János evangéliuma 14,1-12
„Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higyjetek Istenben, és higyjetek én bennem. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek. És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek. És hogy hová megyek én, tudjátok; az útat is tudjátok. Monda néki Tamás: Uram, nem tudjuk hová mégy; mimódon tudhatjuk azért az útat? Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam. Ha megismertetek volna engem, megismertétek volna az én Atyámat is; és mostantól fogva ismeritek őt, és láttátok őt. Monda néki Filep: Uram, mutasd meg nékünk az Atyát, és elég nékünk! Monda néki Jézus: Annyi idő óta veletek vagyok, és még sem ismertél meg engem, Filep? aki engem látott, látta az Atyát; mimódon mondod azért te: Mutasd meg nékünk az Atyát? Nem hiszed-é, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van? A beszédeket, amelyeket én mondok néktek, nem magamtól mondom; hanem az Atya, aki én bennem lakik, ő cselekszi e dolgokat. Higyjetek nékem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van; ha pedig nem, magokért a cselekedetekért higyjetek nékem. Bizony, bizony mondom néktek: Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekeszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek.”
„Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higyjetek Istenben, és higyjetek én bennem. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek. És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek. És hogy hová megyek én, tudjátok; az útat is tudjátok. Monda néki Tamás: Uram, nem tudjuk hová mégy; mimódon tudhatjuk azért az útat? Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam. Ha megismertetek volna engem, megismertétek volna az én Atyámat is; és mostantól fogva ismeritek őt, és láttátok őt. Monda néki Filep: Uram, mutasd meg nékünk az Atyát, és elég nékünk! Monda néki Jézus: Annyi idő óta veletek vagyok, és még sem ismertél meg engem, Filep? aki engem látott, látta az Atyát; mimódon mondod azért te: Mutasd meg nékünk az Atyát? Nem hiszed-é, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van? A beszédeket, amelyeket én mondok néktek, nem magamtól mondom; hanem az Atya, aki én bennem lakik, ő cselekszi e dolgokat. Higyjetek nékem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van; ha pedig nem, magokért a cselekedetekért higyjetek nékem. Bizony, bizony mondom néktek: Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekeszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek.”
Előzőleg már beszéltünk arról, hogy
bár a hívők többsége Jézus cselekedetei alatt a csodákat érti, úgymint
halottak feltámasztása, vízen járás, gyógyítás és ehhez hasonlók, ámde
Jézus legnagyobb cselekedetei nem a jelekhez és csodákhoz köthetőek!
Jézus nem ezekről beszélt, tehát nem jeleiről, csodáiról, hanem a cselekedeteiről!
Először is a következőket nagyon fontos megérteni:
1.) A jelek és csodák arra adattak, hogy felismerjük, hogy Jézus a Messiás
2.) A cselekedetei által pedig megismerhetjük Őt!
Azt ugye más sokszor tárgyaltuk,
hogy akik csupán felismerik Jézusban a Messiást, azok csupán értelmet
nyernek afelől, hogy Jézus az Atya Fia, és Ő küldetett a mi
megváltásunkért. Innen kezdődik minden, aki csak a felismerésig jutott
el, az még nem tart sehol sem. Jézust ugyanis a cselekedeteiből
ismerhetjük meg, a cselekedetei által láthatjuk meg a személyiségét,
ezért kell figyelnünk mindarra, amit cselekedett. Jézus keveset beszélt a
jeleiről és csodáiról, viszont rengeteget beszélt arról, hogy Ő azért
jött, hogy az Atya akaratát cselekedje, és továbbá ugyanezt kérte a
hallgatóságától is, hogy amint Ő cselekedte az Atya parancsolatait,
akképpen cselekedjék ők is. Így tehát, mikor Jézus a cselekedeteire
hivatkozott, de olvassuk el újra:
„Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekeszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek.”
Tehát amikor itt a cselekedeteire
hivatkozott, akkor nem a jelekre és csodákra kell gondolnunk, hanem
elsősorban az engedelmességére! Erről emlékezik meg Pál is:
Filippi levél 2,5-8
„Annakokáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, Aki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő, Hanem önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; És mikor olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig.”
„Annakokáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, Aki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő, Hanem önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; És mikor olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig.”
Tehát ez az a cselekedet
(engedelmesség), amiről beszélt Jézus, hogy a benne hívők is cselekedni
fogják! De ezt még fokozta, ekképpen:
„Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekeszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek.”
Mire gondolhatott Jézus? Minden
bizonnyal egyetérthetünk abban, hogy nem lehet túlszárnyalni Jézus
engedelmességét, már csak azért sem, mert Ő tökéletesen teljesítette
Isten akaratát, a tökéletességhez pedig nem lehet hozzáadni semmit sem
(merthogy tökéletes), viszont erre a szintre el lehet és el kell jutni:
Lukács evangéliuma 6,40
„Nem feljebb való a tanítvány az ő mesterénél; hanem mikor tökéletes lesz, mindenki olyan lesz, mint a mestere.”
„Nem feljebb való a tanítvány az ő mesterénél; hanem mikor tökéletes lesz, mindenki olyan lesz, mint a mestere.”
Amúgy itt gyorsan meg is jegyezném,
hogy volt egy tanítása Jézusnak, miszerint ne hívassa senki magát
Mesternek, mert Ő a mi mesterünk (Mt. 23,8)! Tehát így még inkább
egyértelmű Jézus imént olvasott szavai.
Tehát ha ebben nem lehet nagyobb
cselekedeteink, akkor mégis mire gondolhatott? Először is értsük meg
azt, hogy miért cselekedhetünk ennél nagyobbakat:
„Aki hisz én bennem, az is
cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekeszem; és
nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek.”
Íme, itt az indok! Tehát ha nem
menne az Atyához, akkor megcselekedné Jézus! Egyre érdekesebb a dolog
igaz? Testvérek! Jézus még nem töltött be minden próféciát, még vannak
hátralevők! A tanítványai is döbbenten álltak a tudat előtt, hogy Jézus
meghalt, ugyanis vannak még próféciák, amelyek beteljesedésre várnak.
Úgy hitték, hogy Jézus ott akkor megalapítja a királyságát, és az
ítéletet elhozza. Nem véletlen, hogy Jézus a zsinagógában tartott
felolvasásánál nem olvasta végig az Ézsaiási igerészt:
Lukács evangéliuma 4,16-20
„És méne Názáretbe, ahol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni. És adák néki az Ésaiás próféta könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita, ahol ez vala írva: Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat, Hogy hirdessem az Úrnak kedves esztendejét. És behajtván a könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a zsinagógában mindenek szemei ő reá valának függesztve.”
„És méne Názáretbe, ahol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni. És adák néki az Ésaiás próféta könyvét; és a könyvet feltárván, arra a helyre nyita, ahol ez vala írva: Az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az evangyéliomot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyilását, hogy szabadon bocsássam a lesujtottakat, Hogy hirdessem az Úrnak kedves esztendejét. És behajtván a könyvet, átadá a szolgának, és leüle. És a zsinagógában mindenek szemei ő reá valának függesztve.”
Pedig a folytatás így van:
Ézsaiás könyve 61,2
„Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét, és Istenünk bosszúállása napját;…”
„Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét, és Istenünk bosszúállása napját;…”
Azért csukta be a könyvtekercset,
mert ennek az ideje még nem jött el, sőt, még a mai napon is várat
magára. Csak gondoljuk végig Jézus földi pályafutását, hozott ítéletet a
földre? Úgy értem, elítélt Ő bárkit egy fügefán kívül?
Lukács evangéliuma 9,51-56
„Lőn pedig, mikor az idő elközelgete, hogy ő felvitessék, eltökélte magát, hogy Jeruzsálembe megy, És követeket külde az ő orcája előtt; és azok elmenvén, bemenének egy samaritánus faluba, hogy néki szállást készítsenek. De nem fogadák be őt, mivelhogy ő Jeruzsálembe megy vala. Mikor pedig ezt látták az ő tanítványai, Jakab és János, mondának: Uram, akarod-é, hogy mondjuk, hogy tűz szálljon alá az égből, és eméssze meg ezeket, mint Illyés is cselekedett? De Jézus megfordulván, megdorgálá őket, mondván: Nem tudjátok minémű lélek van ti bennetek: Mert az embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét, hanem hogy megtartsa. Elmenének azért más faluba.”
„Lőn pedig, mikor az idő elközelgete, hogy ő felvitessék, eltökélte magát, hogy Jeruzsálembe megy, És követeket külde az ő orcája előtt; és azok elmenvén, bemenének egy samaritánus faluba, hogy néki szállást készítsenek. De nem fogadák be őt, mivelhogy ő Jeruzsálembe megy vala. Mikor pedig ezt látták az ő tanítványai, Jakab és János, mondának: Uram, akarod-é, hogy mondjuk, hogy tűz szálljon alá az égből, és eméssze meg ezeket, mint Illyés is cselekedett? De Jézus megfordulván, megdorgálá őket, mondván: Nem tudjátok minémű lélek van ti bennetek: Mert az embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét, hanem hogy megtartsa. Elmenének azért más faluba.”
Viszont emlékezzünk az apostoli
történetekre. Péter szavaira meghalt Annániás és Safira. Pál szavaira a
mágus megvakult. Olyan cselekedetek ezek, amelyeket Jézus nem
cselekedett meg. Miért? Mert az első eljövetelekor a megtérést hirdette,
majd a következő eljövetelekor pedig ítélni fog!
Ézsaiás könyve 63,1-4
„Ki ez, ki jő Edomból, veres ruhákban Bocrából, aki ékes öltözetében, ereje sokaságában büszke? Én, aki igazságban szólok, elégséges vagyok a megtartásra. Miért veres öltözeted, és ruháid, mint a bornyomó ruhái? A sajtót egyedül tapostam, és a népek közül nem volt velem senki, és megtapodtam őket búsulásomban, és széttapostam őket haragomban: így fecscsent vérök ruháimra, és egész öltözetemet bekevertem. Mert bosszúállás napja volt szívemben, és megváltottaim esztendeje eljött.”
„Ki ez, ki jő Edomból, veres ruhákban Bocrából, aki ékes öltözetében, ereje sokaságában büszke? Én, aki igazságban szólok, elégséges vagyok a megtartásra. Miért veres öltözeted, és ruháid, mint a bornyomó ruhái? A sajtót egyedül tapostam, és a népek közül nem volt velem senki, és megtapodtam őket búsulásomban, és széttapostam őket haragomban: így fecscsent vérök ruháimra, és egész öltözetemet bekevertem. Mert bosszúállás napja volt szívemben, és megváltottaim esztendeje eljött.”
Jézus tehát haragjában megtaposta
ellenségeit, ez nem volt jellemző rá a földi pályafutása alatt igaz?
Nem, mivel ennek az ideje akkor még nem érkezett el. Egyébként ugyanezt
olvashatjuk a Jelenések könyvében is:
Jelenések könyve:
Jelenések könyve 19,11-13
„És látám, hogy az ég megnyílt, és ímé vala egy fehér ló, és aki azon ül vala, hivatik vala Hívnek és Igaznak, és igazságosan ítél és hadakozik. És az ő szemei olyanok, mint a tűzláng; és az ő fején sok korona; az ő neve fel vala írva, amit senki nem tud, csak ő maga. És vérrel hintett ruhába vala öltöztetve és a neve Isten ígéjének neveztetik.”
„És látám, hogy az ég megnyílt, és ímé vala egy fehér ló, és aki azon ül vala, hivatik vala Hívnek és Igaznak, és igazságosan ítél és hadakozik. És az ő szemei olyanok, mint a tűzláng; és az ő fején sok korona; az ő neve fel vala írva, amit senki nem tud, csak ő maga. És vérrel hintett ruhába vala öltöztetve és a neve Isten ígéjének neveztetik.”
A ruháján nem az Ő vére van, hanem
az ellenségeinek vére! A hívők többsége csak úgy ismeri Jézust, hogy
kegyelmes, szerető, alázatos, ami igaz is, de hamarosan megfogják
ismerni Őt, mint aki igazságos, számon kérő, ítélő és hadakozó.
Jézus miután feltámadt és 40 napig
megjelent a tanítványoknak, az Atyához ment. Viszont a tanítványok
maradtak, és megadatott nekik, hogy ítéletet hajtsanak végre. Ez az a
nagyobb cselekedet, amelyet Jézus ugyancsak gyakorolni fog, de nem
csupán néhány ember felett, hanem mindazon lelkek felett, akik nem
engedelmeskedtek Neki. Jézus megmondta, hogy ne ítéljünk, hogy ne
ítéltessünk el. Ez pedig azért van, mert ha mi ítélünk úgy, hogy közben
mi is bűnösök vagyunk, akkor az ítéletünkkel önmagunk ellen is ítéletet
hoztunk (Róm. 2,1-3). Viszont aki tiszta, annak Isten megadta az ítélés
lehetőségét, amit sokszor olvashatunk akár az Apostolok Cselekedeteiben
vagy a Pál leveleiben.
Miért nagyobb cselekedet ez, hiszen ítélni bárki tud!? Akinek Istentől megadatott, hogy ítéljen, az olyat cselekedett, amelyet Jézus még
nem. Tehát nem azért nagyobb a cselekedet, mert Jézus nem tudta
megcselekedni vagy kifutott az időből, hanem azért nagyobb, mert mielőtt
Jézus megtette volna, nekünk már megadatott. Ne felejtsük el, hogy
Jézus a földi pályafutása alatt szolga volt, de még nem jött vissza úgy,
mint ítélő és uralkodó!
Lukács evangéliuma 13,6-9
„És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt.”
„És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt.”
Jézus hamarosan be fogja tölteni a hátralevő próféciákat.
Írta: Farkas Antal-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése