2017. augusztus 2., szerda
Derek Prince: Az Egyház és a kiválasztás
Az Isteni kiválasztás elve
Részlet (18. fejezet) az „Izrael és az Egyház jövője” című könyvből
Az előbbiekben beláttuk, hogy Istennek Izraelhez való viszonyulásában nem az emberek cselekedetei, hanem az Ő szuverén döntései játsszák a fő szerepet. Pál apostol kihangsúlyozza például, hogy Isten már akkor elvetette Ézsaut és kiválasztotta Jákóbot, mikor még anyjuk méhében voltak. Ezzel azt akarta bemutatni, hogy minden nemzettel saját szuverén választása alapján bánik. A pogányból lett keresztyéneknek néha nehezére esik elfogadni ezt az elvet, különösen, ha arról kerül szó, hogy Isten a zsidókat kiválasztotta.
Ha azonban figyelmesen olvassuk az Újszövetséget, észrevehetjük, hogy pontosan ugyanez az elv érvényesül a pogány hátterű keresztyének esetében is. Valójában ez az elv minden hívőre egyaránt vonatkozik, nemzetiségre, fajra való tekintet nélkül. Minden igaz hívőt Jézus Krisztusban kiválasztott. Különben az illető nem volna, nem lehetne hívő. Vannak azonban az egyháznak olyan részei, ahol ezt nem fogadják el. Sőt, az ezt a tényt felismerő hívőket gyanakvással szemlélik. Ebben szerepe lehet annak, hogy ezek a hívők, akik egy igen fontos igazságot ismertek föl, néha olyan mértékben hangsúlyozzák azt, hogy más, nem kevésbé fontos igazságokról teljesen megfeledkeznek. Ezáltal egy lényeges bibliai igazságot bibliátlan szélsőségekbe visznek. (Sokszor emlegetik annak a kálvinista atyafinak a történetét, aki mikor a lépcsőn leesve lábát törte, így szólt: ‘De jó, hogy ezen is túl vagyunk!’)
De talán mégiscsak jobb (bár nem szükséges!) ezt az igazságot szélsőségesen hangsúlyozni, mint teljesen figyelmen kívül hagyni. Másképpen megfogalmazva, meggyőződésem szerint nagyobb zavart okoz, ha valaki nem vesz tudomást Isten szuverenitásáról és az isteni kiválasztásról, mintha valaki történetesen túlhangsúlyozza azt. Nagyon sok felszínességnek és önteltségnek vált forrásává napjaink keresztyénségében az a tény, hogy közülünk jó néhányan nem ismerik fel üdvösségük isteni eredetét, örökkévaló mivoltát. Nem azért vagyunk keresztyének, mert Istent választottuk, hanem mert Isten választott minket. Számos mai tanítás azt az érzést kelti az emberben, mintha az üdvösségünk teljes egészében a helyes döntéseinken múlna, holott mindez másodlagos. Az üdvösség elsősorban azon a döntésen alapszik, amit Isten meghozott. Minden döntésünk csupán reakció Isten már rég meghozott döntésére. Azt is meg kell értenünk, hogy Ő ezt a döntést már a világ teremtése előtt meghozta!
Az isteni kiválasztás elve tehát, melynek alkalmazását Izrael esetében megvizsgáltuk, ugyanúgy vonatkozik az Egyházra is. Nincsen más isteni elv. Ő sosem támogat, sem meg nem áld olyan döntéseket, programokat, melyeket nem Ő Maga kezdeményez. Sok keresztyénnek lelohadna az öntelt magabiztossága, ha rádöbbennének, hogy egész életük egy olyan tervnek a következménye, amely az örökkévalóságban, az egész világ teremtése előtt született meg. Számos újszövetségi igehelyet lehet találni, melyekből együttvéve pontosan kibontakozik az isteni kiválasztás alapelve. A János 15.16-ban Jézus ezt mondja a tanítványoknak:
„Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket és énrendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon: hogy akármit kértek az Atyától én nevemben, megadja néktek.”
Az apostolok nem úgy lettek Jézus követőivé, hogy egy jó döntést hoztak. Nem ők, hanem Jézus hozta a döntést. Ez minden hívő esetében így történik, akiket Isten elhív az Ő szolgálatára. A 2 Timóteus 1.9-ben Pál arról az Istenről beszél, „aki megtartott minket és hívott szent hívással, nem a mi cselekedeteink szerint, hanem az ő saját végzése [célja] és kegyelme szerint, mely adatott nékik a Krisztus Jézusban örök időknek előtte … ;”
Az isteni kiválasztás menetét közelebbről a Róma 8.29-30 tárja elénk:
„Mert akiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az Ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek [hasonlókká váljanak] … Akiket pedig eleve elrendelt, azokat el is hívta, és akiket elhívott, azokat meg is igazította, akiket pedig megigazított, azokat meg is dicsőítette.”
Az ebben a részben szereplő igék mind múlt időben állnak: eleve ismert, elrendelt, elhívott,megigazított, megdicsőített. Ezek az Isten dicsőségéhez vezető egyetlen utat jelzik. Az első két stádium – azaz, hogy eleve, vagyis előre ismert és elrendelt – az örökkévalóságban, az idő kezdete előtt játszódott le. Az egész folyamat Isten előre tudásából indult ki. Ő már az örökkévalóságban, előre ismert mindnyájunkat. Ennek alapján pedig eleve el is rendelt minket. Ez azt jelenti, hogy előre eltervezte és meghatározta életünk majdani pályáját.
Én a magam részéről igen hálás vagyok ezért. Csak az örökkévalóságban fogom pontosan megtudni mitől mentett meg Isten, ha magam próbáltam volna kézbe venni a magam sorsát. S ami még ennél is fontosabb: az örökkévalóságban fog teljes fény derülni a gyümölcsökre, melyeket az által szereztem, hogy odaszántam az életemet Isten tervének felkutatására, megcselekvésére, útmutatásainak való engedelmességre.
Péter első levelében további részleteket tár fel Istennek ebből a munkájából. Fontosnak tartom azonban megjegyezni, hogy ez a levél az “elszéledt jövevényeknek [a szétszóratás zarándokainak]” van címezve (lásd 1 Péter 1.1). A ‘szétszóratás’ szót (görög eredetibendiaspora) általában azokra a zsidókra szokás használni, akik Izrael földjén kívül éltek. Így hát ez a levél (a Zsidókhoz írt levéllel, valamint a Jakab és a Péter 2. levelével egyetemben) elsősorban zsidókból lett hívőkhöz szól. Természetesen a benne foglalt igazságok minden hívőre egyaránt vonatkoznak.
A Szétszóratás zarándokainak [vagy jövevényeinek], akik Pontusban, Galateiában, Kappadóciában, Ázsiában és Bithiniában lakoznak, kiválasztva az Atya Isten előre tudása szerint. .. “
Péter itt az isteni kiválasztásnak még egy fontos állomásáról beszél, amely az örökkévalóságban történt: ez pedig a szó szorosabb értelmében vett választás. Ha ezt az Igét összevetjük Pálnak a Róma 8.29-30-ból idézett szavaival, megállapíthatjuk, hogy három olyan fő fázis van, amely még az örökkévalóságban történt:
Isten előre ismert, emiatt kiválasztott, majd előre elrendelt bennünket.
Isten eleve tudásának kijelentése nélkül nem lehet teljes az Ő kiválasztásáról alkotott képünk. E nélkül azt gondolhatnánk, hogy Isten választása merőben önkényes, zsarnoki. De ez távolról sem igaz! Ugyanis Ő a kiválasztást minden egyes személy életében az előre való ismeretre alapozza. Pontosan, előre tudja, mit lehet kihozni az egyes emberek életéből. Gyakran az a személy, akit Isten egy speciális feladat elvégzésére elhív, teljesen alkalmatlannak érzi magát erre – így volt ezzel Mózes, Gedeon, Jeremiás és még sokan mások. Sokszor nagy a kísértés, hogy így válaszoljunk: ‘Ó Istenem, én ezt nem fogom tudni végrehajtani’. Isten azonban már rég megadta a választ az ilyen aggályokra az Igében: ‘Ismertelek, még mielőtt a világot teremtettem volna. Választásom és elhívásom a rólad való ismeretemen alapszik. Én náladnál is jobban tudom, mit tudok belőled kihozni, és ennek megfelelően is alakítottam életed pályáját.’
Nagyon különböző lehet, ahogyan emberek Isten Igéjének erre a kijelentésére reagálnak. Az én reakcióm a büszkeségnek és az önteltségnek pontosan az ellenkezője. Személyes felelősségem érzése rettenetes súllyal nehezedik rám, ha erre gondolok. Minden erőmmel arra törekszem, hogy betöltsem ezt a tervet, melyet Isten már az örökkévalóságban kidolgozott életem számára. Igyekszem azonosulni Jézusnak a János 4.34-ben feljegyzett szavaival:
„Az én eledelem az, hogy annak akaratát cselekedjem, aki elküldött engem; és az Ődolgát elvégezzem.”
A másrészt viszont az 1 Thessz 5.24-ben található Ige csodálatos biztosítéka felelősségérzésem kiegyensúlyozásának:
‘Hű az, aki elhívott titeket, és Ő meg is cselekszi azt’.
Az eredmény mindig annak felismerése, hogy pillanatról pillanatra szükségem van arra, hogy az Ő mindenre elégséges kegyelmétől tegyem magamat függővé.
Kedves olvasó, lehet, hogy ezeket hallva megpróbálod mindezt a saját életedre alkalmazni, és mégis azt tapasztalod, hogy saját alkalmatlanságod érzése ellenállhatatlan erővel tart vissza! Szeretnélek téged több mint ötven, az Úr szolgálatában eltöltött esztendő tapasztalatával bátorítani: Ne magadra, és saját képességeidre nézz, hanem bízd magadat Isten mindenhatóságára!
Dávidnak is van egy jó tanácsa számodra a Zsoltárok könyvében:
Hagyjad az Úrra a te útadat, és bízzál benne, majd Ő teljesíti. (Zsoltár 37.5)
Tapasztalatból állíthatom: Ez tényleg így működik!
https://keskenyut.wordpress.com
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése