„Boldog
ember az, aki a kísértés idején kitart, mert miután kiállta a próbát,
elnyeri az élet koronáját, amelyet az Úr megígért az őt szeretőknek.
Senki se mondja, amikor kísértésbe jut: az Isten kísért engem, mert az
Isten a gonosztól nem kísérthető, és ő maga sem kísért senkit a
gonosszal. Mert mindenki saját kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe. Azután a kívánság megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált nemz. Ne tévelyegjetek, szeretett testvéreim:
minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a
világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás, sem fénynek és
árnyéknak váltakozása. Az ő akarata szült minket az igazság igéje által, hogy mintegy első zsengéje legyünk teremtményeinek.”
Magyarázat
Az Úr koronát, az élet koronáját ígérte az őt
szeretőknek. Ígéretét megtartja, meg tudja tartani. Az ő részéről minden
készen van, nincs és nem lesz változás. Az egyetlen mozgó összetevő én
vagyok.
Kísértés – próba: szép elméleteink vannak a két hasonló fogalomról (pl. Isten megpróbál, a sátán kísért). Néha azonban túlexponáljuk a dolgot, hiszen Jakab maga is felváltva használja mindkét szót, mint ahogy mi szinonimákat használunk, ha például el akarjuk kerülni a szóismétlést.
Kísértés idején kitart... meddig tart a kísértés? Ha ezt nem is tudjuk pontosan, abban mégis bízhatunk, hogy a mi esetünkben is van határa annak – ahogyan a „tíz napig tartó megpróbáltatás” kb. ezt jelenti: lesz határa, mértéke.
Ha főleg a saját kívánságaim azok, amelyek miatt kísértésbe eshetek, s ha azok vihetnek bűnbe – mégpedig úgy, hogy belehalok (15. v.), akkor az azt jelenti, hogy a kísértés ideje az egész életem idejével megegyezik.
Akkor hát szorongjak, féljek egész életemen át? Nem, nem arról van szó. Boldog vagyok, mert koronát ígért az én Uram. Boldog vagyok, mert tegnap is győztem a kívánságaim/kísértéseim felett. Ma meg holnap is figyelmesen élek Uram segítségét kérve és elfogadva. S várom a koronát.
Kísértés – próba: szép elméleteink vannak a két hasonló fogalomról (pl. Isten megpróbál, a sátán kísért). Néha azonban túlexponáljuk a dolgot, hiszen Jakab maga is felváltva használja mindkét szót, mint ahogy mi szinonimákat használunk, ha például el akarjuk kerülni a szóismétlést.
Kísértés idején kitart... meddig tart a kísértés? Ha ezt nem is tudjuk pontosan, abban mégis bízhatunk, hogy a mi esetünkben is van határa annak – ahogyan a „tíz napig tartó megpróbáltatás” kb. ezt jelenti: lesz határa, mértéke.
Ha főleg a saját kívánságaim azok, amelyek miatt kísértésbe eshetek, s ha azok vihetnek bűnbe – mégpedig úgy, hogy belehalok (15. v.), akkor az azt jelenti, hogy a kísértés ideje az egész életem idejével megegyezik.
Akkor hát szorongjak, féljek egész életemen át? Nem, nem arról van szó. Boldog vagyok, mert koronát ígért az én Uram. Boldog vagyok, mert tegnap is győztem a kívánságaim/kísértéseim felett. Ma meg holnap is figyelmesen élek Uram segítségét kérve és elfogadva. S várom a koronát.
Imaáhítat
Bűnbánattal valljuk meg Krisztus-követésünket meghiúsító anyagiasságunkat! (Mt 6,24)
(Herjeczki Géza)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése