A mai napon olvasandó igeszakasz: Róm 5,12-21
12 Ahogyan tehát egy ember által jött a bűn a világba, és a bűn által a halál, úgy minden emberre átterjedt a halál azáltal, hogy mindenki vétkezett.
13 Mert a törvényig is volt bűn a világban, bár a bűn nem róható fel, ha nincs törvény.
14 Mégis úrrá lett a halál Ádámtól Mózesig azokon is, akik nem Ádám vétkéhez hasonlóan estek bűnbe. Ő pedig előképe az eljövendőnek.
15 De nem igaz az, hogy amilyen a vétek, olyan a kegyelmi ajándék is. Mert ha annak az egynek a vétke miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és ajándéka még bőségesebben kiáradt az egy ember, a Jézus Krisztus kegyelme által sokakra.
16 És az sem igaz, hogy a kegyelmi ajándék ugyanolyan, mint az első ember bűnbeesése. Az ítélet ugyan egyetlen eset folytán vitt a kárhozatba, a kegyelmi ajándék viszont sokak elbukásából vitt megigazulásra.
17 Ha pedig az egynek elbukása miatt lett úrrá a halál egyetlen ember által, akkor azok, akik bőségesen kapják a kegyelem és az igazság ajándékát, még inkább uralkodni fognak az életben az egy Jézus Krisztus által.
18 Mármost, ahogyan egynek a vétke lett minden ember számára kárhozattá, úgy lett egynek az igazsága minden ember számára az élet megigazulásává. 18 Mármost, ahogyan egynek a vétke lett minden ember számára kárhozattá, úgy lett egynek az igazsága minden ember számára az élet megigazulásává.
19 Mert ahogyan az egy ember engedetlensége által sokan lettek bűnösökké, úgy az egynek engedelmessége által is sokan lettek igazakká.
20 A törvény pedig közbejött, hogy megnövekedjék a vétek. De ahol megnövekedett a bűn, ott még bőségesebben kiáradt a kegyelem;
21 hogy amiképpen úrrá lett a bűn a halál által, úgy uralkodjék a kegyelem is az igazsággal az örök életre Jézus Krisztus, a mi Urunk által.
"Ádám ... előképe az eljövendőnek." (Róm 5,14)
Hogyan lehet mindnyájunknak üdvössége egy embernek a halála és feltámadása által?
Megérthetjük, hogy miként lehetséges ez, ha Krisztusra, mint reprezentánsra gondolunk, azaz olyan valakire, aki sokak érdekében cselekszik.
A képviselet gondolata nem idegen számunkra. Mindannyian tudjuk, hogy egy szülő cselekedetei, hogy hatnak az egész családra, jó vagy rossz értelemben. Az Ószövetségből tudunk példákat olyan királyokra vonatkozóan, akiknek cselekedetei döntőek voltak a nemzetre nézve. A mai mamutvállalatokat néhányan igazgatják, s ezek a néhányak sokak érdekében döntenek. Ádám tettei azonban az emberiségre nézve voltak döntőek. És ha meg akarjuk mutatni Krisztus munkájának a hatókörét, mint aki sokakat képviselt, akkor Ádám a legjobb példa.
Ádám áll ott a kezdeteknél, mint a bűn oka és eredete. Pál szavaival élve (12.v.) a bűn egy olyan hatalom, amelyik egy ajtón át jött be, s ezt az ajtót Ádámnak nevezik. Ádám ezt mondhatta volna: "Én vagyok az ajtó, rajtam át lépett be az az ocsmány hatalom."
A bűn és a halál Ádám révén jött be, de mindenkire átterjedt, "mert mindenki vétkezett". Itt Pál nem arra gondol, hogy minden ember bűnös, mert minden ember bűnöket követ el. Arra gondol, hogy "minden ember vétkezett, amikor Ádám vétkezett." Egyetlen reprezentatív cselekedetével mindenki képviseletében döntött. Mindenki vétkezett és meghalt benne.
Ez a tökéletes illusztrációja annak a valakinek, aki a sokakat képviseli: "Ádám előképe az eljövendőnek". Ádám volt az az ajtó, amelyiken át a bűn és a halál bejött, hogy tönkre tegyen minket. Krisztus viszont az az ajtó, akin át a kegyelem és az élet ömlik mindazokra, akik "Őbenne" vannak.
Pál azért beszél Ádámról, hogy megvilágítsa a másik Ember, nevezetesen Jézus döntő tettét. Megtanítja nekünk a képviselet fogalmát, hogy tökéletesen biztosak legyünk abban, hogy a sokak sorsa az egyetlen tettei által dőlt el. Üdvösségünk egyedüli alapjául Jézus döntő tettei szolgálnak.
Nem abból kapunk megigazulást és életet amit mi tettünk, hanem amit Krisztus tett.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése