Chuck Missler tíz évvel ezelőtti írását fordítom le és teszem közzé
most.
A 2004-es cikkben még az akkori világpolitikai helyzetre utaló információk olvashatók, de talán éppen ezért lesz érdekfeszítő most olvasni ezt, amikor további érdekes fejleményekről tudunk abban a térségben is.
A 2004-es cikkben még az akkori világpolitikai helyzetre utaló információk olvashatók, de talán éppen ezért lesz érdekfeszítő most olvasni ezt, amikor további érdekes fejleményekről tudunk abban a térségben is.
Néhány akkori világpolitikai kérdés már nem jelent
újdonságot, illetve azóta láttuk már néhány újabb dolog kibontakozását
is, ami meg is erősíti a szerző felvetéseit, mindemellett nagyon
hasznos, hogy Chuck Missler tapasztalt szemeivel láthatjuk a Biblia
előrejelzéseit, az eddig megszokott teológiai magyarázatoktól
függetlenül is, hogy amikor beteljesülnek, akkor nyugodtak lehessünk
felőle: a mi Istenünk az ellenőrzése alatt tartja a világ eseményeit.
A cikk a Koinonia House weboldalán jelent meg 2004-ben.
Országh György
- - - - -
A legfontosabb város Irakban:
A világ fővárosa?
Írta: Chuck Missler
Nem Bagdad a legfontosabb város Irakban, és ezt a bizonyos várost a 10
órási hírekben sem szokták emlegetni. A Biblia viszont több, mint 300
alkalommal említi (sőt, még az Úr Jézus Krisztus családfájában is
olvasunk róla, háromszor is). Ez a város, természetesen, a legendás
Babilon.
Az első világdiktátor, Nimród volt a város megalapítója, és meglehet,
hogy ez lesz a fővárosa az utolsó világdiktátornak is, akit általában
úgy emlegetünk, hogy az Antikrisztus! Mindez pedig lehetséges, hogy a
közeljövő horizontján fog megjelenni.
Téves információk
Ne vezessen félre senkit az, hogy Babilon Bukását, ami a történelem során megvalósult, össze szokták keverni Babilon Pusztulásával, a Biblia által megprófétált eseménnyel.
Számos bibliai kézikönyv, lexikon és kommentár kelti azt a benyomást az
olvasóiban, hogy Babilon Kr.e. 539-ben "elpusztult". Pedig érdemes
figyelembe venni, hogy amikor Nagy Círus elfoglalta Babilont, akkor ezt csata nélkül
tudta kivitelezni. Ezt a hőstettet magasztalja Círus híres tekercse,
ami Londonban, a British Museum kiállított tárgyai között látható (lásd a
fényképet).
Babilon a Perzsa Birodalom másodlagos fővárosaként funkcionált két
évszázadon át, amíg Nagy Sándor Kr.e. 325-ben le nem győzte a perzsákat.
Ő a saját fővárosává tette, és ott is halt meg.
Ezután négy hadvezére felosztotta a birodalmat, ebből adódóan, az
évszázadok teltével, Babilon fokozatosan elsorvadt. Amikor viszont
Robert Koldewey, egy német archeológus a 19. század vége felé feltárta,
helyi lakosokat is foglalkoztatott a munkája során.
Babilon sorsa
Ézsaiás és Jeremiás próféta is két-két fejezetet szánt a legendás
városra váró drasztikus pusztulás leírására. Ennek a végső letarolásnak
az lesz a következménye, hogy lakhatatlanná válik; még az építőanyagokat
sem fogják újra felhasználni. Ez nyilvánvalóan egyszer sem történt még
meg a történelem során. A város újjáépítését Szaddám Huszein kezdte meg,
és láthatóan továbbra is az a sors vár rá, hogy újra felemelkedjen a
világ színpadán, és az Ézsaiás és Jeremiás által részletesen leírt
pusztulás érje majd.
Ezt a nézőpontot azonban tovább bonyolítják a Jelenések könyvében
olvasható részletes információk. Ezek az igeszakaszok már önmagukban is
rengeteg könyv és fantáziadús feltételezés megszületéséhez adtak
inspirációt, a János által Patmosz szigetén feljegyzett látomásban rejlő
lehetséges allegóriák és metaforák kapcsán. Igencsak fel tudja nyitni
az ember szemét, ha egy ültő helyében elolvassa a témával foglalkozó hat
fő bibliai fejezetet, amelyek az Ézsaiás 13-14, a Jeremiás 50-51 és a
Jelenések 17-18.
Egyértelmű, hogy Babilon, az Eufrátesz folyó partján található
városként, a sorsának a csúcspontja előtt áll. Az Ó- és Újszövetségben
leírt pusztulás még soha nem történt meg, és ha komolyan vesszük a
Bibliát, akkor tudhatjuk, hogy Babilon sorsa az, hogy újra hatalomra
emelkedjen, hogy megkapja az ítéletét, amelyet Ézsaiás, Jeremiás és
János apostol írt le.
Azzal is tisztában kell lennünk, hogy az egymást követő birodalmak alatt
a Babilonban elindult "misztérium vallások" a későbbiekben átkerültek a
további világvárosokba: Pergámoszba a perzsa uralom alatt, később pedig
Rómába, ahol ezek szolgáltak alapul minden pogány dolognak, ami Rómát
valaha jellemezte (és most is jellemzi).
Természetesen, amikor a kereszténység lett a Római Birodalom hivatalos
vallása, II. Theodosius idején, aki Constantinus után a második
uralkodóként követte (Kr.u. 378-398), ezek a bálványimádó kelepcék új
külsőt öltöttek, "keresztény" csomagolásban.
Sok ilyen hagyomány ma is jól látható a Római Katolikus Egyház
gyakorlatában, de kifinomultabb formában sok más felekezetnél is.
Ezeknek a gyakorlatoknak talán a legjelentősebb tanulmánya Dave Hunt A fenevadon ülő asszony című
könyve, ami mérföldkőnek számít ebben a témában, és korszerű
változatban reagál Alexander Hislop klasszikus művére, ami 1916-ban
került kiadásra, A két Babilon címmel.
Vajon szó szerint kell vennünk a "Babilonra" utaló hivatkozásokat, mint
az Eufrátesz partján található tényleges városra, vagy metaforikusan,
ami magában foglalja a Vatikánt is, és a végső hitehagyó ("ökumenikus")
világegyházat is? Ennek a vitának mindkét oldalát kiváló tudósok
képviselik. Nagyon lehetséges, hogy mind a kettő szemlélet igaz.
Visszatérés a kezdetekhez?
Úgy tűnik, vannak erre az ellentmondásos dologra utaló jelzések Zakariás
rejtélyes látomásában, amelyben egy asszonyt látott, akit
"istentelenség" néven nevez, és egy mérőedényben volt lepecsételve egy
darab ónnal, hogy abban legyen átszállítva máshová:
... És felemelém szemeimet, és látám, hogy ímé, két asszony jöve elő,
és szél vala szárnyaikban, és szárnyaik olyanok, mint az eszterágnak
szárnyai, és felemelék a mérőedényt a föld és az ég közé. És mondám az
angyalnak, aki beszél vala velem: Hová viszik ezek a mérőedényt? És
mondá nékem: Hogy házat építsenek annak a Sineár földjén, és
odaerősítsék, és ott hagyják azt a maga helyén.
Zakariás 5:5-11
(Ne feledjük, ez egy zsidó kontextusban született látomás: az "eszterág
(azaz gólya) szárnyai" valami baljós dologra utalnak, ugyanis a gólya tisztátalan madár volt.)
Úgy látszik, hogy az "istentelenség" néven nevezett asszonyt (aki
valószínűleg ugyanaz, mint a Jelenések 17-ben szereplő "paráznák
anyja"), átszállítják oda, ahol az egész elkezdődött: Sineár síkságára,
ami Babilonnak és a misztikus, okkult vallásának az eredeti helye. Úgy
tűnik, azért helyezik át oda, hogy újra hatalomra emelkedjen, és Isten
végső ítéletében részesüljön.
Intelligens bombák?
Egyébként Jeremiás mellékesen megemlít egy olyan részletet, ami valamilyen technológiára utaló információnak tűnik:
Mert én nagy népek tömegét indítom és hozom Babilon ellen észak
földjéről. Felsorakoznak ellene, és úgy foglalják el. Nyilaik olyanok,
mint a győztes vitéz, aki nem tér vissza eredménytelenül.
Jeremiás 50:9
A "nyíl" héber szava jelenthet dárdát, nyílvesszőt, vagy lándzsát,
illetve "bármilyen lövedéket, amit harci gépről lőnek ki". A
Septuagintában szereplő görög szó pedig bármilyen eldobható dolgot
jelenthet: olyan lövedéket, mint például egy nyílvessző, vagy egy
lándzsa. Figyeljük meg, hogy az a mellékmondat, hogy "mint a győztes
vitéz", a nyilakról szól, és nem a nyilakat kilövő személyekről.
[Az angol Bibliafordítás szerint "mighty expert man", ami kb. azt
jelenti, hogy "ügyes vitéz" - a fordító megj.] A kulcsfontosságú
héber szó jelentése pedig: megfontolt, bölcs, körültekintő, éleslátású
és jó felfogású. Maga a nyílvessző rendelkezik intelligenciával! Ezt
hangsúlyozza a záró tagmondat is: "nem tér vissza eredménytelenül". Nem megy mellé soha!
Olyan, mintha intelligens fegyverről lenne szó: egy távvezérelt
rakétáról, vagy intelligens bombáról. És mindezt több, mint kétezer
évvel ezelőtt írták le.
Miért pont Babilon?
Tanulságos lesz megfigyelni, ahogy a jövőben megtörténik a szerény
újjáépítése. Az iraki siíták agitálják egymást, hogy foglalják el
Babilont fővárosuknak - a zsidó Jeruzsálem ellentéteként.
A barátom, Tim LaHaye jelezte azt, hogy már arról is beszélnek az
ENSZ-ben, hogy Babilonba költöznének. Ez első hangzásra irreálisnak
tűnhet, de láthatóan az ENSZ több okból is nagyon szeretne elköltözni
New Yorkból: már régóta várat magára a bővítés, ami egyelőre nem
lehetséges a helyszűke miatt; valamint a helyi belpolitikai helyzet
hatása alól is szeretnének kikerülni. De hová menjenek? Számos felvetés
van, amelyeket ebben a rövid áttekintésben túl nehéz lenne kielemezni a
dolgok bonyolult politikai jellege miatt.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy olyan asszír közösségek
vannak szétszórtan világszerte, amelyek 2400 éve nem rendelkeznek saját
hazával! Vannak, akik lelkendezve fogadják az Irakban küszöbön álló
változásokat, amelyeket a lehetséges további változások előjeleinek
tekintenek.
Ne feledjük, hogy számos igeszakasz utal rá, hogy az Antikrisztus,
bizonyos értelemben, asszír lesz. Ez egy jó lehetőség most arra, hogy
félretegyük a korábbi feltételezéseinket és előítéleteinket, és gondosan
újra áttanulmányozzuk az összes prófétai igeszakaszt, ami a végidőkkel
kapcsolatos. (Az igazság egyetlen akadálya az az előfeltételezés, hogy mi már jól tudjuk az igazságot.)
Egy másik útjelző tábla: Törökország
A múlt hónapban csatlakozott tíz új ország ahhoz a tizenöthöz, amely
eddig alkotta az Európai Uniót. Így már huszonöten vannak, és ezáltal a
lakosságuk 60%-kal nagyobb, mint az Egyesült Államoké, a közös
gazdaságuk pedig - jelenleg - 20%-kal nagyobb. 2007-ben Románia és
Bulgária belépése is esedékes lesz.
Van még egy ország, amelyik nagyon komolyan gondolja a csatlakozást, de
továbbra is problémásnak tűnik a tagsága: Törökország. Törökország az
utóbbi 80 év során megváltoztatta a törvényeit, az ábécéjét, a naptárát,
stb., mindezt azzal a szilárd elhatározással, hogy elfogadtatja magát
"a Nyugattal". Azóta az ENSZ, az IMF, az OECD és a NATO tagjai között is
ott van már, valamint a korábbi Európai Közösséggel is kötött társulási
szerződést, a későbbi teljes tagság szándékával.
Több, mint egy évtizedes halogatás után azonban úgy tűnik, nem szívesen
látják őket. Az Európai Unióba való belépésük heves vitákat szül,
különösen a hatalom privát szféráiban.
Mindez valószínűleg ez év végén fog a tetőpontjára érni. Vagy megkapják a
tagságot, vagy azzal a valósággal kell szembesülniük, hogy a jövőjük
inkább kelet felé néz, mint nyugat felé - az iszlám Közel-Kelet felé, a
Nyugattal közös jövő helyett.
Vagyunk néhányan, akik azt feltételezzük, hogy az EU-ba való belépésük
megtagadása, és az iszlám vallású kelet iránti elköteleződésük
jelentheti majd azt, hogy minden készen áll a "Magóg invázióhoz", amit
az Ezékiel 38 és 39 ír le részletesen. Az Ezékiel könyvében szereplő
összes többi szövetséges már helyzetben lenne, Mések és Tubál
kivételével, amelyek Anatólia kiemelkedő jelentőségű városai voltak.
Anatólia területe a mai Törökország keleti kétharmadát fedte le (lásd a
térképet). (Néhány tudós számára aggasztó gondolat egy lehetséges
ballisztikus rakéta párbaj, amire az Ezékiel 39:6 tesz utalást.)
Másfelől viszont, ha az Európai Unió mégis felveszi Törökországot a
tagjai sorába, akkor valószínűleg hosszabb távú kilátásokkal kell
számolni: az esetleges további bővítések végső soron további keleti
szomszédokat is magukba foglalhatnak: Szíriát, vagy Irakot. Európa
kétségbeesett közel-keleti olajfüggősége olyan gyakorlati
megfontolásokat jelent, amelyek stratégiai szerepet játszanának ezekben a
döntéshelyzetekben. Ezáltal a korábbi Római Birodalom egykori
határaival is összhangba kerülnének, és ez már komoly okot szolgáltatna
arra, hogy egy pillanatra megálljunk, és tudományos kutatói
következtetéseket vonjunk le belőle.
Továbbá, az ENSZ irányítására, vagy túlszárnyalására irányuló tudatos
stratégia kétségtelenül az EU politikai napirendi pontjai mögött álló
dinamikák egyike.
[...]
A mostani idő egyértelműen kulcsfontosságú mindannyiunk számára, hogy
mélyre ássunk, és megcsináljuk a bibliai "házi feladatunkat". Fontos,
hogy felülvizsgáljuk és tanulmányozzuk ezeket a kérdéseket, amelyeknek
hatással kell lenniük a személyes értékrendünkre is. Itt az ideje, hogy
komolyan vegyük Istent, és meg tudjuk határozni, hogy az előttünk álló
napokban mi az Ő terve velünk, a személyes életünkben és a hivatásunkban
is. A Nagy Kalandunk tovább folytatódik!
Fordítás: Országh György
Forrás: Koinonia House
URL: http://www.khouse.org/articles/2004/523/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése