ítéli a
gyöngéket, és tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett" (Ésaiás 11:1–4).
E prófécia is azt emeli ki,
hogy a megjövendölt Messiás az egyedül Istenre jellemző irgalmassággal
és igazságossággal viszonyul mindenkihez, különösen a "gyöngékhez" és
"szegényekhez" – azokhoz tehát, akiknek lelki rászorultsága a
legnyilvánvalóbb, és akik mellett az emberek általában közönyösen
elmennek, rosszabb esetben lenézik őket.
A Szentírás tiszteletreméltó,
hívő emberekként mutatja be Máriát és Józsefet, ugyanakkor azt is
érzékelteti, hogy hozzánk hasonló emberek voltak.
Az Írás nem
kivételezett helyzete miatt mondja boldognak Máriát, hanem Isten beszéde
iránt tanúsított hitéért és engedelmességéért (Lukács 1:27–28).
Az, hogy Jézus szűztől
született, nem az emberek figyelmének felkeltésére szánt látványos csoda
volt.
Isten inkább elrejtette ezt a tényt azzal, hogy Józsefet Mária
férjéül rendelte, így ő a gyermek Jézus nevelőszülője lett.
Jézus
rendkívüli születése szükségszerű volt, mivel Isten fia "öröktől fogva" (Mikeás 5:2)
létező személyiségének kellett egyesülnie az emberi természettel, és
ehhez egy földi anya méhében kellett megfogannia.
Az angyal mindössze
ennyit mondott Máriának:
"A Szentlélek száll tereád és a Magasságos ereje árnyékoz meg téged."
(Lukács 1:35)
A kijelentés azt a
felszólítást is magában foglalta, hogy a gyermek neve Jézus legyen,
indoklásul pedig a következő hangzott el: "mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből".
Jézus nevének (héberül: Jehósua, rövidítve: Jésua) eredeti jelentése
ugyanis: szabadító.
Ez a jövendölés Jézus szolgálatának legfontosabb,
végső célját vetítette előre: szolgálata által bemutatja Isten jellemét,
a kereszten pedig, a helyettes áldozat elszenvedése által elszenvedi a
bűn büntetését, és ezzel utat nyit az embernek egy megújult, bűntelen
életre.
A szabadítás tehát nem a zsidó
nép idegen uralom alóli felszabadítását jelentette, hanem valami sokkal
nagyobbat: azt, hogy Jézus az embert mintegy önmagától, saját rossz,
elhibázott életétől szabadítja meg – és ez olyan szabadság, amelyet
külső eszközökkel lehetetlen lenne elérni, ugyanakkor tartós, állandó
belső változást hoz, amely előbb-utóbb a környezetben is pozitív,
erjesztő hatást gyakorol.
Nem sokkal születése után
érkezhettek a napkeleti bölcsek, akik feltehetően perzsa-babiloni
tudósok voltak. Ezek a papok és csillagászok vagyonos és művelt emberek
voltak.
Ismert lehetett körükben az egykori mezopotámiai prófétától,
Bálámtól származó jövendölés, amely szerint "csillag származik Jákóbból és királyi pálca támad Izraelből" (4Mózes 24:17).
Az ószövetségi iratok görög nyelven is ismertek és elérhetőek voltak a
művelt rétegek számára, hiszen az Ószövetség görög fordítása, a
Septuaginta már elterjedt ekkorra.
Valószínűleg főként a bálámi prófécia
alapján ismerték fel és követték a Messiás-király születését jelző
csillagot.
A bölcsek jövetele
felkeltette Jeruzsálem és a királyi udvar érdeklődését is.
Jobban mondva
fellobbantotta Heródes féltékenységét és gyanakvását.
A betlehemi
gyermekgyilkosságról nincs más történelmi adatunk a bibliai leíráson
kívül, ám Heródes jelleme és cselekedetei ismeretében nagyon is
elképzelhető a történet: minden két éven aluli gyermeket megöletett
Betlehemben és a környező helységekben.
A bölcsek gazdag ajándéka
lehetőséget adott Józsefnek és Máriának arra, hogy a gyermek Jézussal
Egyiptomba meneküljenek Heródes gyilkos féltékenysége elől, és ott
tartózkodjanak egy ideig.
Amikor József – az evangéliumi feljegyzés
szerint ugyancsak isteni felszólításra – visszatért Palesztinába, nem
mert Betlehembe és Júdea területére menni, mert meghallotta, hogy ott a
korábban már említett, ugyancsak kegyetlenségéről hírhedt Arkhelaosz
nevű fia uralkodik, inkább a galileai Názáretbe ment.
E rossz hírű, erkölcstelenségéről híres városban (lásd János 1:47)
nőtt fel Jézus, az itt tapasztalt negatív környezeti hatások ellenében
alakította ki jellemét úgy, hogy nem volt benne bűn.
Összefoglalva tehát
elmondható, hogy Jézus születése önmagában még nem teljesítette be a
Messiásra vonatkozó jövendöléseket, csupán előrevetítette
teljesedésüket, ugyanakkor Isten felhasználta ezt az eseményt arra, hogy
a szabadítást várókban megerősítse az ígéretek bizonyos voltát.
Emellett ráirányította a
figyelmet arra, hogy a születendő gyermek Isten maga emberi alakban, aki
egyszerre szemlélteti majd Isten jellemét és kapcsolódik eltéphetetlen
szállal a megváltandó emberiséghez.
Ezt a két tényt foglalja össze
tömören a János evangéliuma elején található kijelentés, melyet
befejezésül idézünk:
"⭐🎄És
az Ige testté lett, és lakozott miközöttünk, és láttuk az ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és
igazsággal" (János 1:14)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése