„Mert
ahogyan a test egy, bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha
sokan vannak, mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus is.
Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk,
akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan
egy Lélekkel itattattunk meg. Mert a test sem egy tagból áll, hanem sokból. Ha ezt mondaná a láb: „Mivel nem vagyok kéz, nem vagyok a test része”, vajon azért nem a test része-e? És ha ezt mondaná a fül: „Mivel nem vagyok szem, nem vagyok a test része”, vajon azért nem a test része-e? Ha a test csupa szem, hol lenne a hallás? Ha az egész test hallás, hol lenne a szaglás? Márpedig az Isten rendezte el a tagokat a testben, egyenként mindegyiket, ahogyan akarta. Ha pedig valamennyi egy tag volna, hol volna a test? Így bár sok a tag, mégis egy a test. Nem mondhatja a szem a kéznek: „Nincs rád szükségem”, vagy a fej a lábaknak: „Nincs rátok szükségem!” Ellenkezőleg: a test gyengébbnek látszó részei nagyonis szükségesek,
és amelyeket a test tisztességtelen részeinek tartunk, azokat nagyobb
tisztességgel vesszük körül, és amelyek ékesség nélkül valók, azok
nagyobb megbecsülésben részesülnek: az ékeseknek azonban
nincs erre szükségük. Isten szerkesztette így a testet egybe: az
alacsonyabb rendűnek nagyobb tisztességet adva, hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok.
És így ha szenved az egyik tag, vele együtt szenved valamennyi, ha
dicsőségben részesül az egyik tag, vele együtt örül valamennyi.”
Magyarázat
A keresztény egység alapja a hívők Szentlélekkel
való közössége. Az Úr gyülekezete tagjainak különbözősége a megtérésben
és az újjászületésben többé már nem a közösség megosztó, szétválasztó
tényezője, hanem képessé válás a sokrétű szolgálat végzésére. Az egyéni
sajátosságok Isten kezében a képességek és készségek gazdagságává
válnak, minek következtében a Lélek uralma alatt élő gyülekezet
alkalmassá formálódik a legkülönfélébb szolgálatok kihívásainak
vállalására is, hiszen tagjai között mindennek ott van a fedezete.
Egyiket az Úr Lelke vigasztalásra teszi képessé, a másikat intésre, a
harmadikat az evangélium hirdetésének készségével ruházza fel, és így
tovább. Ez már nem egyes személyek egyéni bravúrja, hanem a közösség
egészének áldott megnyilvánulása, és ezt a közösséget Krisztus-testnek
nevezik. Benne elhalványul az egyéni érdekeltség, érvényesülési vágy,
rivalizálás, összehasonlítgatás, mert nem az egyén, hanem maga az Úr
szolgál. A láthatatlan Krisztus a látható tagjaiban mutatja meg cselekvő
aktivitását, isteni hatalmát és csodáit. Aki e közösségben önmagára
akarná irányítani a figyelmet, hogy hírnevet, elismerést szerezzen, az
Krisztustól lopná el a dicsőséget. Ez az egység rombolása volna, de mi
megélni és építeni hívattunk. Nem bomlasztani ezt a krisztusi egységet.
Imaáhítat
Könyörögjünk igaz testvéri közösségért! (Ef 2,13–17)
(Lukács Tamás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése