Áldott Testvérem. Izgalommal nézek elébe a mai
témának, hogy mennyire nyitja meg az Úr az igéjének kapuját. Az Isten
országáról van sok elmélet, elképzelés, vagyis sokan rugaszkodnak el
Isten igéjétől és érzelmeik, vágyaik alapján képzelik el. Szóljon hát
Isten igéje:
Lukács evangéliuma 17,20-21
„Megkérdeztetvén pedig a farizeusoktól, mikor jő el az Isten országa, felele nékik és monda: Az Isten országa nem szemmel láthatólag jő el. Sem azt nem mondják: Ímé itt, vagy: Ímé amott van; mert ímé az Isten országa ti bennetek van.”
„Megkérdeztetvén pedig a farizeusoktól, mikor jő el az Isten országa, felele nékik és monda: Az Isten országa nem szemmel láthatólag jő el. Sem azt nem mondják: Ímé itt, vagy: Ímé amott van; mert ímé az Isten országa ti bennetek van.”
Tehát bennünk van és nem szemmel látható módon jön el. A következő ige segítségünkre lesz hogy jobban megértsük:
János evangéliuma 4,23-24
„De eljő az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten lélek: és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják.”
„De eljő az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten lélek: és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják.”
Jól tudjuk az igéből, hogy Isten kijelölt egy
helyet, ahol felépült az a ház amelyet az Úr nevéről neveztek. Ez pedig
Jeruzsálemben volt található, a templom, amelyben volt a Szentek Szentje
és ahol az Úr szövetségládája helyezkedett el. De Jézus halála után
megváltozott ez, kettéhasadt a kárpit és szabaddá vált az Út a Szentek
Szentjébe, ahová amúgy csak a főpap mehetett be évente egy alkalommal.
Az Isten országa már nem helyhez kötött (a templomot lerombolták és
azóta se építették újjá), bár a mai napig építenek hatalmas és
lélegzetelállító szépségű épületeket, amelyeket Isten házának neveznek.
Pedig Isten háza mi vagyunk:
1Korintusi levél 6,19
„Avagy nem tudjátok-é, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Léleknek temploma, amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?”
„Avagy nem tudjátok-é, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Léleknek temploma, amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?”
Tehát mibennünk él Isten, és ezáltal lesz az
országa is mibennünk! Isten országa ugyanis ott van, ahol Isten az Úr.
Ahol az Ő törvényét tisztelik és megtartják. Van egy nagyon szép dal,
amely tartalmazza ezt a részt:
„És ahogy trónt állítunk Neked.Jöjj, Úr Jézus foglalj helyet!”
(Jézus térdet hajtunk c. dal)
(Jézus térdet hajtunk c. dal)
Isten országa ott van, ahol Isten trónon ül. Isten
azonban nem diktatúra párti, hanem azt akarja hogy mi magunk válasszuk
meg királyunknak. Éppen ezért van az, hogy Isten országa csak úgy jöhet
el a mi életünkben, ha a teljes irányítást neki adjuk át. Gondoljunk
csak arra az esetre, mikor Izráel népe királyt kért magának. Isten nem
harcolt a néppel, megadta azt amit kértek és tudjuk Saul történetéből,
hogy nem volt a javukra. De ezután Isten támasztotta Dávidot királyul és
az Ő uralkodása kedves volt Isten előtt. De miért is? Azért, mert Dávid
Istent helyezte trónra, ugyan Dávid király volt, de Isten akarata
szerint uralkodott.
Máté evangéliuma 18,19-20
„Ismét, mondom néktek, hogy ha ketten közületek egy akaraton lesznek a földön minden dolog felől, amit csak kérnek, megadja nékik az én mennyei Atyám. Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.”
„Ismét, mondom néktek, hogy ha ketten közületek egy akaraton lesznek a földön minden dolog felől, amit csak kérnek, megadja nékik az én mennyei Atyám. Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.”
Ezt az igét sajnos többen félreértették, mert
összegyűlnek olyan tervvel a fejükben, amely nem Isten akaratában van de
mivel többen kérik, azt hiszik hogy megkaphatják. De Jézus megadja a
kulcsot ebben az igerészben is:
„...ha ketten közületek egy akaraton lesznek a földön minden dolog felől...”
Tehát nem abban egy akaraton amit éppen kérnek,
hanem minden egyéb dolog felől is! Mutassatok két olyan embert, akik
minden dologban egyet értve tökéletesen egyformán gondolkodnak! Ilyen
nincs Testvérek, csak ha mélyen el vagyunk rejtve Jézusban. Jézus eképpen mondta:
János evangéliuma 17,22-23
„...hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek...”
„...hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek...”
Csupán akkor lehetséges ez, csakis akkor valósulhat
meg ez a tökéletes egység, ha már többé nem a saját gondolataink által
élünk, hanem Isten országának tökéletes polgárai lettünk. Vagyis ha
Isten trónon ül a saját életünkben és már többé semmit sem cselekszünk
az Ő akaratán kívül. A „minden dolog felől”-való egyetértés tehát csak úgy valósulhat meg, ha Istenben tökéletes egységünk van.
Római levél 12,1-2
„Az Isten irgalmára kérlek tehát titeket, testvéreim, hogy okos istentiszteletként szánjátok oda testeteket élő és szent áldozatul, amely tetszik az Istennek; és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és tökéletes.”
„Az Isten irgalmára kérlek tehát titeket, testvéreim, hogy okos istentiszteletként szánjátok oda testeteket élő és szent áldozatul, amely tetszik az Istennek; és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és tökéletes.”
Ha tehát megváltozunk, akkor már nem a mi
kívánságaink, elképzeléseink élnek, hanem az Ő akarata szerint járunk
közben. Jézus ezt is mondta:
János evangéliuma 14,13-14
„És akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha valamit kértek az én nevemben, én megcselekszem azt.”
„És akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha valamit kértek az én nevemben, én megcselekszem azt.”
Mit jelent kérni az Ő nevében? Nem azt jelenti
Testvérek, hogy a mondataink végére odatesszük, hogy: „Jézus nevében” és
máris megkapjuk kéréseinket. Az hogy Jézus nevében kérünk azt jelenti,
hogy Jézus a nevét adja hozzá. Ha úgy tetszik, amihez Jézus az aláírását
adja. Jézus nevében tehát csak úgy kérhetünk és cselekedhetünk, amely
az Ő akaratában van. Gondoljuk csak el, hogy aki a király nevében szól
dolgokat, bár a király nem küldte őt, az halálos ítéletet hozott magára.
Jézus pedig a királyoknak Királya és uraknak Ura. Ne vegyünk szánkra
könnyelműen az Ő nevét.
János evangéliuma 15,14-16
„Ti az én barátaim vagytok, ha azokat cselekszitek, amiket én parancsolok néktek. Nem mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit cselekszik az ő ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert mindazt, amit az én Atyámtól hallottam, tudtul adtam néktek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek.”
„Ti az én barátaim vagytok, ha azokat cselekszitek, amiket én parancsolok néktek. Nem mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit cselekszik az ő ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert mindazt, amit az én Atyámtól hallottam, tudtul adtam néktek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek.”
Jézus barátnak hív minket és tudtunkra adta nekünk,
hogy mi az Ő akarata és ezért aszerint kell cselekednünk. Szintén
hallottuk az előbb felolvasott ige végén is, hogy:
„akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek.”
De mi van azokkal az emberekkel, akik nem csak
gyakorolják, de másokat is buzdítanak arra, hogy Istentől mindenféle
luxus dolgokat kérjenek? Honnan vették ezt az őrültséget, hogy Isten
gazdagságot ígért az Ő követőinek? Pál szavai jutnak eszembe:
1Timóteus 6,8
„De ha van élelmünk és ruházatunk, elégedjünk meg vele.”
„De ha van élelmünk és ruházatunk, elégedjünk meg vele.”
Mégis úgy gondolják, hogy őket megilleti a
gazdagság és ilyen kérésekkel bombázzák Istent. Isten pedig vajon a
vesztüket akarja? Nem értik ezek az emberek azt, hogy mit kérnek
maguknak. Hiszen a gazdagság a legtöbb embernek a kárhozatává válna.
Csak ezt a két igét hozom hogy megértsük:
Lukács evangéliuma 18,25
„Mert könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, hogynem a gazdagnak az Isten országába bejutni.”
„Mert könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, hogynem a gazdagnak az Isten országába bejutni.”
És:
1Timóteus 6,10
„Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat általszegezték sok fájdalommal.”
„Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat általszegezték sok fájdalommal.”
Az ige arról is bizonyságot tesz, hogy ahol a
szívünk, ott van a kincsünk (Mt 6,21). Sokak életében még nem jött el
Isten országa, mert ahelyett hogy Istent ültetnék a trónra, inkább a
mammonnak szolgálnak (a mammon az a „vagyon”-nak a megnevezése). Sokan
szolgálnak nyilvánosan a mammonnak és nem is szégyellik. De mivel nekik
ezen a földön van a szívük, ezért ne is reménykedjenek Isten országában.
Máté evangéliuma 6,24
„Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak.”
„Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak.”
Isten országa nem az anyagi gazdagságról fog szólni, ahogyan ez az ige is bizonyságot tesz erről:
Római levél 14,16-17
„Ne káromoltassék azért a ti javatok. Mert az Isten országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség és Szent Lélek által való öröm.”
„Ne káromoltassék azért a ti javatok. Mert az Isten országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség és Szent Lélek által való öröm.”
Vagyis Isten országa nem a testi élvezetekről fog szólni.
Jézus megmondta, hogy szegények mindenkor lesznek körülöttünk:
Jézus megmondta, hogy szegények mindenkor lesznek körülöttünk:
Máté evangéliuma 26,11
„Mert a szegények mindenkor veletek lesznek, de én nem leszek mindenkor veletek.”
„Mert a szegények mindenkor veletek lesznek, de én nem leszek mindenkor veletek.”
János pedig világosan tudtunkra adja, hogy ha
elnézzük a jólétben azt, hogy a testvérünk szűkölködik, akkor nincs
bennünk Isten szeretete:
1János levele 3,17
„Akinek pedig van miből élnie e világon, és elnézi, hogy az ő atyjafia szükségben van, és elzárja attól az ő szívét, miképpen marad meg abban az Isten szeretete?”
„Akinek pedig van miből élnie e világon, és elnézi, hogy az ő atyjafia szükségben van, és elzárja attól az ő szívét, miképpen marad meg abban az Isten szeretete?”
Tehát arra jutottunk, hogy a gazdagság pazarlásnak
minősül ha a világi javainkat inkább halmozzuk mint hogy a
szűkölködőknek adnánk. De Isten országában nincs pazarlás! Erről tesz
bizonyságot Jézus is, mikor a két tömeget (4000 és 5000) megvendégelése
után összeszedette a maradékokat a tanítványokkal. Jézus élete tanításul
szolgál olyan szempontból is, hogy Isten országában milyen törvények
uralkodnak. Az Ő élete az Isten országának a törvényeiről is tanúskodik.
János evangéliuma 3,3
„Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom néked: ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát.”
„Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom néked: ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát.”
Isten országa akkor lesz nyilvánvalóvá számunkra,
ha újonnan születtünk. Viszont az újjászületés feltétele a halál,
másként nem lehetséges. Meg kell halnunk a saját terveinknek,
akaratunknak, hogy Isten terve és akarata valósulhasson meg. Ilyenkor
Isten kerül a trónra és megnyitja lelki szemeinket amellyel megláthatjuk
az Ő országát. Csak ekkor beszélhetünk valódi hitről, hiszen meg van
írva:
Zsidó levél 11,1
„A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.”
„A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.”
Meggyőződés és nem hiszékenység. Hiszen ha hiszünk
Istennek, akkor meggyőződésünk hogy beváltja beszédét! Ilyenkor már nem
reménykedünk a beszédei beteljesedésében, hanem tudjuk, hogy valóra
váltja azt. Biztosan felfigyeltetek arra, hogy az ige beszél a
mennyeknek országáról és az Istennek országáról. Mi a kettő között a
különbség? Semmi, egyről beszélnek, csak a Máté használja a mennyeknek
országa kifejezést, mindenki más az Istennek országaként említi.
De menjünk tovább a félreértelmezett igék helyes értelmezésének útján:
János evangéliuma 20,23
„Akiknek bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok, megtartatnak.”
„Akiknek bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok, megtartatnak.”
Felmerül a kérdés, hogy mi van olyan helyzetben, ha
a testvér nem tud megbocsátani nekem, de én bocsánatért esedezem az Úr
előtt? Nyilván bocsánatot nyerek, attól függetlenül, hogy a testvér nem
tud megbocsátani. Isten folyamatosan felhozza igéjében, hogy a
megbocsátás a természetünkké kell hogy váljon, máskülönben az átkunkká
lesz.
De akkor mit akar üzenni ez az ige? Máris meg fogjuk érteni a következő igék után:
Apostolok Csel. 7,59-60
„Megkövezék azért Istvánt, ki imádkozik és ezt mondja vala: Uram Jézus, vedd magadhoz az én lelkemet! Térdre esvén pedig, nagy fenszóval kiálta: Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt! És ezt mondván, elaluvék.”
„Megkövezék azért Istvánt, ki imádkozik és ezt mondja vala: Uram Jézus, vedd magadhoz az én lelkemet! Térdre esvén pedig, nagy fenszóval kiálta: Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt! És ezt mondván, elaluvék.”
Jézustól is halljuk ugyanezt:
Lukács evangéliuma 23,34
„Jézus pedig monda: Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek. Elosztván pedig az ő ruháit, vetének reájok sorsot.”
„Jézus pedig monda: Atyám! bocsásd meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek. Elosztván pedig az ő ruháit, vetének reájok sorsot.”
Értjük tehát, hogy mit üzennek ezek az igeversek?
István és Jézus szavai, amelyben kérték az Atyát hogy ne számolja fel
bűnnek azok cselekedeteit, célhoz értek (az Atya megbocsátotta azt).
Ezek a felkiáltások nem azért történtek, mert kegyesség látszatát
gyakorolták, hanem mert ez valóban bocsánatot eredményezett nekik. Ezt
nekünk is gyakorolnunk kell Testvéreim, nem csak azoknak kell
megbocsátani akik bocsánatot kérnek, hanem mindazoknak, akik ellenünk
vétkeztek.
Máté evangéliuma 5,44-45
„Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket. Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak.”
„Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket. Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak.”
Így válunk Isten gyermekeivé, akik örökölni fogják
az országot. Ha Isten szeretete által élünk, akkor nem fogunk senkit sem
akadályozni abban, hogy megnyíljon a szemük és meglássák Isten
országát.
1Péter levele 4,8
„Mindenek előtt pedig legyetek hajlandók az egymás iránti szeretetre; mert a szeretet sok vétket elfedez.”
„Mindenek előtt pedig legyetek hajlandók az egymás iránti szeretetre; mert a szeretet sok vétket elfedez.”
Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése