A mai napon olvasandó igeszakasz: Zsid 11,8-16
8 Hit által
engedelmeskedett Ábrahám, amikor elhívatott, hogy induljon el arra a
helyre, amelyet örökségül fog kapni. És elindult, nem tudva, hova megy. 9
Hit által költözött át az ígéret földjére, mint idegenbe, és sátrakban
lakott Izsákkal és Jákóbbal, ugyanannak az ígéretnek az örököseivel. 10 Mert várta azt a várost, amelynek szilárd alapja van, amelynek tervezője és alkotója az Isten.
11
Hit által kapott erőt arra is, hogy Sárával nemzetséget alapítson, noha
már idős volt, minthogy hűnek tartotta azt, aki az ígéretet tette. 12
Ezért attól az egytől, méghozzá egy szinte már elhalttól származtak
olyan sokan, mint az ég csillagai és mint a tenger partján a föveny,
amely megszámlálhatatlan. 13 Hitben
haltak meg ezek mind, anélkül, hogy beteljesültek volna rajtuk az
ígéretek. Csak távolról látták és üdvözölték azokat és vallást tettek
arról, hogy idegenek és jövevények a földön. 14 Mert akik így beszélnek, jelét adják annak, hogy hazát keresnek. 15 És ha arra a hazára gondoltak volna, amelyből kijöttek, lett volna alkalmuk visszatérni. 16
Így azonban jobb után vágyakoztak, mégpedig mennyei után. Ezért nem
szégyelli az Isten, hogy őt Istenüknek nevezzék, mert számukra várost
készített.
"Hitben
haltak meg ezek mind ... és vallást tettek arról, hogy idegenek és
jövevények a földön. Mert akik így beszélnek, jelét adják annak, hogy
hazát keresnek."
(Zsid 11,13-14)
A szerző olyan emberekről ír, akiknek ígéretük volt arra nézve, hogy hazát
kapnak. Életük végén az Ígéret Földje még mindig csak ugyanaz volt: az
Ígéret Földje. Számukra az az ígéret mégis annyira fontos volt, hogy
mindent egy lapra tettek fel érte.
Ezek az első hívők, nevezetesen az ősatyák, annak idején úgy beszéltek
életükről, mint valami zarándoklatról. Ábrahám ezt mondta: "Jövevény és
zsellér vagyok köztetek" (1Móz 23,4) És Jákob úgy szólt eseménydús élete
hosszú folyásáról, mint "vándorlásom éveinek a számáról" (1Móz 47,9). "Akik
így beszélnek, jelét adják annak, hogy hazát keresnek."
Könnyű belátni, hogy a nemzetnek ezek a le nem telepedett sátorlakó atyái
miért tartották magukat zarándokoknak. De azok a történelmi körülmények,
amelyek között éltek, nem magyaráznak meg mindent. Hitük természetéből
eredendően értették meg az életüket úgy, mint a zarándoklás.
Hit által vagy hitből élni azt jelenti, hogy a szív valami olyasmihez
tapad, ami nincs itt. Ami itt van, az nem lehet "valóságos". Látni és hinni
nem ugyanaz, legalábbis még nem. Gyakrabban, mint nem, amit az ember lát
tagadása annak, amit hisz, és ezért a hit számára kísértés. A hitnek az
ígérethez kell ragaszkodnia, másképp a zarándok elveszett.
A keresztyén egyházak nagy részében a hangsúly most a "nem elvonulni a
világtól" magatartáson van. A keresztyének közösségének nem szabad gettóban
élnie, és a keresztyén hit nem koncentrálhat egy olyan hazára, mely
egyáltalán nincs kapcsolatban azzal a hazával, amelyikben itt és most
élünk. Ez a hangsúly jó, de a mi sajátos gondunk és állandó imádságunk
tárgya az, hogy megtanuljuk, miként kell a holnap városa polgárainak
munkálkodnia a mai társadalomban.
A hívők zarándokok maradnak. A szekuláris, vagyis az evilági város nem az ő
otthonuk, és nem is sikerül majd egy szent várost építenünk a jelenlegi
világban. Hitünk ahhoz a városhoz ragaszkodik, amelyiknek Isten a tervezője
és építője.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése