A mai napon olvasandó igeszakasz: Róm 5,12-21
12 Ahogyan tehát egy ember által jött a bűn a világba, és a bűn által a halál, úgy minden emberre átterjedt a halál azáltal, hogy mindenki vétkezett. 13 Mert a törvényig is volt bűn a világban, bár a bűn nem róható fel, ha nincs törvény. 14 Mégis úrrá lett a halál Ádámtól Mózesig azokon is, akik nem Ádám vétkéhez hasonlóan estek bűnbe. Ő pedig előképe az eljövendőnek. 15 De nem igaz az, hogy amilyen a vétek, olyan a kegyelmi ajándék is. Mert ha annak az egynek a vétke miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és ajándéka még bőségesebben kiáradt az egy ember, a Jézus Krisztus kegyelme által sokakra. 16 És az sem igaz, hogy a kegyelmi ajándék ugyanolyan, mint az első ember bűnbeesése. Az ítélet ugyan egyetlen eset folytán vitt a kárhozatba, a kegyelmi ajándék viszont sokak elbukásából vitt megigazulásra. 17 Ha pedig az egynek elbukása miatt lett úrrá a halál egyetlen ember által, akkor azok, akik bőségesen kapják a kegyelem és az igazság ajándékát, még inkább uralkodni fognak az életben az egy Jézus Krisztus által. 18 Mármost, ahogyan egynek a vétke lett minden ember számára kárhozattá, úgy lett egynek az igazsága minden ember számára az élet megigazulásává. 19 Mert ahogyan az egy ember engedetlensége által sokan lettek bűnösökké, úgy az egynek engedelmessége által is sokan lettek igazakká. 20 A törvény pedig közbejött, hogy megnövekedjék a vétek. De ahol megnövekedett a bűn, ott még bőségesebben kiáradt a kegyelem; 21 hogy amiképpen úrrá lett a bűn a halál által, úgy uralkodjék a kegyelem is az igazsággal az örök életre Jézus Krisztus, a mi Urunk által.
"Mert ahogyan az egy ember engedetlensége által sokan lettek bűnösökké, úgy az egynek engedelmessége által sokan lettek igazakká."(Róm 5,19)
Bukásunk egy ember engedetlenségének volt tulajdonítható, helyreállíttatásunk egynek engedelmessége által történik.
Amikor ez a vers azt mondja, hogy egynek engedetlensége hatással volt sokakra, és egy másiknak az engedelmessége sokak érdekét szolgálta, nem szabad azt mondanunk, hogy mivel a "sok" nem "mindenki", ezért nem mindenkit érint a dolog. A vers lényege az, hogy Ádám és Krisztus tettei képviseleti jellegűek.
A hozzánk hasonló átlagos állampolgárok cselekedetei aligha vannak hatással a világtörténelem menetére. Egy miniszterelnök vagy egy elnök tettei azonban hatással lehetnek az országra - és nem azért, mert ő más, mint bármely más ember, hanem az általa betöltött tisztség miatt.
Nincs még egy olyan egyedülálló tisztség, mint az emberi nem atyjának a tisztsége. Ezért Ádám atyánknak az engedetlensége olyan következménnyel járt, amely messze meghaladja bármely gyermeke bármely más cselekedetének következményét, - és nem azért, mert ő más volt, mint bármelyik gyermeke, hanem amiatt a tisztség miatt, melyet ő, mint atyjuk töltött be.
Ádám óta a legnagyszerűbb esemény az, hogy Krisztus eljött. "Második Ádámként" adatott nekünk. És ezért, emiatt a tisztség miatt, cselekedeteinek a hatósugara oly nagy, mint maga az emberi nem: halála a mi halálunk, feltámadása a mi feltámadásunk, és engedelmessége által megigazulnak a bűnösök.
Figyeljük meg különösen is azt, hogy engedelmesség által menekülünk meg. A küzdelem, amely Jézus és a Sátán között zajlott, nem hatalmi harc volt, hogy kitűnjön, ki az erősebb. A harc tétje az volt, hogy vajon engedelmes marad-e Krisztus vagy nem.
Még azzal sem ismertük el Krisztus munkáját, ha azt mondjuk: szenvedett és meghalt a mi bűneinkért. Szenvedése és halála része volt annak a teljes engedelmességnek, amelyet ő Isten iránt tanúsított, személyiségének egészével és cselekedeteinek összességével.
Ha minden ember a két fa egyikének az ága: azok, akik Ádámban vannak, arról ismerhetők fel, hogy engedetlenek, de azok, akik Krisztusban vannak, Krisztus engedelmességében lelik örömüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése