2017. október 3., kedd

Napi Ige, Morzsák.....

,,Isten nem fárad és nem lankad el. Ő ad erőt a megfáradottnak,s az erőtlen erejét megsokszorozza.,,
-(Ésaiás 40:28-29)

Morzsák.....

2 Mózes 3:13-14.

,, Mózes pedig monda az Istennek: Ímé én elmegyek az Izráel fiaihoz és ezt mondom nékik: A ti atyáitok Istene küldött engem ti hozzátok; ha azt mondják nékem: Mi a neve? mit mondjak nékik?
És monda Isten Mózesnek: VAGYOK A KI VAGYOK. És monda: Így szólj az Izráel fiaihoz: A VAGYOK küldött engem ti hozzátok. ,,

Nos vajon mért NEM nevezte néven magát Isten? Mert neki NEM csupán egyetlen neve van. Íme a teljesség igénye nélkül néhány angol nyelven.



ISTEN NEVE

Isten nevére utaló idézetek teljes listája a Szentírásból, azaz, miként vélekedik a Teremtőnk az Ő szeméiyes nevéről.

Istennek számos neve, megnevezése van!

Ezek a megnevezések valamilyen:

- tulajdonságával,

- cselekvésmódjával, illetve valamilyen

- poziciójával kapcsolatosak.

Ilyenek például:

Adonáj: Úr, Uram

ELOHIM: Isten

EL: Isten; Isten; aki hatalmas; erő

EL ELYON: A Felséges, Magasságos ( Isten )

EL OLAM: Az Örökkévaló Isten

EL SHADDAI: A mindenható Isten

JEHOVA ELOHIM: Legfelsőbb ISTEN,vagy

ISTEN az ISTENEK ISTENE.

JEHOVA JIREH: Az ÚR Gondoskodik

JEHOVA RAFA: AZ ÚR az én Gyógyítom

JEHOVAH NISSI: Az Úr az én Zászlóm

JEHOVA SALOM: Az Úr az én Békességem

JEHOVA RAAH: Az ÚR az én Pásztorom

JEHOVA TSIDKENU: Az Úr az mi Igazságunk

JEHOVA SABAOTH/TSEBAOTH: A Seregeknek Ura

JEHOVA SAMMA: Ott lakik az ÚR

Teremtő Isten

Szabadító Isten

Erős Isten

Örökkévaló Atya,
stb.

Mindezeken felül, Istennek még van egy neve, az Ő egyedülálló, különleges,rejtélyes, személyes, és kimondhatatlan neve.


Ez a név a misztikus zsidó hagyományban négy betűből áll:

- Y(od)

- H(é)

- V(au)

- H(é).

"A JHVH (vagy YHWH יהוה) az úgynevezett tetragrammaton (görögül τετραγράμματον – (a) négy betű), a négybetűs héber Istennév, Izrael Istenének az Ószövetségben található neve." ( idézet a A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. )

Írásban a zsidók Isten nevét a szent tetragrammal (YHWH) jelölték:




Több mint 7000-szer fordul elő a Bibliában!

A Biblia mindegyik könyvében megtalálható az Isten neve.

Kivétel: Eszter könyve, ahol, egyáltalán nem fordul elő Isten neve.

Jahve: Ez Izrael Istenének személyneve.

A választott nép előtt Isten neve Isten lényegét fejezte ki.

Úgy látták, hogy Isten mivolta ragyog ki e névből.

Úgy számított előtte, mint maga az Isten, és úgy félt az Ő nevétől, mint egykor magától az Istentől a Sínai hegyen.

A zsidók Isten iránti tiszteletből nem ejtették ki a szent nevet (csak évente egyszer a főpap), helyette általában az Adonáj (,,az Úr'' ) nevet használták.

Létezett egy olyan szokás is, mely szerint ha Isten nevét kellett kimondani, az ember elhallgatott és szívére tette a kezét, vagy kezével az égre mutatott, és mindenki megértette, hogy Istenről van szó, de maga a szent Név nem hangzott el.

1.,JHVH - Jáhve

A "jud-hé-váv-hé" Isten különleges Neve...
Helyette ADONÁJ szót mond a zsidó ember, mert nem szabad kiejtenie a szent istenfélelem miatt.
A Tanach-ban mintegy 6823 esetben olvasható.
A héber irás fejlödésével az i.sz. VI-VII. századában a JHVH betük közé az Adonaj szó magánhangzóit illesztették, igy lett e szó
JeHoVaH. ( a héberben az elsö "a" hangzó "e"-re módósul.)

A Szentirás szerint Jahve néven elöször Éva nevezte igy Istent 1. Mózes 4:19-ben.

Jelentését maga Isten magyarázta meg:
"Vagyok, aki vagyok"...
Ő a Lét, a Van Istene. E szót akkor érthetjük meg, ha tudjuk, hogy a héberben a múlt, jelen és jövö idö nem szétválasztott, csak egy idö van:
az Élet, a Lét.....

Hogy jobban megérthesük a Jehova név kialakulását:

1./ A babiloni fogság után lett a JHVH név kiejtése tiltott.

2./ A görög-római birodalomban, a judaizmus az akkori világban elterjedve univerzális vallás lett.
Igy a JHVH név helyett
az ELOCHIM istennév lett használatos, ezzel kimondva jelezték

ISTEN az ISTENEK ISTENE.

Szükséges volt, mert a birodalom sok-sok istene közül magasra kellet emelni Ábrahám , Izsák és Jákób, vagyis Izrael Istenének a Nevét.(JHVH)

3./ A VI., és X. szd. között lelkes maszoréták az eredeti hébert próbálták reprodukálni.
Így a tetragrammatont az Adonáj, vagy Elochim istennek magánhangzóival látták el.

Így lett mesterséges istennév a Jehova...

2.,Jahve-Shalom

Jahve békesség - Bir.6,24

Ö aki gyözelemmel ajándékozza meg a mai "Gedeonokat" is.
(Bir.6:12-16, Róma 12:19)
Ö Egyedül, aki a bün és a bün következményeinek legyözöje

3.,Adonáj Cevaot -A Seregeknek Ura

E megszólitás elöször az 1. Sám. 1: 3.11 ben van emlitve (Hannah)
Aztán a szabadulásról prófétaló Ésaiás, és Jeremiás
Ezékiel és Dániel nem használja, ők már az Új Jeruzsálemre figyelnelk, ami nem fegyverrel létesül.

Aztána a babiloni fogság utána kispróféták igen sokszor (Aggeus 14, Zakariás 52, Malakiás 24 esetben..)
már arról irnak, amikor Isten a maga seregeivel győz ellenségei és az antikrisztusi erők ellen. (Zak.12..)
Igy a késöbbi héberben már a "Seregek JHVH-ja" az angyalseregek JHVH-járól szól: pl Hóseás 12,5 : Zakariás 8:1

Vajon mi ismerjük Istent igy, amint a próféták már ismerték és emlitették az Erős Isten Nevét?
Pedig a harc ma egyre erősebb és elkeseredettebb. Érettünk és ellenünk egyaránt...

4.,ISTEN ( Él, Eloah, Elohim)

A mi nyelvünkben csak egy szó jelzi, hogy: Isten, mig a héberben három.

Él
Isten általánositó neve:

" Mert ki van olyan Isten, az égbe és földön, aki megcselekedné a te cslekedeteidet és megtenné hatalmas tetteidet" (5.Mozes 3,24)

" Az egek elmesélik Isten cselekdeteit" (19.Zsoltár 1)

" ÉL vagyok én és nem ember (Hóseás 11,9)
" Nem ember az ÉL, hogy hazudjék" (4.Mózes 23,19)

E néhány bibliai idézet csak gondolatébresztö e témában.
Mert a NÉV Jób könyvében 53-szor, a Zsoltárokban 73-szor, összesen 217-szer található a Bibliában.
Igy böséges információ áll rendelkezésünkre ÉL-t megismerni....

Elohim
Az Éloáh többes számu alakja. A hozzá tartozó igék viszont mindig egyes számban jelnnek meg.
"Elohim igaz", Elochim mondja" stb.,

Néhány ritka esetet kivéve:
"ott jelentek meg neki Elochim"...pedig csak egy Isten jelent ott meg
...1. Mózes 35,7-ben olvasható
E szó általában birtokviszonyban áll egy másik szóval:
Eloché Ábráhám,Elohé Jichák Velohé Jákov, azaz Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene

E szó 2750 esetben olvasható a Tanachban...

A zsidóság számára sokszor érthetetlen ez a többesszám, hiszen e névben a Szentháromság jelenik meg.
És tovább fűzve a gondolatot: az az Ábrahám, Jichák és Jákov ezzel az Istennel találkozott- vagyis Jesuával, és a Szent Szellemmel.
A Teremtés első lapján, az első mondat ez: "Börésit bara Elohim - Kezdetben teremtette Isten..."
Mennyire elválaszthatatlan a 3 személy egymástól!...

5.,Necach Izrael- Izrael Istene/megmentője 

Ez is Isten egyik megnevezési formája, mely sokszor előfordul a Bibliában.

A "nicach" szó jelentése: legyőz, győz, megver, vezet, folytonos, örök.

A jelentések mind Istenre utalnak.

Izrael Istene az, aki örökkévaló, aki folyamatosan vezeti az ő népét, aki megverte, legyőzte és legyőzi az ellenséget, aki megmenti az övéit és elől megy a harcban, vezetve őket....

De kezdetben nem volt így.

Amikor Isten kijelentette az Ő személyes nevét, nem mondta se akkor se utána, hogy ne használják, és hogy ne ejtsék ki ezt anevet.

Sőt Isten Fia, Jézus Krisztus, a zsidók nyakassága miatt újra meg kellett tanítania őket Isten nevének a helyes használatára, kiejtésére:

János 17:6 Nyilvánvalóvá tettem a nevedet azoknak az embereknek, akiket nekem adtál a világból...

János 17:26 És megismertettem velük a nevedet, és meg is fogom ismertetni,...

Figyeljük meg ezeket a kifejezéseket:

- nyilvánvalóvá tettem

- megismertettem velük

- meg is fogom ismertetni ( ez által utalt arra, hogy a jövőben, az Ő halála után újra a feledésbe fog merülni ).

Végül is miért is közölte volna Isten ezt a különleges nevet, ha nem azt akarta volna:

- hogy ezen a néven ismerjék Őt,

- hogy ez a név megkülönböztesse Őt minden más istentől, és teremtménytől.

Forrás: --Copyright © 2005-2008 SÓFÁR, Jesua HaMassiah-ban hívő ZSIDÓ KÖZÖSSÉG
JHVH NISSZI Szolgálat --

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése