Jézus példázatai A kovász 1. rész
(Máté 13,33; Lukács 13, 20-21)
Ez a példázat nem csupán Isten országának csodálatos, önmagán belüli
fejlődését és növekedését mondja el, hanem a világra gyakorolt
befolyását is, amivel érintkezik minden oldalon. A mustármag fejlődése
egy ideig nem figyelhető meg, de a kovász valóságos munkája már abban a
pillanatban elkezdődik, amikor elrejtették a tésztában. Kétségtelenül
igaz, hogy a kovászt a legtöbbször mint a gonosz szimbólumát használják
a Szentírásban (1Kor. 5,7; Lukács 12,1). Noha így alkalmazzák a
leggyakrabban, mégis szükséges úgy értelmeznünk e példázatot, ahogy
egyesek teszik, mintha prófécia lenne a gonoszság misztériumának
jövőbeli ténykedéséről, jelen esetben az összehasonlítás fő pontja a
kovász átható energiája, az az erjesztő hatás, amit kicsinysége ellenére
is kifejt, és ahogy átadja ízét és értékét a soknak, amivel
érintkezésbe kerül. Nincs szükség tehát arra, hogy bármilyen más módon
tekintsük a példázatot, mint nyilvánvaló értelemben, nevezetesen úgy,
hogy az evangélium terjesztését és nem a romlottságot mutatja be. A
kovászon a királyság Igéjét kell értenünk, ami legmagasztosabb
értelemben maga Krisztus. Róla szól az üzenet: "Nem volt Neki szép
alakja amiben gyönyörködhettünk volna", hanem "Igaz szolgám sokakat tesz
igazzá ismeretével... a nagyok között adok Neki részt" (Ézsaiás 53,2;
11-12). Amikor életét és Szellemét adta az apostoloknak, ők is, jóllehet
szegények és tanulatlanok voltak, a világ kovászává lettek. Ámen!
**********************
Jézus példázatai
A kovász 2. rész
(Máté 13,33; Lukács 13, 20-21)
Látjuk, hogy az asszony máshonnan vette a kovászt, hogy összekeverje a
tésztával. Éppen ilyen az evangélium, nem e világból származó királyság
ez (János 18,36). Nem a világon már létező bármilyen hatalom
kibontakozása, hanem egy új hatalom, amely felülről származik. Nem
filozófia, hanem kinyilatkoztatás. Erről a kovászról mondják, hogy el
van rejtve a tömegben. Az Istentől való megújulás mindig így működik:
belülről kifelé. A kereszténység korai
történetében a kovász ténylegesen rejtett volt. Ezt mutatja az a teljes
tudatlanság, amit a pogány írók elárulnak mindarról, ami egy kicsit a
társadalom felszíne alatt halad előre egészen addig a pillanatig
(csekély kivétellel), amikor a kereszténység diadala bekövetkezett. Nem
tekinthetjük ezeket a szavakat, míg végül az egész megkel másnak, mint a
kereszténység végső diadala próféciájának. Ezekben a szavakban látjuk
biztosítékát is annak, hogyha az élet igéje bekerül bármelyik szívbe,
nem áll meg működésében, amíg az egész embert engedelmességre segíti,
teljesen megszentelve őt úgy, hogy mindenestül új teremtés legyen
Krisztus Jézusban. A példázat bemutatja az újjászületés misztériumát
mind első cselekményében, ami csak egyszer történhet, mint ahogyan a
kovász csak egyszer van elrejtve, mind a Szent Szellem ezt követő
munkájában, ami a kovász működéséhez hasonlóan folyamatos és fejlődő.
Ámen!
*************
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése